[Teszt] Halo 3: ODST

Halo 3: ODST

liquidSomosi László2009.09.20. 12:05

Halo és Master Chief. Mint az alma, meg a magja: ezek ketten bizony összetartoznak, a Halo univerzum 2001-es debütálása után nehezen képzelhető el Halo játék a Főnök szerepletetése nélkül. Elképzelni nehéz, megvalósítani pedig még nehezebb, a Microsoft mégis megpróbálta, ha 2009-et már most az “Ez meg Az Éve” kontextusban próbáljuk értelmezni, könnyen rásüthető, hogy “Az Olyan Halo Játékok Éve, Melyek Búcsút Intetnek Az Eredeti Hősnek”. A Halo Wars tavasszal bevállalta, de neki viszonylag könnyű dolga volt, a Halo első részének eseményei elé helyezett valósidejű stratégia Master Chief nélkül is nagyon jól működött.

A Halo 3 ODST-nek viszont nem adatott meg sem műfaji-, sem az előzmény-kibúvó - az ODST a széria eredeti zsánerében (sajátszemszögű akciójáték) adja hozzá a magáét a Halo történet folyamhoz. AZ ODST nem sokat szórakozik, rövid felvezetés után a szó legszorosabb értelmében belezuhan a sztori kellős közepébe. New Mombasa-ban járunk, a Halo 2 idején, a várost romba döntő slipgate ugrást a levegőből fogjuk végignézni - de nem Master Chief sisakjából. Az ODST főhőse Rookie, a frissen besorozott Orbital Drop Shock Trooper, aki az osztagával, és a hozzájuk csatalakozó, parancsokat osztogató hölgyeménnyel karöltve hajtana végig számára is ismeretlen célú és értelmű missziót a városban. A New Mombasa felett nekilendülő Covenant hajó azonban csúnyán belerondít az eredeti tervekbe, az osztag szétszakad, a maradék játékidőt pedig részben a Rookie, részben a többiek bőrébe bújva fogjuk tölteni - ebből már talán sejthető, hogy az ODST nem a megszokott, lineáris módon meséli a történetét.

Az ODST több történetet fűz egy csokorba. Az alapot a Rookie kalandjai jelentik, ő az éjszakai, eső áztatta városban kóborol, és megpróbálja megtalálni a többieket. Kis túlzással detektív-munkát végez, és ahogy egy nyomra - egy szétroncsolt sisakra, póznára függesztett fegyverre, gauss ágyúra, és így tovább - talál, a sztori ugrik egyet időben, és átélhetjük, végigjátszhatjuk a tárgyhoz kapcsolódó szereplő (korábbi) történetét. Buck, Dutch, Mickey, Romeo és a harcias kishölgy, Dare - az osztag tagjainak sorsa legalább annyira hangsúlyos az ODST-ben, mint a Rookie kalandjai. A város nagy és sötét (ha éppen a Rookie-val nyomulsz) a tájékozódásban pedig két dolog fog segíteni: az ODST-k sisakjában szerelt VISR éjjellátóként, intelligens cél-kijelölő rendszerként (vörös körvonal az ellenfelek, sárga a fontos tárgyak és a felszedhető fegyverek körül), és nem utolsósorban a következő feladat helyét megjelölő navigációs rendszerként szolgál. A használata nem csak ajánlott, hanem egyenesen kötelező, a VISR-t kikapcsolva a Rookie szinte vakon bolyong(ana) New Mombasa utcáin.

Miben különbözik egy ODST egy Spartan-tól? Viszonylag sokban. Az ODST-k nem olyan elpusztíthatatlanul erősek, mint Master Chief, nem tudnak felszedhető bónusz eszközöket használni (a Halo 3 újítása - az ellenfeleink azért továbbra is vígan használják őket), nem lövöldöznek egyszerre két fegyverből, nem olyan gyorsak, nem ugranak akkorát, és a pajzsuk is más szisztéma alapján működik. Ez utóbbi talán a legnagyobb különbség: gyakorlatilag az első Halo pajzsát üdvözölhetjük újra, ha lekapták rólunk, visszatöltődik ugyan, de a kényes, pajzs nélkül töltött másodpercek alatt közvetlenül életerőből sebződünk, azt pedig csak a különféle termináloknál felnyalható (illetve itt-ott elszórva heverő) elsősegély-csomagokkal tudjuk pótolni. Szintén a Halo 1-ből köszön vissza az erősebb, zoomolható pisztoly (nem ugyanaz, de nagyon hasonló), új belépőként pedig az ODST hangtompítós gépfegyvere kerül a kezünkbe - ez szintén zoomolható, közeli, és közepes távolságokból hatékony, nagy tűzgyorsaságú gyilkoló eszköz. A megváltozott felállásnak köszönhetően a tűzharcok is (némileg) mások, mint amilyeneket a korábbi Halo-kban megszokhattunk - különösen a Rookie esetében. Az éjszakai városi nyomulás határozottan taktikus megközelítést igényel, magányosan kell harcolnunk gyakran elsöprő túlerő ellen úgy, hogy kezdetben nem, vagy alig kapunk muníció-utánpótlást a (humán gyártású) fegyvereinkbe, így folyamatosan a lelőtt ellenfelektől elkobozható eszközökre kell hagyatkoznunk.

