Nemrégiben exkluzív lehetőséget kaptunk: beszélgethettünk David Anfossival, aki az Eidos Montreal irodájának egyik vezető munkatársa, nem mellesleg a Deus Ex: Human Revolution producere. Interjúnkból kiderül, hogy miként sikerülhet az első rész nyomása alatt dolgozó csapatnak egy emlékezetes folytatást összehozni. Betekintést nyerhetünk a játék eddig ismeretlen részleteibe, és kulisszatitkokat is elárul David.
Gamer365: A Deus Ex első része mestermű volt. Nagy a nyomás a fejlesztőgárdán?
David Anfossi: Igen, rátapintottál. 2007-ben a teljes csapattal átnéztük az első részt, pusztán az ismétlés kedvéért. Ekkor éreztük ezt először. Tudjuk, hogy a játékosok szeretik a címet és a mai napig nagy közösség áll a program mögött. Újrajátszottuk az előző részeket, hogy megértsük, ismét átéljük, mit jelent a nagybetűs Deus Ex Élmény. Az új játékot erre próbáltuk alapozni, a nyomás alól pedig csak kellő önbizalommal tudunk kimenekülni.
G365: Rengeteg klasszikus címet visszahoznak mostanság a Fallouttól kezdve az X-Comig. Ezt a trendet lovagolja a Deus Ex 3 is?
DA: Hálásak vagyunk, hogy a Fallout harmadik része reflektorfénybe helyezte az akció-RPG műfaját. Van egy trend, amelynek én magam, mint játékos is az aktív részese vagyok. Mikor játszom, szeretem magam is felfedezni a világokat, szeretek így játszani. És egyúttal szeretnék egy olyan programot adni majd a játékosoknak, amelyben a felfedezésnek fontos szerepe van. Az átlagos játékos életkora egyébként már harminc fölött van, ők is egyre többet akarnak egy játékprogramtól. Az akció-RPG pedig egy olyan műfaj amelytől sokat lehet kapni, ellenben sokat is tudunk adni vele.
G365: A kritikusok nem mindenhol fogadták pozitívan a második részt. Milyen kockázat van a franchise folytatásában?
DA: Tudjuk, hogy nem fut olyan régóta a sorozat, ezért van kockázat a dologban. Amikor az első rész a boltokba került a PC volt a fő irányvonal. A másodikat már párhuzamosan konzolra is elkészítették, ezért kísérletezni kellett, hogy a két platform rajongói egyaránt elégedettek legyenek. A hármas epizód fejlesztésekor már vannak ilyen tapasztalatok, szeretnénk széles közönséget megszólítani a játékkal, hogy a baljós előrejelzések ne váljanak be. Nem alkuszunk a minőségen, és tiszteljük a gyökereket. Tripla A-s játéknak szánjuk a Human Revolution-t, ez pedig a büdzsén is meglátszik, amely a program esetében 25-30 millió dollár között van. Nagyon örülnénk neki, ha évek múltán az emberek úgy tekintenének a játékra, mint a sorozat újjáindítójára.
G365: Milyen fő különbségek lesznek az előzmények és a harmadik rész mechanikája között?
DA: Végignéztük az előző részeket, átbeszéltük, hogy mi működne, mi nem manapság. Arra jutottunk, hogy a képességeket kvázi nem fogja érinteni a fejlődés, azaz nem fogsz a játék elején nulla tapasztalattal egy tárat félrelőni, mikor az ellenfél a célkereszted közepén van. Az ilyen megközelítést elhagytuk. Sokkal inkább a főszereplő kapacitásán lesz tapasztalható a fejlődés, új slotokat nyitunk meg, a játékosnak pedig lehetősége lesz újdonságokkal kísérletezni. A mesterséges intelligenciát is felhoztuk a mai szintre. A vizuális szint is egyértelműen javulni fog.
G365: Ismét az előzményekre hivatkozunk; az első rész tele volt leágazó utakkal, rejtett tárgyakkal, titkos helyszínekkel. Milyen mélységek lesznek új epizódban?
DA: Őszinte leszek veled, nem tudjuk hozni az első rész mélységét ilyen tekintetben. Egy tripla A-s cím rengeteg időbe, energiába és pénzbe kerül. Szeretnénk az élményt a maximumra pörgetni, ehhez viszont nehéz lenne tonnányi leágazást beiktatni a rendszerbe. Viszont a közönségnek készítjük a játékokat, akik szeretnek bóklászni, felfedezni, nézelődni. Ezért kitaláltuk, hogy a fő csapáson végigszáguldva egy jó intenzív húsz órás útra fizessen be a játékos. Emellett viszont lesznek mellékküldetések, lesz motiváció, hogy a felszerelésed, fegyvereid maximumra fejleszd. Ha ezt mindet belekalkuláljuk akár harmincöt órát is igénybe vehet a játék. Az RPG elemek továbbra is hangsúlyosak, a cuccaidat pedig folyamatosan menedzselned kell majd. Több ezer dokumentumot, bejegyzést olvashatunk majd itt-ott az univerzumról, karakterekről. Lesznek újságok, e-könyvek... csak rajtad múlik majd, mennyire fogod ezeket a lehetőségeket kihasználni.
