[Teszt] Heavy Rain

Heavy Rain

liquidSomosi László2010.03.07. 20:50

Kapaszkodj meg, távolról indulok: a hatékony történetmesélés a videojátékok régi nagy problémája. Nem, nem a játékok többségére még most is jellemző bugyuta párbeszédekre, fáradt tévé-szériákból kölcsönzött fordulatokra, széles vonásokkal felskiccelt karakterekre próbálom felhívni a figyelmed - ezeket ismerjük, sőt, gyakran el is fogadjuk. A gondok gyökere a játékmenet és a történet összeegyeztethetőségében keresendő. Hiába írsz fordulatos sztorit, sistergős dialógusokat, ha a játék interaktív része (a játékmenet) szinte tökéletesen ellentmond annak. A Grand Theft Auto IV Niko Bellic-e hazájának háborús szörnyűségei elől menekül az Újvilága, ha beszél, gyakran a változásról, egy nyugodtabb, békésebb életről beszél. Szimpatikus karakter. Niko egyébként tömeggyilkos - én (mi) tettem (tettük) azzá a játék első órájában. Később puszta szórakozásból gránátot hajítottam a forgalmi dugóba, meggyilkoltam több száz rendőrt, és rakétavetős ámokfutást rendeztem Liberty City belvárosában. Ennyit a szimpatikus, barátságos, békés életre áhítozó Nikóról. A GTA IV kiragadott példa, a felsorolás hosszan folytatható lenne, neves, közkedvelt címekkel.

A megoldás? Többféle is létezik belőle. Vannak játékok, amik egész egyszerűen nem igénylenek komplex (vagy: bármilyen) történetet, ki kérné számon a Bejeweled-en a megkapó sztori hiányát, ugye. A másik megközelítés: tervezz olyan játékmenet, mely korlátok közé szorítja ugyan a játékost, de élvezhető marad - vegyél vissza a szabadságból, ennek fejében pedig tartsd teljes ellenőrzésed alatt a sztorit. Leírva könnyűnek hangzik, megvalósítani nehéz. Ha túlságosan sokat veszel el, a kilencvenes évek közepén hódító (javarészt szörnyűséges) interaktív mozikat kapod eredményül, A és B választási lehetőségekkel, minimális interakcióval.

A Quantic Dream nem a Heavy Rain-nel kísérelte meg először a fent vázolt Nagy Mutatványt, előző játékuk, a Fahrenheit ezen a vonalon haladt. Interaktív dráma, döntések sokaságával, több szálon futó sztorival, viszonylagos szabadsággal, de jól kijelölhető kötöttségekkel. A Fahrenheit-kísérlet félsikert hozott: a rendszer működött, az elmesélt történet kevésbé. A Fahrenheit kisiklásainak részletes taglalása nem most fog megtörténni, legyen elég annyi, hogy a Quantic kreatív agyával, David Cage-dzsel a végére elszaladt a paci, a thriller-nek induló történet a misztikum, a sci-fi, a modern parák, és a két kézzel összekavart összeesküvés-elméletek akaratlanul is mulatságos (más értelmezésben: totálisan őrült) elegyének bizonyult.

A Heavy Rain nem ilyen, Cage (aki ezúttal is a játék forgatókönyvírója és direktora), jóval összeszedettebb, fókuszáltabb, és nem utolsósorban földhözragadtabb történetet mesél el. A Heavy Rain valóban thriller, sötét, lélektani ambícióktól sem mentes bűnügyi történet. Elmesélni az elejétől a végégig értelemszerűen nem fogom, az alapfelállást pedig már bemutatták a trailerek, így tudok rövid lenni. Négy párhuzamosan futó, de egy irányba mutató történetszálat kapunk. Ethan Mars fiatal építész, feleséggel, két gyerekkel. Scott Shelby, az öregedő, mackós magánnyomozó. Norman Jayden, az FBI ügynök, profilalkotó. Madison Paige, a bájos fotós/újságíró. Négy, látszólag teljesen eltérő karakter - a sorsukat egy szörnyű bűntény-sorozat, az Origami Killer-ként elhíresült sorozatgyilkos köti majd össze. Az Origami Gyilkos gyerekeket öl, vízbe fojtja őket, okok, indítékok látszólag nincsenek, a rendőrség tehetetlen. A gyilkos Ethan életét teszi pokollá: az egy korábbi tramua okán amúgy is alaposan meggyötört építész fia egy nap eltűnik, hősünknek (mert Ethan a Heavy Rain igazi hőse) pedig kétségbeejtően kevés ideje marad arra, hogy a gyilkos feladatait teljesítve visszaszerezze a gyermeket. A feladatok egytől-egyig szörnyűek, és az összeomlás legszélére taszítják Ethan-t.

