Nintendo difference?

Nintendo difference?

Oldern2007.01.12. 08:00

Jelen értekezésünket lehetne a 80'as évek elejétől, vagy akár a hetvenes évek végétől származtatni: felesleges lenne. A számunkra fontos tényezők és folyamatok mind-mind a NES/SNES éra kifutásával kezdődtek, és legjobban az N64/GC korszakban voltak nyilvánvalóak. Nem is érdemes tovább húzni az időt: a Nintendo üzleti stratégiát és a gépeit illető 3rd party (magyarul független) fejlesztőstúdiók támogatását vesszük szemügyre.

"Nintendo Difference: A cég az összes konzolját úgy tervezi meg, hogy azok a cég kreatív elméi által alkotott játékok készítését lehetővé tegyék. Mindezt tetézik azzal a ténnyel, hogy riválisaikhoz képest nyereséges gépeket hoznak létre, és nyernek a hardveren majd az általuk sikeresen eladott saját szoftvereken is - a cég soha nem fogja követni a SEGA példáját, mert az üzleti modelljük merőben más felépítésű, játékaik csak a hozzá tartozó aktuális géppel együtt alkotnak ütőképes alternatívát. "

A Nintendo gépére fejleszteni a SNES korszakban igazán menő, sikeres dolognak számított: az akkori generáció legnagyobb példányszámban eladott és legerősebb masinájáról beszélhettünk Az előnyös helyzet a Nintendo 64 megjelenésével változni látszott: a hamarabb, olcsóbban rajtoló PlayStation nemcsak milliós példányszámban fogyott, hanem cd-s formátuma révén jóval több lehetőséget kínált a fejlesztők számára. A Mario nevével fémjelzett kompániának semmi oka nem volt azonban a szomorkodásra: az eladott gépek hozták a pénzt, a saját gyártású címeik (és természetesen a közeli fejlesztők munkái, példának okáért az a sok minőségi Rare-játék) pedig merész, átlagon felüli eladásokat produkáltak. Talán mindannyian emlékezhetünk arra a korszakra, az N-rajongók egyetlen mantrája a VÁRAKOZÁS volt. Várni kellett a játékokra, több hónapot - ráadásul a kazetták magas árai szinte egyértelművé tették a kispénzesek számára, hogy nem érdemes közepes játékokkal "kockáztatni": mindenki tudta, hogy mely nevekben bízhat, és azokat a játékokat mind meg is vették, annak rendje és módja szerint. Hogy ez mikor vált nagyon, nagyon fontossá, a következő generációban vált világossá. Így utólag már szinte lehetetlen eldönteni, hogy tényleg a szűkös tárolókapacitás, vagy egyszerűen az előbb vázolt folyamat vált a 3rd party támogatás végső gyilkosává. Az N64 nem a kiugrások platformja volt. A jelen nagy japán szériái kivétel nélkül a konkurrens gépen születtek meg. Resident Evil, Tekken, Silent Hill. Hogy ez miért lesz fontos: a következő bekezdésünkben kiderül.

Elérkezett a GameCube ideje: mindenki bizakodó, derűs volt. A Sony/Microsoft páros nem vette komolyan a gépet, de azért a gépre bejelentett sok-sok játék és "szupertitkos fejlesztés" azt sugallta, hogy vége lesz a kopár, sivatagos N64 korszaknak: kezdetben tényleg így volt. A launch környékén megjelent játékok legsikeresebbje azonban vitán felül a Super Smash Brothers Melee volt: csak nem egy Nintendo cím? Bizony, az: telt-múlt az idő, és az emberek megint vártak. Vártak például az új Mario eljövetelére, vártak az új Zeldára, Metroidra, és...és... ennyi. Amíg a Wind Waker GTA-verő előrendelései bizakodásra adhattak okot, addig megint elmaradt a 3rd party csoda: a leginkább elkötelezett Capcom a felnőttes imázst képviselni hivatott Resident Evil-ével akkorát bukott, mint az Empire State Building maga. Miért? Egyszerű: Aki RE-rajongó volt, már letette a voksát a PlayStation 2 mellett, és egyáltalán nem érdekelte a Nintendo masinája - egy remake és egy nulladik epizód nem volt ahhoz elég, hogy egy második konzolt vásároljon. A Capcom kezdett kihátrálni, egy-az-egyben portokkal letudta a széria többi darabját, és menekülni kezdett: így tettek a többiek is. Lassan bizonyossá vált, hogy a GameCube vásárlói ismét azok a játékosok, akikben egy csepp kisérletező kedv sincs: egy jó nagy részük maradt az N címeknél, a többiek meg beleuntak a várakozásba, és vettek egy PlayStation 2-t. Vagy egy Xboxot. A Nintendo kapálózott: próbálkozott gba/gc összeköthetőséggel (aki kipróbálta, nagy mókának tartotta, de eszméletlen drága volt összevásárolni az összes GBA-t kábelekkel együtt csak egy multiplayer FF:CC kedvéért), említett új franchise-okat, de elhagyta a hite a saját gépében. Mindenki gondolja végig a 2004-2005-2006 os esztendő csodálatos 3rd-party játékait GC-re, és a Resident Evil 4-en kívül semmit sem talál majd. Ami pedig, kevés. "Baj van, nem megy a GC szekere, a handheld piacunkat pedig támadják" - gondolhatták a nagy N-nél az ominózus PSP bejelentéskor: újítaniuk kellett hát.

