[Teszt] FIFA 10

FIFA 10

dragCsető Zsolt2009.10.10. 18:25

Gondolom mindenki számára nyilvánvaló, hogy egy évente jelentkező sorozatot nem lehet csak úgy 'on the fly' módon, vagyis komolyabb előre tervezés nélkül terelgetni: muszáj biztosítani egy viszonylag egyenletes fejlesztési folyamatot, máskülönben az üzleti modell, mely szerint minden évben sikeresen el lehet adni a célközönségnek a termék legújabb változatát elég bajosan működne. Éppen ezért butaság lenne azt hinni, hogy az EA Sportsnál még nem tudják, hogy mi lesz a FIFA 12 kiemelt újítása - mint ahogy az idei adag esetében is egy olyan dolog lett ez, amit már rég beépíthettek volna a játékba. Ha épp úgy akarták volna, persze.

A FIFA 10 hangzatos új elemét 360 fokos irányításnak hívják. A név beszédes: az eddigi, 8 irányra korlátozott szaladgálást szépen el lehet felejteni, mostantól sokkal precízebben terelgethetjük játékosainkat a zöld gyepen, mindez pedig nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a sorozat még egy lépéssel közelebb kerüljön az Ultimatív Célhoz, vagyis a teljes realitáshoz, ami valójában persze elérhetetlennek tűnik, de legalább sikerült újabb illúzióromboló elemeket kihúzni a listáról. Példa: most már nagy valószínűséggel nem tudjuk úgy végigvezetni a labdát az oldalvonalon, mintha dróton húznák előttünk, ellenben a cselezésnél és a test-test elleni harcoknál jóval pontosabban és hatékonyabban tudunk eljárni.

Ez utóbbiak egyébként igen látványosra sikeredtek: jó nézni, ahogyan a játékosok egymást nyúzva küzdenek a labdáért (főleg akkor, ha a végén mi szerezzük azt meg), de összességében is nagy dícséret illeti az animátorok munkáját, hiszen érzékelhető javuláson mentek keresztül a mozdulatok és a közöttük lévő átmenetek, a kevésbé gépies, 360 fokos irányítással megspékelve pedig valóban igen impresszívre sikeredett a focisták mozgása. A FIFA sorozatért felelős kanadai stúdiónál ráadásul szerencsére akkor sem lustálkodtak, amikor az egyéniségek kidolgozására került sor, hiszen Rooney, Giggs, vagy éppen Berbatov esetében (hoppá, most elszóltam magam a kedvenc csapatomat illetően?) tényleg olyan érzésünk van, mintha mind motion capture segítségével kerültek volna bele a játékba.

Nagy öröm, hogy nem csak az említett részelemeket, hanem az összképet tekintve is kijelenthetjük: a FIFA 10 valósághűbb lett, mint elődje. Ennek a kulcsa abban rejlik, hogy a játék tempójából visszavett valamelyest az EA Sports, ami egyben arra is kényszerít bennünket, hogy jóval reálisabb dolgokkal próbálkozzunk a meccsek folyamán. Nincsenek nyerő stratégiák és tuti receptek: a legtöbb védelmet türelmes labdajáratással, a bőrbogyó ügyes fedezésével, és az üres területek jó kihasználásával leszünk csak képesek feltörni, így nem vitás, hogy egy sikeres kombináció után nagyobb élmény lesz a háló megzörgetése. Már az ellenfélé.

Az újítások nem csak a játékmechanikát, hanem a tartalmat is elérték: idén a Virtuális Profi menüpont fog újoncként ránkkacsintani. A dolog valamelyest hasonlít a korábban debütált Légy Profihoz, vagyis ez esetben is saját futballistánkat irányítva juthatunk fel a csúcsra, a fő különbség azonban az, hogy most már bármelyik módban használhatjuk őt, és a játék által kitűzött speciális célokat teljesítve folyamatosan új tulajdonságokat, trükköket nyithatunk meg számára. Fontos eleme még a Virtuális Profinak, hogy saját arcképünket feltöltve magunkat is importálhatjuk a FIFA 10-be, így virtuális másunkkal villoghatunk a játékban.

Lényeges finomításon esett át a konkrét játék mellett egyéb feladatokat is a nyakunkba hajító Menedzser Mód. Az átigazolások esetében például nem csak a pénz, hanem a potenciálisan elérhető eredmények, vagy épp a poszton lévő játékosok száma is döntő lehet, állíthatóvá vált a felsővezetés felénk irányuló szigorúsága, reálisabb a szimulált meccsek végeredménye, és futballistáink is automatikusan, a mutatott és elvárt játék függvényében fejlődnek. Implementálva lett emellett az Élő Idény funkció is, minek segítségével a valódi bajnokságokban tapasztalható erőviszonyok és formák a FIFA 10-ben is vissza fognak köszönni, nagy kár azonban, hogy amíg az előző részben egy ligához ingyenesen letölthettük a kiegészítőt, addig most már csupán egy öt meccsre szóló kóstolót kapunk, a többiért fizetnünk kell.

Remek ötletként továbbra is jelen van a töltéseket elfedő Aréna, ami most már nem csak a gyakorlásra jó, hanem saját szabadrúgásvariácókat is "kifejleszthetünk" benne, igaz, nagyon nem ajánlott túlkombinálni a dolgokat, éles helyzetben ugyanis már jóval nehezebb lesz reprodukálni a fondorlatos koreográfiákat. Ha már bővítések, érdemes néhány szót ejteni a licenszekről is, melyekből már-már kötelező módon ezúttal is még több van: harminc bajnokság kapott helyet a játékban (Angliából még a negyedosztály is), a nemzeti tizenegyek között pedig hosszú idő után ismét hivatalos formában találjuk meg a holland válogatottat. Egyedül azt sajnálhatjuk, hogy a klubcsapatok között nem szerepel a Bajnokok Ligájába bejutott Debrecen.

Tökéletesnek már csak a bevezetőben tárgyalt koncepcióból kiindulva sem nevezhető a FIFA 10, és a javulás számára is van még hely: érthetetlen például, hogy miért nem kap külön gombot a csere, vagy hogy a sporik miért nem szeretnek minket még mindig, és néha a generációváltás szükségességén is el fogunk gondolkodni a stílusos, ám ezáltal gyakran belassuló menük, vagy a játékosokhoz képest bő fél évtizedes lemaradásban levő környezetet látván. Az azonban vitathatatlan, hogy a FIFA sorozat gigantikus javuláson ment keresztül az elmúlt években, és a játékmenetet, a lehetőségeket, valamint a prezentációt tekintve is olyan szintre jutott, ahol már nyugodt szívvel mondhatjuk: szép munka, EA Sports!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

37 perce

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

16 órája
3

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==