[Teszt] Crackdown 2

Crackdown 2

mcmackoGéczy Attila2010.07.06. 18:00

Sokan valószínűleg elszaladtak volna a Crackdown első része mellett, ha a Microsoft 2007 elején nem csomagolja mellé a várva-várt Hármas Halo béta verzióját. Pedig a Crackdown önmagában is megállta a helyét: egy roppant élvezetes és könnyed kaland volt mindazok számára, akik a szabadon bejárható világokért-városokért rajongtak. Még azt is meg merjük kockáztatni, hogy a laza stílus, és a remek játszhatóság sokak számára ajtót jelentett a sandbox élmények birodalmába.

Azóta persze történt egy és más, a zsáner hihetetlen minőségű programokat termelt ki magából, a sztenderd új szintre lépett. A Crackdown folytatásának tehát nem csak az elődje által felállított mércét kell átugrania, hanem a játékosok megnövekedett elvárásainak is meg kell felelnie.

A fejlesztést ezúttal a skót székhelyű, az eredeti csapatból önmagát kiszervező Ruffian Games vállalta. Várható volt tehát, hogy az első Crackdown tapasztalataira alapozva jópár újító szándékú ötletet, friss okosságot dobjanak be a fejlesztés kalapjába.

Sajnos a forgatókönyv nem teljesen így alakult. A Crackdown 2 egyenes ágú folytatása az első résznek. Olyannyira, hogy a helyszín és a játékmenet sem változott egy fikarcnyit sem. Na jó, Pacific City egy picit romosabb a tíz évvel ezelőtti önmagához képest, az utcákon terroristák és mutánsok garázdálkodnak, de a fő látványosságok és helyszínek maradtak ugyanolyanok.

A történetre kár a bekezdéseket pazarolni. Annyit azért érdemes lehet tudni, hogy a bűnbandákat ezúttal egy mindenre elszánt terrorista társaság váltotta fel, a terrorok szorgoskodásának köszönhetően pedig egy új biológiai veszély fenyegeti a város lakosságát. A mutánsok a föld alól támadnak, éjszaka tömegekben rajzanak ki az utcára. Ám nappal sem sokkal jobb a közbiztonság, a rosszfiúk számtalan kulcsfontosságú terület felett átvették az uralmat. Az Ügynökség (azaz a Te feladatod) a rend helyreállítása, a terroristák erődítményeinek a felszámolása, és a mutánsveszély permanens atom... izé, fényterápiás kezelése.

Az erődítmények ostroma régebbről már ismerős lehet, itt egyedül kell rendet tennünk a több tíz (száz) terrorista között. A mutánsüregek hasonló gócpontokat jelentenek, de ezekkel csak sötétedés után érdemes foglalkoznunk. A város különböző pontjain elhelyezett fénysugár-generátorok felszabadítása már picit érdekesebb feladat; három eszköz aktiválásával egy központi mutánsfészket lokalizálhatunk, ahová az Ügynökség bombáját expressz gyorsasággal rendelhetjük meg. A földbe fúródó szeretetcsomag aktiválási ideje percekbe telik. Igazi kihívás a töltetet ostromló mutánsokat távol tartani a becsapódási ponttól.

Bár tennivaló akad bőven a városban, a feladatok egy kaptafára épülnek. Pacific City három városrésze talán kicsit feledtetné a küldetések monotonitását, de ezt a patront sajnos már az első résznél ellőtték, a pályadizájnerek azóta csak a már meglévő kartográfiai terveket pofozgatták. Az önismétléstől kialakult keserű szájíz még jobban kísért, ha az első részt már kiélveztük korábban.

Szerencsére az Ügynökség emberei most sem felejtették el szétszórni a Crackdown védjegyéül szolgáló Orbokat a nagyvárosban. Minden egyes gömb összeszedése külön kis kihívás, az ügyességi-logikai szálat pedig tetézik a fifikásan megtervezett épületek, valamint a repkedő renegát gömbök. A rejtett Orbok a lehető legfurmányosabban vannak elrejtve, így aki mindet össze szeretné gyűjteni, annak megint napokra-hetekre megadatik az elfoglaltság. (Az elhivatottak számára nem lehet ostobaság berendelni - akár külföldről is - a hivatalos guide könyvecskét).

