Bioshock - bemutató

Bioshock - bemutató

Tunyó2007.02.15. 15:00

“A Bioshock forradalom az FPS műfajban, ami örökre megváltoztatja majd a sajátszemszögű lövöldözős játékokkal kapcsolatos elvárásainkat. Meghaladva a hagyományos "futsz és lősz" - típusú folyosókat, a szörnyek gyenge AI-ját és a statikus világokat, a Bioshock egy élő, egyedi és kiszámíthatatlan FPS élményt hoz létre. A Bioshock a Lövöldözés 2.0.”

  • ilyen, és ehhez hasonló mondatokkal találkozhatunk a Bioshock hivatalos honlapján, és bizony a sokat tapasztalt veterán gémer hajlamos arra, hogy legalábbis erős kétellyel kezelje ezeket a nagyra törő kinyilatkoztatásokat. Sokszor hallottunk már valódi forradalmat ígérő, az adott zsánert alapjaiból kiforgató innovációkról áradozó híreket, és valljuk be őszintén: ma már nem kajáljuk meg ezeket automatikusan. Ismerjük már a megjelenés előtt hatalmasra pumpált, majd később fülsértő csattanással szétdurrant hype-lufikat - a Bioshock azonban nem ilyennek ígérkezik, és ezúttal nagyon is komoly okaink vannak a reménykedésre. Egyrészt a játékot fejlesztő Irrational Games a System Shock sorozattal már bizonyította, hogy megvan bennük a potenciál a meglévő konvenciók kereteinek szétfeszítésére, másrészt pedig az eleddig napvilágra került különböző trailerek és real-time bemutatók mind-mind a készítők ígéreteit támasztották alá. A júniusi megjelenés még elég messze van, ezért a kedélyek borzolása végett a meglévő információmorzsákat összecsipegetve szeretnénk e rövid előzetesben képet adni arról, hogy mit is várhatunk majd e nem mindennapinak ígérkező játéktól.

A Bioshock háttértörténetének kimunkálásakor a készítők bevallottan a 20. századi utópista(és antiutópista) regényirodalom terméséből merítettek ihletet, - Ken Levine, az Irrational Games vezető dizájnere kedvencei közé sorolja például Orwell klasszikusát, az 1984-et -, és a jó alapanyagokból válogatva egy kellemesen fantáziadús sztorit sikerült összehozniuk. A cselekmény valamikor a hatvanas években veszi kezdetét. Főhősünk egy repülőgép-szerencsétlenség áldozataként a sötét óceánba zuhan, és egy elhagyott víz alatti városban köt ki. A kalandjainknak otthont adó rejtélyes települést, Rapture-t egy csapat álmodozó, tudósok egy kicsiny csoportja hozta létre még a negyvenes évek második felében. Céljuk egy tökéletes, a legnagyobb fokú individualizmusra és fejlett kapitalizmusra épülő társadalom megalkotása volt, amely a külvilágtól teljesen függetlenül képes létezni és fennmaradni. A tervük remekül haladt, de aztán egy tudományos felfedezés örökre megváltoztatta Rapture lakóinak az életét: egy ADAM nevű anyag segítségével képessé váltak az őssejtek osztódását szabályozni, ezáltal megváltoztatni az élőlények genetikai felépítését. Az ADAM a város lakóinak életében hamarosan rendívül nagy jelentőségre tett szert, fizetőeszközzé vált köztük, és a birtoklásáért kialakult verseny vezetett el végül a társadalom felbomlásához. A kialakult polgárháborúban gyakorlatilag megsemmisült minden érték, ami az utópista elképzelés alapját alkotta, az emberek kifordultak önmagukból, és a túlélők végül génmanipulált szörnyetegekként végezték, akiknek túléléséhez szükségük van az ADAM-re.

Amikor megérkezünk Rapture-be, már nyomát sem találjuk a megálmodott tökéletes világnak. A város romokban hever, az óceán szépen lassan kezdi visszahódítani a területet, az utcákon bizarr kreatúrák mászkálnak. Ezek a lények régen Rapture lakosai voltak, mostanra azonban a szélsőséges génmanipulációnak és a vegyi fegyvereknek köszönhetően teljesen elfajzottak. Közülük is a legveszélyesebbek a brutális fizikai erővel rendelkező, hatalmas búvárruhában járó “Big Daddy”-k, akik egy hatalmas fúróval is fel vannak fegyverkezve a biztonság kedvéért. Alapvetően békés természetűek, ha nem támadunk rájuk, akkor ők sem bántanak minket. Egyetlen feladatuk van, ők védelmezik a “Little Sister”-eket. Ez utóbbiak normális kislányforma teremtmények, egészen addig szimpatikusnak is tűnhetnek, míg rá nem jövünk a küldetésükre: Rapture utcáin hullák után kutatnak, akiknek a testükből kinyerhetik az ADAM-ot. Mivel ezen anyagra nekünk is szükségünk van a továbbjutáshoz, ezért komoly dilemmát fog jelenteni, hogy esetleg a lánykáktól szerezzük be azt, de hamar rájövünk majd, hogy a rájuk vigyázó apucikkal nem érdemes packázni. Rapture folyosóin gyakran összefuthatunk majd a Slicer” nevű monstrékkal is, akiknek egyetlen céljuk, hogy megöljenek bárkit, akiből egy kis génfrissítést szerezhetnek a túléléshez.