A szituáció ugyan később némileg változik (belépnek a plusz lőszert adagoló Ellátó Pontok), de még ekkor sem eshetünk úgy a csapatosan portyázó Brute-oknak, mint a hétéves Karcsika a habos gesztenyetortának. Az épületek felsőbb szintjeire mászva, az őrjáratok hátába kerülve, rögzített plazmaágyúkat elfoglalva (vagy letépve) kell harcolnunk, ha életben akarunk maradni - a Rookie az éjszakai pályákon vagy gerilla-harcmodort alkalmaz, vagy nagyon sokat fogja nézni az előző játékállást visszatöltő képernyőt. Kivéve persze akkor, ha a (továbbra is rettenetesen elnéző) easy nehézségi fokozatot választod, az ODST, akárcsak a Halo 3, a Heroic fokozaton mutatja meg az igazi arcát, ha kicsit is tapasztalt Halo játékos vagy, kezd itt, mert úgy élvezetes igazán.

Az osztag többi tagja némileg más tészta - amolyan igazi, Halo 3-as tészta. Ezek a történetek (tényleg különálló mini-sztori mindegyik) javarészt nappal játszódnak, New Mombasa eltérő területein - egy esetben a városon kívül, masszív nyílt terepen, de a találkozunk a város más (a szó legszorosabb értelmében vett) magasságaival és mélységeivel is. Itt lép be a járműhasználat földön és levegőben, itt tudjuk használni a teljes UNSC fegyver-arzenált, itt kerül sor az igazán epikus összecsapásokra - vagyis ezek azok a játékrészek, ahol a Halo 3 “folytatásában” érezhetjük magunkat, hangulati szempontból is. A szótlan, magányosan harcoló Rookie után jelentős változást jelentenek a többiek, ők beszélnek egymással, és nem is akármilyen minőségben - a Halo játékok eddigi történetének legkúlabb szinkronstábja áll az ODST mögött. Nathan Fillion, Adam Baldwin, és Alan Tudyk - ha a neveket olvasva elmosolyodtál, akkor automatikusan a barátom vagy, mert igen, ez bizony az újraegyesített Firefly legénység, a dögös Tricia Helferrel (Battlestar Galactica) és mindig megbízhatóan teljesítő Nolan North-al (Uncharted) kiegészítve. Az osztag összes tagja igazi karakter, jók a dumáik, összetartanak, de közben ugratják is egymást, ők felelősek a játék emlékezetes párbeszédeiért. Óvatosan említem meg (a fejlesztők szépen megkértek mindenkit, hogy ne nagyon lőjék le), hogy létezik a Rookie-n és az osztagon kívül legy harmadik történetszál is. A Rookie terminálokon keresztül kommunikál a várost irányító MI-vel, a Superintendant-tal, és innen audiofájlokat képes letölteni, ezekben pedig... maradjunk annyiban, hogy mindegyiket (harminc darab van belőlük) összeszedve teljesen más szemszögből látjuk (bocsánat: halljuk) majd a játék sztoriját.

