Phoenix Wright: Ace Attorney - Justice for All

Phoenix Wright: Ace Attorney - Justice for All

dragCsető Zsolt2006.12.14. 10:00

Mindig is voltak, és mindig is lesznek olyan játékok, amelyek hiába teljesítenek kiemelkedően a minőség, az egyediség, vagy épp az újszerűség terén, a témaválasztás miatt mégis csupán a témával komolyabb mértékben foglalkozók emlékeiben maradnak meg hosszú távon - nevezzük őket a mainstream áldozatainak.

A Japánban Gyakuten Saiban néven futó sorozat is pontosan ilyen. Az első epizód még 2001-ben debütált GameBoy Advance-on, amit további kettő követett a későbbiekben, ezek azonban soha nem hagyták el a szigetországot - a játék mögött álló Capcom vélhetően nagyobb sikerre számított. A történet azonban szerencsénkre itt még nem ért véget, 2005-ben ugyanis a japán kiadó ismét előhúzta tarsajából a franchise-t, és úgy döntött, ismét kiadja az egyes epizódokat - ezúttal Nintendo DS-re - így született meg a Phoenix Wright: Ace Attorney, ami immáron Amerikába és Európába is elhajózott. Igaz, Capcom-ék kezdetben nem igen hittek a sikerben, az ennek megfelelő aprócska kezdőkészlet azonban pillanatok alatt elfogyott, sőt, a későbbiekben többször is újra kellett nyomni a játékot, hogy ki tudják szolgálni a vásárlók igényeit - kiemelkedő eladási adatokat mindezek ellenére se vízionáljon senki, de minden esetre az érdeklődés kellő mértékű volt ahhoz, hogy a második rész DS-es kiadása is világra jöjjön: ő volna kurrens tesztalanyunk, a Phoenix Wright: Ace Attorney - Justice for All.

Tisztázzuk először is, miről is szól maga a játék; miért is volt szükség a bevezetőben a témaválasztásról szóló rövid szösszenetre. A Phoenix Wright nem más, mint egy kalandjáték-köntösbe bújtatott ügyvéd-szimulátor. A jelen esetben négy ügyre lebontott történetet a címben szereplő védőügyvéd szerepéből kísérhetjük végig, célunk pedig első sorban az lesz, hogy a minket felkért gyanúsítottat kihúzzuk a rendszerint beláthatatlan mélységű csávából, és bebizonyítsuk ártatlanságát. Ennek megfelelően a játék nagy része a bíróság tárgyalótermében fog lezajlani, ahol a rivális ügyésszel (na meg persze a néha már-már megoldhatatlannak tűnő helyzettel) kell szembeszállnunk, első sorban szemtanúkat kihallgatva, és a vallomásaikban lévő, jellemzően kisebb-nagyobb agytornával kikövetkeztethető hazugságokra fény derítve egy-egy bizonyíték felmutatásával, vagy épp keresztkérdés feltevésével. A játékmenet azonban szerencsére nem merül ki ennyiben, hiszen ezeket a bizonyítékokat, valamint használható információkat is össze kell szednünk valahonnan, így a tárgyalás egyes szakaszai között - mert hogy a végső ítélet általában nem az első napon fog megszületni - nyomok után kell kutatnunk. A játék ezen része az, ami magán viseli a kaland zsáner jellemvonásait: egy point & click stuffot képzeljetek magatok elé, ahol a különböző helyszíneket végigjárva vizsgálódhattok, illetve kérdezősködhettek az ott lévőktől. Persze a szemtanúk nem fognak minden apró részletet elárúlni, így a legfontosabb dolgokat általában ki kell húzni belőlük valamilyen módszerrel. Ez lehet egy bizonyíték megmutatása, vagy kérdezősködés egy másik személy felől, de a Justice for All-ban egy új, ezt elősegítő elem is felbukkant, ami a Psyche-Lock névre hallgat. A képességet egy új szereplő, Pearl tanítja meg nekünk, aki eddigi segítőnk, Maya kishúga, éppen ezért ő is különleges adottságokkal van megáldva. A fenti újdonság a következőt takarja: néha elő fog fordulni, hogy egyes személyek nem kívánnak beszélni bizonyos témákról, és titkolóznak. Ekkor - a titok nagyságától függő mennyiségben - lakatok jelennek meg az illető szívén, amiket nekünk kell kinyitnunk egyesével, méghozzá ugyanyolyan módon, mint a tárgyaláson, tehát itt is a megfelelő bizonyítékot kell felmutatnunk a továbblépés érdekében. Az ötlet elsőre teljesen jónak tűnhet, hiszen tovább színesíti a játékmenetet, és tulajdonképpen az is, ám a megvalósításba kisebb hiba csúszott, e rendszer bevezetésével ugyanis némileg átalakult "életerőcsíkunk", és annak működése. Az érthető, hogy a zárak kinyitásánál történő hibázáskor is veszítünk életerőnkből (igaz, ilyenkor nem ér véget a játék, csupán elölről kell kezdenünk a procedúrát, tehát továbbra is csak a bíróságon van okunk aggodalomra), sőt, siker esetén valamennyit vissza is töltődik abból, viszont a későbbiekben ezek a hibák keményen megbosszulhatják magukat, az első résszel ellentétben itt ugyanis nem áll vissza maximálisra hibázási lehetőségeink száma a nap, és így a tárgyalás elején, ami igencsak frusztráló tud lenni, hiszen alapból sem enged meg túl sok baklövést a játék, hát még így - szerencse, hogy bármikor van lehetőség mentésre.