A Bioshock legnagyobb értéke, hogy egy új típusú játékmenetet kínál számunkra. A készítők kimondottan olyan rendszert akartak megalkotni, amelyben a játékos valóban képes alakítani a környezetén. Ennek a koncepciónak a középpontjában az ún. “ökológiai AI” áll. A kifejezés egy rendkívül eredeti és kreatív mesterséges intelligenciát takar, amely úttörő megoldásként vonulhat be a videojátékok történelmébe. Miről is van itt szó tulajdonképpen? A hagyományos FPS-ek AI-ja egy kétoldalú kapcsolatot próbált meg minél “emberibbé” tenni, nevezetesen azt a módot, ahogyan a különböző NPC-k reagálnak a játékos cselekedeteire. Nos, a Bioshock kísérletet tesz ennek az eljárásnak a meghaladására, azaz megpróbálja az említett viszonyrendszert többdimenzióssá varázsolni azáltal, hogy a nem játékos szereplők közé is beiktat egy formálható, dinamikus kapcsolathálót. Ily módon, amikor először belépünk Rapture városának kapuján, már egy komplett “ökoszisztémával” találkozunk, ahol minden szereplőnek megvannak a maga funkciói és érdekei, amelyeket a többi gép irányította karakterrel szemben is igyekeznek érvényesíteni. A legjobb az egészben, hogy erre a komplex viszonyrendszerre a játékosnak végig figyelemmel kell lennie, sőt az eredményes továbbjutás érdekében alakítania is kell azt.

Vegyünk például egy termet, ahol három lény bóklászik: egy Little Sister éppen tetemek után kutat, egy Big Daddy közben felügyel rá, és egy Slicer azt sasolja, hogy kit lehetne elpusztítani egy kis ADAM-adagért. A mi célunk legyen az, hogy a gyűjtögető kislányt “hatástalanítva” hozzájussunk az általa összeszedett anyaghoz. Hogyan látunk hozzá? Az egyik módszer ugyebár kézenfekvő: használjuk a fegyverünket! A Bioshock-ban az arzenálunk ugyan csak egy darabból áll, de ne ijedjen meg senki, hiszen az egy szem pisztolyunk rengetegféleképpen modifikálható. A különböző lények ellen más-más muníció a nyerő, és ha rendelkezünk a szükséges mennyiséggel, akkor természetesen megpróbálhatjuk likvidálni ellenfeleinket - ez azonban nem feltétlenül kifizetődő metódusa a továbbjutásnak, a big daddy-kel minden egyes harc életveszélyt jelenthet számunkra. A kevésbé vérszomjas játékosok előtt számtalan más, sokkal kifinomultabb lehetőség áll, amelyeknek a felfedezése jelenti az igazi élvezetet. A játékban az ADAM-készleteink segítségével mi is manipulálhatjuk saját génállományunkat, és olyan speciális képességek birtokába juthatunk, melyek segítségével belepiszkálhatunk kicsit a különböző lények közötti fennálló “természetes” egyensúlyba. Maradjunk a példánknál, és tegyük fel, hogy egy különleges szert felhasználva ráuszítjuk a little sister-re a sötétben leselkedő slicer-t, aki egyébként sosem támadna magától, amíg apuci éberen őrködik. Az eredmény többféle is lehet, de a legvalószínűbb, hogy a behülyített ragadozó gyorsan levadássza a kislányt, mire a félelmetes testőr nekiesik - a kibontakozó harc remek alkalmat nyújt számunkra, hogy nevető harmadikként felszedjük a kívánt cuccost. De más eszközökhöz is nyúlhatunk. Nagyon mókás lehetőség például, hogy a megfelelő génprogramozással elhitetjük a búvárruhás védelmezőkkel, hogy mi csak ártatlanul gyűjtögető hugicák vagyunk, és így olyan barátokat nyerünk, akik mindenkit elintéznek majd helyettünk. Ezt persze fordítva is eljátszhatjuk, és miközben a lánykák szedegetik az éltető ADAM-ot, mi akkor csapunk le rájuk, amikor csak akarunk. Ha netalán pedig hackerkedős kedvünkben vagyunk, a védelmi rendszert megbuherálva azt is elérhetjük, hogy a kis őrrobotok essenek neki ellenfeleinknek. A lehetőségek tárháza tehát rendkívül széles, mindenki saját stílusa és vérmérséklete alapján választhatja ki a neki tetsző opciót. A BS legnagyobb erénye éppen az, hogy mer szakítani a korábbi klisékkel, és elengedi a játékos kezét. Nem rángja szánkba a megoldást, hagyja, hogy gondolkodjunk. Igaz alternatív cselekvési változatok, és komoly következményekkel járó (olykor morális) döntések - ez jelenti a Bioshock esszenciáját.

Miközben a játék rendesen megdolgoztatja szürkeállományunkat, még a látóidegeinket is kényezteti kicsit. Az előzetesek alapján pazar vizuális körítésre számíthatunk. Az Art Deco stílus és az óceáni környezet együtt egy valóban egyedi hangulatú látványvilágot eredményez. Külön kiemelném a bombasztikus víz-effektet - ennek megvalósítására külön grafikust és egy művészt is alkalmaztak a készítők. A játék megjelenítéséért egyébként az Unreal Engine 3.0 felpiszkált változata a felelős, és a látottak alapján nagyon jól teljesít a grafikus motor.

Az elmondottak alapján mi mást is mondhatnánk, mint hogy a játékhoz fűzött reményeink óriásiak, nagyon úgy tűnik, hogy az Irrational-es fiúk most valami igazán különlegest és maradandót alkotnak számunkra. Várjuk, de piszkosul!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 órája
13

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

23 órája
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==