[mcmacko] Control: öt pont, amitől plafonra mászom

Control: öt pont, amitől plafonra mászom

mcmackoGéczy Attila2020.01.19. 14:20

Megszámlálhatatlan mennyiségű GOTY díj, egekbe szárnyaló finnek, kövér értékelések a sajtó hasábjain. A Control tényleg megcsinálta a 2019-es évet, és sokunkat is - én azonban csak a napokban pótlom a játékot a #vesszenabacklog mozgalom jegyében. Elismerem, a Control nagyon sok dolgot nagyon jól csinál, és Siklara tesztjével is javarészt egyetértek. De nincs az a libling, akit ne lehetne néhány ponton kikezdeni, és az az igazság, hogy a játék vége felé járva kezdem úgy érezni, hogy a problémás részek egyre jobban zavarnak. Bár nem vagyok a negatív károgó bulváranyagok híve, az anyag most kikívánkozott belőlem. Következzen hát az a [SPOILERES] öt pont, amitől falra mászok a Controllal való játszogatás során.

Nem hagy játszani!

Kell az univerzumépítés, fontos, hogy a harcok tempóját megtörjük a felfedezés élményével. Van is mit felfedezni, a Control ugyanis szereti megcsavarni a konvenciókat egyes termek és helyszínek pszichedelikus rémlátomásaival, vagy extrákkal kecsegtető leágazásokkal. Baromira bosszantó ugyanakkor, hogy minden fellelt levél, doksi és jegyzet egy grafomán író tollából származik, ráadásul olyan apró betűkkel van szedve minden, hogy 55-ös tévén két és fél méterről színházi látcső kell az olvasgatáshoz. Emellett jönnek a videók, és a rögzített hangfelvételek, amitől ha két méterre elsétálsz, akkor már nem hallatszik a mondás. Miért nem lehet magunkkal vinni ezeket a hangfelvételeket mászkálás közben? Ez 10 éve is design alapvetésnek volt mondható. Így a tervezett hullámvasút nagyobb döccenőkkel van kikövezve, mint amit a játék flow-szerű irányítása és harcai megkívánnánnak. Apropó harcok. Hányszor futok bele olyan random hirigekbe sétafikáim során, amelyeknél hirtelen az elszabaduló őskáoszra még a pokol legmélyebb bugyrai is rányílnak? Könyörgöm, hagyjatok játszani!

Pajzs

A játék első két harmadában alig van rá szükség. Elég az offenzív harc és az oldalazás-elsuhanás kombó. Később, illetve bizonyos opcionális bossok esetében viszont elengedhetetlen lesz a használata. Mire szükséged lesz rá, addigra nyűgös lesz megszokni a használatát, és átkondicionálni magad egy másféle harci stílusra. Talán néhány szorosabban a pajzshoz köthető ellenfél, vagy puzzle feladvány jobban a rutinba helyezte volna a használatát. Így viszont apacuka, lassú és intuíciókkal szembemenő a használata, pláne a kontrollercsapkodós főellenfeleknél.

Zene, atmoszféra, horror?

Zene, hm, emlékszünk bármilyen dallamra is a Controlból? Én nem, a poénból behúzott hifi szoba és a Poets of the Fall nem menti meg a Control gyenge, szinte nem is létező zenei részlegét. Hogy ezt az atmoszféra oltárán áldozták fel? Oké, a hang design, és az ambiencia nagyon is rendben van a játékban, de ha már metroidvania, mennyire jó lett volna már minden részlegnek valami jellegzetes dallam! Esetleg egy téma a hősnőnek? És ha az atmoszféráról beszélünk. A lovecrafti látomásban izzadtságszagtól mentesen keveredik a sci-fi, a horror és a szatíra. De mintha a játék felétől a sikoltozó ellenfelek és hiss-felhők között már nem is a Color out of Space, hanem a Dead Space 2 észnélküli monszta-daráldája sejlene.

Alan, ébren vagy?

Az Alan Wake utalásokkal nehezen tudok kibékülni. Ahogy fentebb is említettem, univerzumot építünk, és ilyen téren érdekes volt a Bright Falls incidensének áthallásait a Control környezetében látni. De szükség van a misztikum feltárására? A Controlban a tétek megnőnek, a látótér kiszélesedik. Az AW egy külön is értelmezhető, bár szolidabb entitás - melynek nincs szüksége a rejtély megmagyarázására, SCP-közegbe való szuszakolására, adott esetben markánsan kiszélesített háttérmagyarázatra. David Lynch, hozd a radíros ceruzát, és írd be követőidnek a kövér direktori intőt!

Felemás pályadesign, felemás technológia

Nyilvánvaló, hogy a Control kisebb költségvetéssel készült, mint bármi más hasonszőrű AAA játék. Az engine is a múlt bizonyos megoldásaira épít. Így nem ritka a homályos textúra, vagy a szürke, unalmas, ismétlődő egyenszakaszok jelenléte a játékban. A brutalista építészeti stílus menedéke és a fizika jelent némi kreatív megnyugvást a kétkedő elmének. Ahol fény-árnyék-tükröződés van, ahol behoznak valami extra ötletet, ott ragyogóan teljesít a pályadesign. Ahol nem, ott érződik, hogy a „weird” különössége próbálja menteni a szituációt, vagy marad az újabb szétverhető betoniroda, esetleg a sarok, ahol van valami használhatatlan upgrade. A töltési idők pedig még XOX-en (konzolos berkekben legjobban teljesítő verzióban) is hosszadalmasnak tűnnek. Nem jöhetnek elég gyorsan azok az SSD tárak!

Egyetértesz? Vitatkoznál? Te miért szeretted a Controlt? Esetleg te is felhúztad magad hasonló aspektusain? Gyertek és beszéljük meg!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

17 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==