[Teszt] Vanquish

Vanquish

GhzSzabó Ákos2010.10.30. 18:42

Kemény dió manapság maradandót alkotni a videojátékok világában. A Platinum Gamesnek mégis sikerült a Bayonetta-val, ami ettől függetlenül - mint általában a kiemelkedő alkotások - rendesen megosztotta a játékos társadalmat. Nem lövők le túl nagy poént azzal, ha leírom már az elején, hogy a Vanquish is meg fogja. Ennek pedig egyszerűen az az oka, hogy kicsit olyan Peter Molyneux stílusban sok olyan dolgot mondtak, ami véleményem szerint, és valószínűleg mások szerint sem valósult meg maradéktalanul, valamint az egész dizájnból árad a mechás, animés hangulat, amit sok embernek nem képes befogadni a gyomra. Ha egy mondattal kellene jellemeznem a játékot, azt mondanám, hogy megszületett a japán robotos Gears of War. Természetesen ez azért már régóta nem volt túl nagy titok, hiszen a fedezékrendszert használó külső nézetes lövöldék elkerülhetetlenül is összehasonlításra kerülnek a műfajt anno alapjaiban megreformáló Epic játékkal. Az, hogy ez a Vanquish-nek is sikerült-e lentebb kiderül.

A történet nem fogja megrengetni a játékvilágot, láttunk már sokkal jobbat és rosszabbat is, a célnak megfelel, de katarzisra senki se számítson. Sőt. Ahogy a Bayonettában is itt is szinte csak funkcionális szerepe van, nem azon van a hangsúly, és ez erősen meg is látszik rajta. Oroszország a nem is olyan távoli jövőben megtámadja Amerikát egy szuperfegyverrel, majd feltétel nélküli megadásra szólítja fel. Természetesen Amerika, mint már oly sokszor a múltban, most sem tárgyal semmilyen fenyegető erővel, hanem inkább elindítja az ellentámadást. Ebbe csöppenünk bele főhősünkkel, Sam-el (mint ha még nem lenne elég Samunk a játékvilágban, ezzel kapcsolatban van is egy vicces achievement amúgy) aki a DARPA (az MGS-ekeben is feltűnő, katonai technológiákat fejlesztő szervezet) kutatóbázisáról rántottak be harcolni. A kutatócsoport fejét elrabolják az oroszok, így Sam nem csak hazafias kötelességét teljesíti, amikor a világ megmentésére indul, hanem személyes célok is motiváljak. Az egész játék egy darab óriási halálcsillagon, illetve akarom mondani óriásműholdon játszódik, ami egyben maga a megsemmisítendő szuperfegyver is... Mesélhetném tovább, de minek, a óriási kliséhalmaz az egész, japán barátainktól azért ennél magasabb színvonalat szoktunk meg a múltban. Illetve, jobban belegondolva, nem is.

Kicsit féltem ettől a relatíve lekorlátozott tértől, hiszen a változatosság elég fontos szempont egy olyan akciójátékban, ahol gyakorlatilag csak menni és lőni kell. Nem azt mondom, hogy megnyaltam mind a tíz ujjamat a helyszínek láttán, de egyhangúnak semmiképpen sem mondhatóak. Vannak olyan pályák, ahol nem győztem pislogni, annyira durván néztek ki. Igen, sok mindent lehet mondani a Vanquishre, csak azt nem, hogy csúnya lenne. Villámgyors akciót pakol elénk a játék, töltések és framerate-problémák nélkül, mindezt pedig általában egy élő, mozgó, brutális háttér előtt teszi, amiért maximálisan jár az elismerés a Platinumos srácoknak. A karakterek jól kidolgozottak, az animációk és az effektek rendben vannak, tényleg nem nagyon tudok belekötni a látványba. Hasonlít egy kicsit a Mirror's Edge letisztult minimalista dizájnjához, ami vagy bejön valakinek ugye, vagy nem. A hangok jók, viszont megmondom őszintén a zenéket nem tudom felidézni magamban, ami igazából jelenthet jót is meg rosszat is. (Pörgős japán elektronika, hogy ez jót, vagy rosszat jelent, mindenki döntse el maga - a szerk.)

A Vanquish fő attrakciója vitathatatlanul maga az akció, kétségtelenül arra fordították a fejlesztők a legnagyobb figyelmet. Annak ellenére, hogy egy rendes, fedezék rendszeres TPS-sel játszunk, árad az egészből valami masszív arcade hangulat. Sokszor éreztem úgy néhány helyszínnél, hogy csomagolniuk kellett volna a játék mellé egy fénypisztolyt, vagy Kinect / Move támogatást pakolni bele, mert ordított érte. Simán lehetne csinálni a Vanquish-ből egy játéktermi verziót, nagy siker lenne. Az alapfelállás annyi, hogy Sam barátunk magára ölt egy fehér Vasember páncélt, amivel nagyon lehet zúzni. Mármint úgy is, mint rombolni, meg úgy is, mint száguldozni. Ugyanis itten kérem szépen lehet boostolni és közben rombolni. Vagy csak simán rombolni, aztán boostolni. Ránk van bízva. A másik hatalmas mega-giga újdonság, ami alapjaiban fogja megváltoztatni a világot és ennek köszönhetően egy új éra kapujában találhatjuk magunkat nem más, mint a bullet-time! Illetve AR mód. Igen, tudom, hogy most sokan nem kapnak hirtelen levegőt a döbbenettől, hagyok is egy lapozásnyi időt, hogy mindenki eméssze egy kicsit.