Az hatékony történetmesélés érdekében a Heavy Rain korlátok közé szorítja a játékost. Gondosan körülhatárolt belső és külső terekben folyik a cselekmény, ezeket szabadon bejárhatod ugyan, de az utak száma véges, mint ahogy az is gondosan meg van határozva, mely személyekkel, vagy tárgyakkal tudsz interakcióba lépni. A Heavy Rain (a műfajjal szemben támasztott elvárásokhoz képest nagykanállal adagolt) akciói egytől-egyig ravasz QTE szekvenciák, időzített gombnyomásra, analóg-kar rántásra, vagy (a mozgásérzékelésnek hála) kontroller-döntögetésre építő jelenetsorok. Vagyis: Fahrenheit, csak most több érzéssel, jobban, és változatosabban. A szisztéma nem tökéletes, a játék által elvárt gombnyomások nem mindig kapcsolhatók a képernyőn zajló akcióhoz - de az esetek többségében igen, a rendszer működik, érzékeny, és elég változatos ahhoz, hogy ne und meg egy óra után. Ez még akkor is igaz, ha a Quantic Dream néha túlzásba viszi a játék eszköztárával való játszadozást. Nem a HR több helyen bírált, kifejezetten lassú első két órájáról beszélek (ez szerintem abszolút szükséges a történet egészének megfelelő átéléséhez), hanem a később felvett ritmus (akaratlagos?) megtörésről - a történet előregörgetésének érdekében bedobott mellészereplőkhöz kapcsolt játékmenet néhány esetben kifejezetten nyúlósnak tűnik, egy csecsemő QTE formájában előadott (kötelező) tisztába tétele nem feltétlenül járul hozzá a sztori lendületének magas szinten tartáshoz, például.

A korlátokért bőségesen kárpótol az interakció. Nem feltétlenül arra gondolok, hogy kifejezetten sok tárgyat piszkálhatsz meg, vagy hogy külön gombnyomásra, a lelkiállapotodnak megfelelően stabilan vagy zavarosan megjelennek a fejed felett a karakter vonatkozó gondolatai, és ezeket még meg is beszélheted magaddal. Hanem a választási lehetőségekre, és ezek szerepére a történet alakulásában. A sztori első hetven százalékában az instant következményeket tekintve kisebb, de azért látható döntéseket hozol, az utolsó harminc százalék (részben az addigi döntéseid következményeként) komoly, élet-halál döntések elé állít, és ezekből levezetett többféle (egymástól komolyan eltérő) befejezést kínál. A sztori végletekig lecsupaszított váza ugyan változatlan marad, de minden mást tisztességes mértékben befolyásolhatsz - a Heavy Rain többszöri végigjátszása nem szimplán ajánlott, hanem egyenesen kötelező.

A Heavy Rain prezentáció tekintetében alaposan odateszi magát. A vizuális körítés technológiai és művészeti szempontból is kiváló, a zene borongósan hangulatos, és ügyesen vált tempót, ha arra van szükség. A grafika minősége ugyan nem egyenletes - a belső terek egy kategóriával jobban néznek ki, mint a külsők, az amúgy gondosan kidolgozott karaktermodellek animációja pedig mozgás közben néha robotszerű - de az összkép megkapó. Kár, hogy néhol programhibák rondítanak bele a látványba, a többször egymáson, vagy a tereptárgyakon szellemként keresztülvillanó karakterek sikeresen rombolják a hangulatot. A Heavy Rain egyszer még rám is fagyott, nem kívánt “most halt meg a gépem?” ijedelemmel gazdagítva a játék amúgy is hajmeresztő fordulatait.

Beszéltem a történetről, a lehetőségekről, a grafikáról - de lényeg, a Heavy Rain (számomra) igazi diadala hátravan. A játék ugyanis sikeresen elérte, hogy szinte tökéletesen azonosuljak az egyik karakterével. Nem Madison az (klassz csaj, de csaj), nem Shelby (pedig ő néha a nagyapámra emlékeztetett), és pláne nem Jayden (a leggyengébben felvázolt karakter, véleményem szerint), hanem Ethan. Talán a hasonló életszakasz teszi, talán a körülmények, talán a pillanatnyi hangulatom - nem tudom. Ethan átlagember, nyugodtan mondhatjuk, hogy ő a Játékos, a Heavy Rain pedig olyan sötét barlangon zavarja keresztül, amilyet egyikünk sem óhajt megtapasztalni a valós életben. Az apaság meleg ragyogásából a gyermeked halálának kínzó fájdalmába, onnan pedig a teljes, a józan eszed elvesztésével fenyegető kétségbeesésbe. A Heavy Rain valami átkozott ügyesen játszik a kameraállásokkal, az osztott képernyős képalkotással, és az akció időzítésével - az immerzió-érzet fantasztikus. Sőt, néha fájdalmas: a végigjátszás alatt volt egy pont, ahol kikapcsoltam a Heavy Rain-t, és a Blur béta intenzitásába menekültem. Nem azért, mert meguntam, vagy elfáradtam, hanem azért, mert zavaró mértékben ragadt át rám Ethan szomorúsága.

A Heavy Rain olyan történet, amit csak így, csak ebben a formában, csak ezen a médiumon keresztül lehetett hatékonyan elmesélni. A videojátékok csodálatosak.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

13 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==