Hogy illeszkedik az ODST a Halo univerzumba? Remekül, még akkor is, ha a Bungie ezúttal határozottan mással próbálkozott. Az ODST több szálon futó, az időben folyamatosan ugráló sztorija jó ötlet, a megvalósításba pedig csak egy hiba csúszott - őt pedig Rookie-nak hívják. A szótlan srác (nyilvánvaló szándék: képzeld magad Te a helyébe) éjszakai pályái hangulatilag érdekesek ugyan, de a hozzájuk kapcsolt játékmenet, és legfőképpen a környezet egész egyszerűen nem éri el a Halo fősodor színvonalát. A probléma magja valószínűleg a Halo 3 ODST grafikus motorjában keresendő. A Halo 3 mögött álló technológiát kapjuk meg újra, helyenként kicsinosítva (a háttérben nagyon fasza és látványos dolgok tudnak történni, a felrobbanó és darabjaira hulló űrlift szájtátós panoráma), de még így sem igazán alkalmas arra, hogy egy romos, szétesett, futurisztikus éjszakai nagyvárost hitelesen megjelenítsen. Az éjszakai pályáknak ritkán van csak város-hangulata, a pár helyre bedobott “mehetsz jobbra, mehetsz balra, de ugyanott fogsz kikötni” elágazások maximum a szabadság ideiglenes illúzióját adják. Sokat elmond, hogy a megcélzott borongós, noir-os hangulat megteremtésében nem a grafika, hanem az éjszakai szekciók már-már mélabús, zongora-futamokkal és helyenként szaxofonokkal (!) operáló zenei aláfestése játssza a kiemelkedő szerepet. Mivel az ODST kétharmada a “Rookie- másik srác - Rookie - másik srác - Rookie - ... “ rendszerben váltogatja magát, gyakran vissza fogsz térni a sötét éjszakába. Elsőre tökjó, másodikra sem rossz... negyedjére, vagy ötödjére azonban már kissé unalmas, legszívesebben mennél vissza gyorsan a többi ODST katona jóval epikusabb izgalmakat kínáló kalandjaihoz.

A sztorimód átlagosan hatórás játékideje (Halo veteránok, pihenés nélkül = öt, öt és fél óra; lazábban nekiállva = hét óra) csak a Halo 3 ODST egyik részét jelenti - van itt kérem multi is, méghozzá többféle ízben. Koopban végignyomható az egész kampány, az itt szerzett tapasztalatok pedig az ODST igazi, dedikált négyfős kooperatív játékmódjában, a Firefight-ban hasznosíthatók. A Firefight a Gears of War 2 Horde módjának közeli rokona, hullámokban támadó ellenfelekkel - és legalább annyira addiktív, mint a amennyire a Gears 2-ben is az volt. A közös lövöldözés okán hosszú-hosszú órákat lehet beletenni az ODST-be, az alapfelállást megunva pedig a Halo 3-ból ismerős skull-okkal tehetjük még izgalmasabbá (nehezebbé) a négyfős csapatunk dolgát. Az ODST dobozában lapuló második lemezen a Halo 3 komplett multi szekcióját találjuk, a teljes eddigi DLC kínálattal és ezen felül három új pályával megfejelve - az Xbox 360 multiplayer kínálatának egyik gyöngyszeméről van szó, ami az alapjáték megjelenése után két évvel is nagyon népszerű, így aki most akarja magát bekapcsolni a Halo multis izgalmaiba, nagyon jól jár vele.

A teszteket következetesen az utolsó bekezdésnél olvasni kezdőknek: a Halo 3 ODST nem a Halo 4, de egy percig sem akart az lenni. A sztorimód teljesen rendben van, és a túlságosan bőségesen adagolt éjszakai akciózást leszámítva egy az egyben hozza a Halo 3-ban megszokott színvonalat, annak minden epikus felhangjával egyetemben. Akár csak annak idején az Orange Box esetében, a Halo 3 ODST-re is csomagként érdemes tekinteni: a single player kampány magában talán kevés lenne, de a Firefighttal, és a komplett Halo 3 kompetitív multival kiegészítve csábító koktélt alkot. Halo rajongóknak abszolút kötelező, és a hazánkban nagyon barátságosra (9990 pénz, előrendelőknek plusz két játék) belőtt árcetli okán azoknak is érdemes elgondolkozni a beszerzésén, akik csak most készülnek fejest ugrani a Halo univerzumba.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eladó a Gearbox, leépít a Sega - ez történt csütörtökön

Továbbá: Nine Sols, Predator: Hunting Grounds, Don't Nod, Visions of Mana, The Triple-i Initiative, Witcher 4.

6 órája
4

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 napja
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
8

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

2 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

2 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

3 napja
9

Heti megjelenések

4 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

5 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

6 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

7 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

8 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

8 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

8 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

9 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

9 napja
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==