A szokásos rutint megtörhetjük utcai, illetve tetőn lebonyolított versenyekkel is, de egymagunkban csekély értelme van a masszív körök leküzdésének.

Többek között ezért is számít említésre méltó pozitívumnak a kooperatív mód. Liquiddel karöltve végighenteltük a fél várost, közben gömböket hajkurásztunk és káromkodva szívattuk egymást a versenyek közben. A Crackdown 2 négyes koop lehetőséggel hívja harcba a LIVE-on összegyűlt haverokat, ha van rá lehetőséged mindenképpen próbáld ki, jó móka.

Sajnos a játék egyéb apró hibái hangsúlyosabbá válhatnak, ha nem egyedül csatangolunk Pacific City utcáin. Az ugráslásban kapott nagy szabadság ugyan továbbra is kellemes felüdülést jelent a hasonló próbálkozások agyon-automatizált megközelítéséhez képest, de a vezetési modell továbbra sem az igazi, a járművek az első részből örökölt "súlytalansága" többször kifejezetten zavaró. Karakterünk (legyen gyalogos, vagy járműves státuszban) hajlamos a beragadásra, és az úthálózat megtervezése sem optimális - a nehézkes sávváltásról, érthetetlen mód kiürülő utakról nem is szólva.

A többszereplős várostisztítás során a gazdagép története halad, a többiek csak asszisztálnak. Azt mondod ez nem túl optimális? Igazat adunk, egy külön koop kampány valószínű sokkal jobban motiválná a becsatlakozókat. A saját sztorinkban gyűjtögetett fegyverek és gömböcök legalább jönnek velünk - a koop kampány során ugyanis a saját eszköztárunkat vetjük be. Az épületek tetején csücsülő Orbok állapota is mindenki számára úgy kerül a játékba, ahogyan azt ki-ki a saját kampányban hagyta.

Akad egymás ellen játszható multi is: ez első, és sokadik próbálkozásra is erősen kaotikus élmény, köszönhetően a játék brutális fegyvereinek; kezdőként az első tapasztalat az lesz, hogy a meccsbe lépés után szinte azonnal két rakétát kapsz az arcodba. Gyakorlással a helyzet javul. de még így is túlságosan sokszor dönt a puszta szerencse az összecsapások kimeneteléről.

Mi a helyzet a prezentációval? A menü szegényes és száraz, a karakterekből hiányzik az egyedi íz, a modellek felépítése pedig javarészt egyszerű, mint egy ötödikes matekóra tananyaga. Szerencsére a nagy látótávolság és a pimasz comic-stílus javít a helyzeten, de a három éve még akár csinosnak is mondható látványvilág 2010-ben már kevésbé számít pompázatosnak. Az első részhez képest azért érezhető némi fejlődés, de ha nem ájulsz el a mutánstömegeket megmozgató attrakcióktól (ebben fejlődött), akkor jó eséllyel a látvány lesz az első, ami miatt csóválni fogod a fejed.

A hangok sem nyújtózkodnak a szakmai elismerésért. A teljesen jellegtelen audió szekcióból csak a jópofa, száraz humorral operáló kommentátor hagy bárminemű lenyomatot maga után. A játék értékét erősíti a magyar felirat -ilyet mindig jó látni, pláne konzolos fronton.

Nem vártunk sokat a Crackdown folytatásától, de még így is kisebb csalódásként ért minket - a második felvonás nem tudott akkorát újítani, hogy az elődje árnyékából kitörjön. Nagy szerencséje, hogy az eredeti elképzelés a mai napig működőképes. Továbbra is kellemes játszhatósága miatt kezünkben ragad a kontroller, de már messze nem olyan újszerű az élmény, mint 2007 környékén volt. A következő nekifutásnál erős vizuálius ráncfelvarrással, és néhány markánsabb, jövőbe mutató újdonsággal ismét izgalmassá lehetne tenni az ügynökségi szolgálatot.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 órája
13

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==