G365: Beszéljünk egy kicsit a Deus Ex 3 külcsínéről. Nagyon hangulatosak és figyelemfelkeltőek a videók. Nem tudtuk nem észrevenni az óriási Szárnyas Fejvadász utalásokat.
DA: A Blade Runner hatott ránk a leginkább, amikor a művészeti irányvonalat meghatároztunk. De más filmeket is láttunk, sőt, könyveket olvastunk, építészeti albumokat tanulmányoztunk, hogy a tudásunkat kibővítsük. A fekete színnel a goth és a cyberpunk stílust idézzük, az arannyal a reneszánszot, melyre rengeteget hivatkozunk. Rembrant festményei is nagy benyomással bírtak ránk. A jelmondatunk az volt, hogy egy olyan univerzumot alkossunk, melynél még nem aktuális a világvége, de a jövőbe tekintve már láthatóak annak jelei. Annak ellenére, hogy közel a vég, azért van reménysugár.
Az interjúnak nincs vége - a következő oldalon folytatódik.
G365: Milyen motor hajtja a Human Revolutiont?
DA: A Tomb Raider: Underworld-ben használt motort vettük át a Crystal Dinamics-tól. Rengeteget formáltuk, módosítottuk az engine-t, így gyakorlatilag a munka mostani fázisára az teljesen elkülönült a kiindulási állapottól.
G365: A játék mögött álló filozófia a transzhumanizmuson alapul. Elmondanád, hogy ez a kifejezés mit takar, és hogyan építitek a játékba?
DA: A transzhumanizmus gondolata a reneszánsz korból származik, mi pedig erre támaszkodtunk. Ez volt az a korszak, amikor az emberek elkezdték felfedezni, majd megérteni a test működését. Az anatómia új tudományág lett. A Human Revolution időszakában már értjük a testet, itt az idő hát, hogy elektro-mechanikus augmentációkkal, beültetett szerkezetekkel fejlesszük kicsit. A játék világában ellentét van az evolúciót preferálók, és a gyors változást, erősebb testet akarók között.
Miért mentük el ebbe az irányba? Mert elképzeltük, hogy évekkel a Deus Ex első epizódja előtt milyen lehetett a szituáció. Hozzá kellett idomítani a technológiát a korszakhoz. Minden szereplőnek van motivációja és teljes háttértörténete - a rosszfiúknak is. Mindig meg van indokolva, hogy mit miért csinálunk, és a transzhumanizmus eszméje ezekre az összefüggésekre is hatással van.
G365: Milyen utalások várhatóak a korábbi epizódok történetére?
DA: Nehéz dolgunk volt, ugyanis a Human Evolution egy előzmény. Ennek ellnére cameokra számítsatok, illetve lesznek vállalatok, helyszínek, amelyek az előző részek rajongóinak lesznek ismerősek. Megtartottuk a kapcsolatot az első két epizóddal.
G365: Az utóbbi időben a narratíva fejlődésének is tanúi voltunk. A Deus Ex folytatás videókkal vagy játékmenetbe épített eseményekkel próbálja elmesélni a saját történetét?
DA: Mind a kettővel. A program nagyon fontos része a történet, az összeesküvés, és a karakterek kidolgozása. Ezeket videókkal is megalapozhatjuk. Négy írónk dolgozik a játékon, ami már sugalmazza: próbálunk összetett sztorival előrukkolni. A játék során belegabalyodsz a konspirációba, és erős jellemekkel is ütközni fogsz. A már említett felszedhető olvasnivalók szintén a narratíva részévé válhatnak. A játék motorjával készített átvezető jelenetek nem csak a történetet vihetik előre, hanem az immerziót, az univerzumban és az összeesküvés-elméletben történő elmélyülést is segítik.
G365: Az összeesküvés-elméletek mellé általában valami politikai nézőpont is társul.
DA: A játékok esetében ez azért másképp működik. Mi csak felvázoljuk a szituációt, a főszereplő (azaz te, a játékos) pedig eldöntöd, hogy miként alakítod a saját sorsod és később a világét. A Human Revolution univerzumában nincs fekete, nincs fehér. Cégek vannak és alapítványok. Emberek, akik a nanotechnológia mellett állnak, és emberek akik ellene vannak. A játékos feladata, hogy ebben a szituációban helyt álljon, állást foglaljon.