Az id Software lassan másfél évtizede, a Quake óta nem rukkolt elő új franchise-zal, most azonban erre is sor kerül, a legendás FPS-eiről híres csapat ugyanis már nagyban készíti a Rage-et, ami nem meglepő módon ismételten egy belső nézetű lövölde lesz. A Gamescomon vele is megismerkedtünk.
A poszt-apokaliptikus alaphelyzet mostanában igen népszerűnek mondható, és a Rage is ezt a hullámot lovagolja meg: a játék a nem túl távoli jövőben, egy meteor becsapódását követően játszódik - az Eden project keretein belül az emberek úgynevezet földalatti Bárkákba lettek menekítve, hogy túléljék a csapást. A történet elején mi is épp egy ilyen létesítményt fogunk elhagyni, ám hamar rájövünk majd, hogy a katasztrófa a vártnál kisebb volt, és hogy a felszínt banditák és mutáns teremtmények lepték el.
A Rage tehát alapvetően egy FPS, ám hétköznapinak még méretes rosszindulattal sem mondható, hiszen számtalan ponton eltér a hagyományoktól. A lineritás például csak a történetmesélés szempontjából tapasztalható, a játék világa ugyanis nyitott, és a fő sztorivonal mellett bármikor időt szakíthatunk néhány mellékküldetésre - meg más dolgokra is, de ezekről később.
A prezentáció a kihalt felszínen indult, ahol hamar szembetalálkoztunk néhány banditával. Az elsőt igen hasznos, bumerángszerű fegyverünkkel, a wingstickkel intéztük el, ami meglepő hatékonysággal segít bennünket, ha épp híján vagyunk a lőfegyvereknek, ezt követően pedig járműbe pattanva indultunk el az első nagyobb város, Wellspring irányába.
Az út nem volt sima, mivel itt is akadt néhány nemkívánatos vendég, méghozzá négy keréken, de így legalább vethettünk egy pillantást a járműves harcra, amire a felszínen történő közlekedés során gyakran sor fog kerülni. A buggy-szerű autónk egy csinos gépágyúval volt felszerelve, ami igen hamar elintézte támadóinkat, így egy rövidebb affért követően folytathattuk utunkat a cél felé.
Wellspringbe érve újabb oldalát mutatta be számunkra a Rage, a prezentáció ezen része ugyanis már inkább egy szerepjátékra emlékeztetett bennünket. Az utcán és az épületekben számtalan NPC-vel beszélgethettünk, ami ráadásul rendkívül közvetlen módon történik, a különféle karakterek ugyanis automatikusan kommunikálni kezdenek, ha hozzájuk megyünk, és nem a megszokott kérdezősködit kell folytatnunk.
A játék alatt dübörgő Tech 5 engine képességei is itt mutatkoztak meg igazán: a motor sok hasznos trükkre képes, első sorban a textúrákat illetően, mindez pedig abszolút meg is látszott a Rage-en, a környezet ugyanis nem csak fantasztikusan nézett ki, de elképesztően komoly változatosságot is mutatott - mindezt bármiféle lassulás, vagy egyéb hasonló probléma nélkül.
Miután kigyönyörködtük magunkat, elindultunk felvenni egy küldetést, ahol már a fegyveres harccal is megismerkedhettünk. A Rage ilyen szempontból sem követi a hagyományos utat, a megszokott lőfegyverek mellett ugyanis számos egyéb harceszközt is bevethetünk: ilyen a távirányítós kocsira szerelt C4-es, vagy a mozgó gépágyúként funkcionáló droid, melyeket egyébként a különféle gyűjthető tárgyakból eszkábálhatunk össze.
A fegyvereket egyébként kipakolhatjuk egy nagyon hasznos quick select menübe, így a D-pad segítségével gyorsan lehet váltogatni közöttük, amire szükség is lesz, hiszen a csoportosan támadó, vagy épp az alaposan felpáncélozott ellenfelek mind más-más harcstílust követelnek meg, amiben az előző bekezdésben említett kütyük nagy segítségünkre lesznek majd.
Visszakanyarodva a kikacsintásokra: a járművek nem csak közlekedésre és harcra lesznek jók, hanem versenyezhetünk is velük. A rendelkezésünkre álló autók közül egy garázsból válogathatunk, egy tuningműhelyben pedig növelhetjük egyes tulajdonságaikat, de számtalan felszerelést (páncél, festés, fegyverek) is vehetünk rájuk, és nem utolsó sorban a javításra is itt kerül sor, ami természetesen a sérülés mértékétől függően pénzbe kerül.
Ez utóbbira nem csak versenyzéssel tehetünk szert, hanem egy másik minijátékkal, a Mutant Bash TV-vel is. Ez lényegében egy arénaharc, ahol teremről-teremre haladva kell szembeszállnunk az ellenfelekkel, és ha sikerrel vesszük az akadályokat, akkor nem csak csinos összegekre, hanem új szponzorokra is szert tehetünk, akik a későbbiekben még jobb járgányokkal fognak minket ellátni.
A meglepően hosszú prezentáció itt ért véget, a Rage-ről pedig abszolút pozitív képet kaptunk alatta: a játék amellett, hogy fantasztikusan néz ki, rendkívül változatosnak is tűnik. Az id új játéka jól illeszkedik abba az új trendbe, amit a Gamescomon tapasztalni lehetett: a fejlesztők előszeretettel és erőteljesen keverik az FPS zsánert más műfajokkal. A Rage esetében kétségtelenül jól - érdemes lesz rá odafigyelni.
A Rage valamikor 2010 folyamán kerül a boltokba, PC, Xbox 360 és PlayStation 3 platformokra.