Az újítást a Nintendo DS duálképernyős gépétől várták. A gép külsőre baromira nem tartozott a huszonegyedik századhoz, de aki adott egy esélyt neki, többnyire rajongóként távozott mellőle: ez és a PSP-t illető géphiány (ismerős, Wii / PS3 csata, valaki?) erős előnyt passzolt a Nintendonak: özönleni kezdtek a minőséginek igérkező fejlesztések és az igéretek. A jelen egyértelmű: a gép veszettül sikeres, a játékok eszméletlenül jól fogynak - de vessünk csak egy pillantást a sikerjátékokra. Az újító Brain Training mindenütt nagy siker, de soroljunk fel még akár egy darab olyan címet, ami... nem Nintendo-franchise, és a világon mindenütt hatalmas sikereket ért el? Találunk ilyet? Nem. A New Super Mario Bros, a Pokémon Diamond és Pearl, a Nintendogs , Animal Crossing egytől-egyig N-fejlesztés. Jogos lenne a kérdés, hogy akkor mi a fészkes fenéért fejleszt mindenki erre a gépre? A SquareEnix erős támogatására könyebb választ adni: itt arról van szó, hogy a japánok még mindig imádják a Dragon Questet és a Final Fantasyt (nem, már nem lehet egyértelműen általánosítani, mert rengeteg tavaly megjelent ps2-es jrpg volt képtelen a két-háromszáz ezres eladást átlépni, még a Wild Arms széria sem). A Final Fantasy 3 nehezen , de átlépte az egy milliós határt, a Dragon Quest Monsters Joker pedig jóval könyebben éri majd ezt el ( három nap alatt 650 ezer darab, ugyebár ), így kétségtelen az ő támogatásuknak a létjogosultsága. A többiek? A magyarázat egyfelől a DS-re való fejlesztés relatíve olcsó mivoltának köszönhető, másrészt pedig: nincs alternatíva. A psp szoftverpiac gyötrődik, a Grand Theft Auto büntet a világ két kontinensén is, de a többiek... nos, nem teljesítenek jól. Kicsit pongyolán fogalmazván tehát azt mondanánk: " A Nintendo DS a kisebbik rossz a handheld fejlesztésekkel foglalkozó cégek számára: legfőképp a jóval alacsonyabb fejlesztési költségek miatt. "

És hogy mire akarunk kilyukadni ezzel a sok példát bemutató és ide-oda kapó értekezéssel? A Nintendo az elmúlt évtizedben sikertelenül kommunikálta le gépeinek célját és értelmét: össze sem hasonlíthatjuk az N64/GC felépítését a Sony Playstation branddel, ahol a rajongói bázis nem a házi SCEI fejlesztések miatt, hanem az erős 3rd party support révén alakult ki. Nincs Sony mascot, nem is lesz. Az N rajongók torkán azonban aligha lehet lenyomni egy NFS DS változatot a Mario Kart után, nehezen eszik meg a Tak sorozatot egy Mario után és fityiszt mutatnak a Medal of Honor szériákra is a Metroid láttán. És ezt világosan látni a Wii-vel is: most a Capcom helyett az Ubisoft vállalkozott arra a szerepre, hogy "remek" Wii játékokkal látja el a leendő tulajdonosokat: az olcsó portok és a vegyes fogadtatású Red Steel láttán azonban az egyszeri szemlélődő könnyen láthatja, hogy valószínűleg jövő ilyenkorra is az aktuális Mario, Zelda és Metroid játékok lesznek azok, melyekkel érdemben foglalkozni lehet: ha ezen a hozzáálláson nem változtatnak a Nintendonál, akkor nagyon nehéz dolguk lesz a normális gamereknek, amikor pár év múlva a jó minőségi külsős fejlesztéseket keresik a Wii-n. Talán tényleg ideje lenne megszabadulni attól a három-négy egyre gyengülő fejőstehéntől, különben a csorda kihalásra lesz itélve.

"Nintendo Difference: a Nintendo célja a sikeres játékok elkészítése, az új gépeik ügyesen lovagolták meg a divathullámot, és minden saját fejlesztés elképesztően sok profitot hoz: ezek a (saját) jó játékok egyre több gépet adnak el - az öngerjesztő folyamat pedig visszavonhatatlanul beindult, a cégnek pedig csak jelképesen van szüksége a külsős cégek fejlesztéseire. Nomen est omen? "

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

5 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 órája

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

17 órája
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

3 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

6 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

7 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

8 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

9 napja
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==