Szóval igen, le lehet lassítani az időt, hogy mindenkit lelőhessünk. Annyira zseniális, hogy nem is értem, hogy eddig mért nem gondolt erre senki. Szóval futunk előre, megnyomjuk a boost gombot, majd amikor ott vagyunk a sok gonosz robot között, vetődünk egyet és manuálisan beindítjuk az AR módot, vagy hagyjuk magunkat lesebezni egy kicsit, és akkor automatán aktiválódik, majd szépen legyakunk mindenkit. A viccet és iróniát félretéve, a rendszer tökéletesen működik, baromi látványos és hibátlanul van kivitelezve, a problémám csak annyi, hogy kismillió helyen láttuk már. A fegyverek konkrétan a páncélból alakulnak át, tehát nem fizikailag vannak jelen a pályán, hanem a hologramjukat scannelhetjük be, és utána a d-paddel váltogathatunk közöttük. A kis csavar a rendszerben az, hogy a fegyverek fejlődnek, ami úgy működik, hogy alapesetben ha “felveszünk” egyet, ami már alapból nálunk van, akkor maximumra töltődik a töltény benne, viszont ha úgy scanneljük be, hogy a fegyverből egy golyó sem hiányzik, akkor szintet lép, és evidens módon egyre erősebb sebzést, és nagyobb tárolókapacitást kapunk. A rendszer remek, és nehezebb fokozaton fontos, hogy a megfelelő stratégiával fejlesszük a pusztítás eszközeit, mert ez nagyban segíti az ellen hatásosabb kiírtását.

Sajnos a szuperpáncél semmilyen extra tulajdonságot, képességet nem kap a játék során, amit én személy szerint nagyon hiányoltam, mert túl nagy kihagyott ziccer ez. Egy leegyszerűsített fejlődési rendszer nagyban megdobta volna az élvezeti faktort, pláne annak tükrében, hogy normál fokozaton, első végigjátszásra a játékidő kevesebb, mint 5 óra. Itt is érződik a japán arcade mentalitás, mivel a játék még azt is számolja, hogy hány töltény lőttünk ki, mennyit használtuk a fedezékeket és mennyi idő alatt teljesítettük a pályát. Van hozzá rendes ranglista, ahol a fanatikusok akár ezredmásodpercekkel is döntögethetik egymás rekordjait. Meg kell még említenem a közelharcot, amit simán a B / Kör gombbal aktiválhatunk, azonban nagyon gondoljuk meg, hogy mikor és mi ellen használjuk el, ugyanis egy támadás elhasználja az egész speciális csíkunkat, így sem az AR módot sem pedig a boostot nem használhatjuk addig, ameddig a páncél túl van hevülve, szóval csak okosan. Az ütés animációk változatosak és minden fegyvernél más történik, ami nagy piros pont.

Az ellenfelek sajnos nem túl változatosak, és bár lesznek bossharcok dögivel, én azokat is egy kicsit kevésnek éreztem, bár ennél többet 5 órába tényleg nehéz lett volna belepréselni. Viszont a mesterséges intelligenciával meg voltam elégedve, okosan harcolnak, bekerítenek, néha elbújnak, és ha elmegyünk mellettük simán kettévágnak. Igen, a legalapabb ellenfél is képes egy szempillantás alatt véget vetni heroikus küldetésünknek, és minden főbb monstrumnak van egy instant kill támadása, amire mondjuk a játék jó előre hang vagy / és vizuális effektekkel figyelmeztet. Ilyenkor érdemes nagyon gyorsan valami fedezéket keresni. Mivel a pályarészletek eléggé rövidek - átlagosan 5-15 perc alatt végignyomhatóak -, ha jó eredményeket szeretnénk elérni, akkor rá vagyunk kényszerítve az agresszív játékstílusra, ami gyakorlatilag az odaboostolunk, AR mód, pusztítás, fedezék, feltöltődés és újra boost, AR mód szekvenciák ismételgetését jelenti. Ha végeztünk a single kampánnyal, ott vannak még a kihívások, amik teljesítése néha eléggé Samet próbáló feladat, de legalább ezzel tudták még egy kicsit kitolni a szavatosságot. Pláne annak tükrében, hogy sem megnyitható kosztümöket, sem más extrát nem kapunk, ami a Bayonetta után egy emberes visszalépés.

A Vanquish egy vitathatatlanul 2010-es akciójáték, dögös, pörgős, néha bámulatosan néz ki, folyamatosan pumpálja az adrenalint az agyunkba, eszeveszetten kemények az átvezetők, brutális a harc, a játékidő a mostani trendekhez hasonlóan nagyon rövid, de legalább annál intenzívebb. Azt tudom ajánlani mindenkinek, hogy tegyen egy próbát a demóval, mert ha az nem jött be, akkor a teljes játék sem fog. Én minden pozitívum ellenére egy kicsit csalódtam a játékban, mert nem szeretem, ha nincs ami motiváljon. Engem ami általában előre visz, az a fejlődési rendszer és a történet - itt sajnos mindkettő hiányzik. De ettől függetlenül ha imádod a japán arcade lövöldéket és élsz-halsz a ranglistákon való szereplésért, akkor nyugodtan tegyél vele egy próbát, hiszen ha az ember eltekint a vérgagyi sztoritól és a nyúlfarknyi single kampánytól, akkor remekül fog szórakozni. Ja, és ez volt talán az első stáblista, amit valaha végignéztem - majd meglátjátok, hogy miért...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

14 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==