[Teszt] Pro Evolution Soccer 2011 Wii

Pro Evolution Soccer 2011 Wii

dragCsető Zsolt2010.11.20. 12:00

Az abszolút multiplatform címeknél rendre átsiklik a figyelem a nem-HD verziók felett: nem történt ez másképp a Pro Evolution Soccer 2011 esetében sem, ahol a néhány héttel később megjelent Wii / PS2 / PSP változatok még minimálisnak mondható figyelmet sem kaptak a médiától. A dolog részben érthető: az eladási adatokból könnyedén leszűrhető, hogy ezek a - csúnya kifejezéssel élve - alsóbbrendű kiadások egészen minimális, marginális százalékát szolgálják ki csupán a teljes közönségnek. Így sem érdemes azonban elmenni szó nélkül mellettük: a Wii verzió mellett legalábbis semmiképp sem, a Nintendo konzolján ugyanis kétség kívül egyedi élménnyel szembesülnek a virtuális focira vágyók.

A titok - senki sem fog meglepődni - a mozgásérzékelős irányításban rejlik: a PES 2011 Wii változata remekül használja ki a képernyőre mutogatásban rejlő lehetőségeket, és még a rutinos labdazsonglőrök számára is olyasvalamit kínál, ami mellett érdemes elidőzni egy kicsit. Látszatra persze rendkívül egyszerű a dolog, hiszen egyetlen mondatban elmagyarázható a lényeg: az egyik gombbal labdát vezetünk, a másikkal pedig passzolunk - mindig épp oda, ahova mutatunk a Wiimote-tal. A komplexitás első blikkre valóban nehezen fedezhető fel a rendszerben, pedig kétség kívül benne van: tény, hogy nem tehetünk meg annyi mindent a játékban, mint a 360 / PS3 / PC verziókban, de minél több időt ölünk benne, annál jobban rá fogunk lelni a mélységeire.

A gyakorlás egyébként nem csak ajánlott, hanem szükséges is: hiába indít a játék egy hasznos tutoriallal, elsőre garantáltan bénázni fogunk a pályán. Ha a nagygépes változatokhoz vagyunk szokva, akkor legalábbis mindenképp, a játékosok és az ellenfél viselkedése ugyanis hiába köszön vissza többé-kevésbé a nagytesókból, a sikerhez alaposan át kell kalibrálnunk az agytekervényeinket. A PES 2011 Wii irányítása az előre gondolkodásra és a párhuzamos utasításokra épít: ha a könnyűnél magasabb fokozatokon is meg szeretnénk zörgetni az ellenfelek hálóját, akkor meg kell tanulnunk, hogyan irányítsunk egyszerre több játékost. Az üres területekre történő befutás, a védők lefoglalása - ez az a két pont, ahol kicsúcsosodik az egyedi irányítás előnye, és ennek megfelelően erősen építeni is kell rájuk.

A kérdés az, hogy megéri-e beleölni az időt a meglehetősen meredek tanulási görbéjű irányításba - és ezzel meg is érkeztünk a PES 2011 Wii leginkább sarkalatos pontjához. A játékosok némileg RTS-jellegű rángatása a pályán ugyanis kétség kívül egyedi és érdekes megközelítése a focinak, az irányításban rejlő élvezeti érték azonban így sem éri el azt a szintet, mint a nagygépes verziók esetében - leginkább azért nem, mert a más szisztéma ellenére is szinte változatlan alapokat egész egyszerűen nem erre tervezték, így valamennyi hiányérzet mindig ott lesz a játékosban. Funkcionálisan alsóbbrendű, ha úgy tetszik. Erre persze jöhetne a refklexszerű Wii-riposzt, mondván ez egy casual játék, ám az említett tanulóórák miatt ennek a kijelentésnek nem lenne túlságosan sok igazságtartalma.

Ha már tartalom: az egy fokkal csinosabbá és átláthatóbbá vált menük nem rejtenek túl sok újdonságot. Ha csak egyetlen játékmódra szeretnénk koncentrálni, az továbbra is a remek Master League legyen, amely bár kicsit egyszerűbb, mint a HD platformokon, de így is hozza a hagyományosan remek színvonalat. Az alternatív lehetőségek közül továbbra is a Champions Road és a My Team emelkednek ki: előbbiben nagyobb szerepet kap a klub menedzselése, és egy kezdetben ismeretlen játékosokból álló csapatot kell a csúcsra juttatnunk, utóbbiban pedig saját és barátaink Mii-jeit használhatjuk fel, akik tulajdonságait aztán idővel fejlesztgethetjük is. Érdekesség, hogy külön játékmód van a Wiimote vs. Classic Controller összecsapások számára, ahol az egyedi és a hagyományos irányítás mesterei küzdhetnek meg egymással.

A már megszokott licenszhiány mellett a grafika a játék azon pontja, ahol a leginkább indokolt a szemöldökráncolás: a PES 2011 Wii esztétikailag egyáltalán nem képes felnőni a platform által képviselt standardokhoz. Maguk a játékosok még rendben vannak, akárcsak az animációk, a környezet, a stadionok, illetve egyes menüpontok azonban olykor botrányosan gyengék - egy sajátos, amolyan tipikusan Wii-s képi világú megvalósítás talán jobb ötlet lett volna. Igaz, a beleölt plusz munka hiánya a bevezetőben említett okok miatt valahol érthető.

A Pro Evolution Soccer 2011 Wii verziója kétség kívül a hardcore focis élményre vágyókat célozza meg: a komoly tanulást igénylő irányítása mindenképpen ezt támasztja alá. És bár funkcióit tekintve nem képes felnőni a HD verziókhoz, összességében van annyira egyedi, különleges és élvezetes, hogy a virtuális focira vágyó Wii tulajok tehessenek vele egy próbát.

>> A 360 / PS3 / PC verziókról készült tesztünket itt olvashatjátok.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 órája
1

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

17 órája
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==