TILTAKOZOM!

Ha kellően beleéltük magunkat a játékba, kezelésbe vehetjük egy kicsit DS-ünk mikrofonját, az "Objection", "Hold It" és "Take That" kiáltásokat ugyanis nem csak gombnyomással, hanem rendes beszéddel is előcsalhatjuk - aztán csak ésszel, nehogy másnapra ne legyen hangunk.

Az újdonság szekció ki is merül ennyiben, ami ez esetben egyáltalán nem baj, kár lett volna ugyanis komolyabban átrendezni a játék tökéletes struktúráját - a megjelenés előtt sem emiatt aggódtunk, sokkal inkább a sztori miatt, hiszen a Capcom az első epizód zseniális ügyeivel olyan magasra tette a lécet, aminek újbóli átugrása igencsak embert próbáló feladat. És azt kell mondanom, ez be is bizonyosodott: bár továbbra is hihetetlenül jól lettek megkoerografálva a történések, összességében mégis picivel elmarad az előzménytől a játék ezen eleme, az ezúttal is parádésra sikerült záróügy ellenére is. Ráadásul ezúttal nem kaptunk extra, a DS változat kedvéért elkészített ötödik ügyet, pedig az első részben bebizonyosodott, hogy a DS speciális interfészének komolyabb kihasználása rendkívül ötletes megoldásokra ad lehetőséget - igaz, a hiány többé-kevésbé a történet alakulásának tudható be. A zenékről nagyjából ugyanez mondható el: az előzmény dallamai sok helyen le lettek cserélve, és bár az új témák kétségtelenül jók lettek, a már meglévőkön szerintem kár volt változtatni, bennem legalábbis kisebb hiányérzetet okozott mindez (főleg, hogy a nemrég kijött Orchestra Album-ot végighallgatva döbbentem csak rá igazán, mennyire csodálatosak az első rész zenéi).

Na de hagyjuk a fanyalgást, hiszen a végén még félrevezetem a Kedves Olvasót. A Justice for All ugyanis ugyanolyan mesteri, ötletes, váratlan és fordulatos lett, mint elődje, és lényegén, esszenciáján még csak minimális csorba sem esett. A kép és az audió harmóniája még mindig perfekt, és ezúttal is számtalanszor fog felállni hátunkon a szőr a széria védjegyévé vált sorozatos "Objection!" felkiáltások hallatán, vagy amikor egy váratlan és mellbevágó, a dolgokat alapjaiban átrendező fordulatra derül fény. És pont ezek a dolgok azok, amik lehetetlenné teszik a játék letevését, komoly szívfájdalom ugyanis az, amikor épp a legizgalmasabb (persze mindig ezt fogjuk mondani) pontnál kell félbeszakítanunk szórakozásunkat - mert ez színtiszta szórakozás, nem kell hozzá ugyanis sem ügyesség, sem felesleges órák, csupán az angol nyelv kicsit komolyabb ismerete, és némi logika. Éppen ezért abszolút nyugodt szívvel ajánlom a Justice for All-t mindenkinek, akinek lapul otthon elfekvőben egy kósza példány a Nintendo handheldjéből, mert hiába a csipetnyivel gyengébb sztori, vagy a picivel rövidebb szavatosság, mégis csak - kimondom - a legjobb DS játék folytatásáról van szó, ami a stáblistáig vezető úton sokszorosan meghálálja megvételét.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

5 órája
4

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

17 órája
6

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

21 órája

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

23 órája
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

4 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

8 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==