[Próbakör] ArmA 2

ArmA 2

liquidSomosi László2009.05.06. 20:17

A cseh Bohemia Intreactive Operation Flashpoint / ArmA játékai nagyjából úgy viszonyulnak a militáns szósszal meglocsolt akciójátékokhoz, mint az autós játékok esetében a Gran Turismo a Ridge Racer-hez - komoly szimuláció vs. felhőtlen árkád hancúrozás. Mivel cseh barátaink annak idején összerúgták a port a kiadójukkal (Codemasters), a Flashpoint széria jogai a ködös Albionban ragadtak (a Codemasters idén hozza ki a multiplatform második részt), a Bohemia pedig új sorozatba kezdett, mely a 2005-ös első felvonás után idén szintén folytatással jelentkezik. A megjelenés előtt erős két hónappal kaptuk kézhez az ArmA 2 előzetes verzióját - a tapasztalataink következnek.

Nagy a baj Csernaruszban: az (elképzelt) ex-szovjet tagköztársaságot etnikai villongások taszítják a polgárháború szélére, a többségi (nem orosz) helyiek és a nyugat-barát kormány az Orosz Medve által támogatott orosz kisebbséggel akaszt bajszot - nagyjából úgy, mint nem is oly rég Örményországban. A NATO a helyzet stabilizálására törekszik, és csapatokat küld Csenaruszba - a Razor Csapat részeként fogod tenni a dolgod. A dolgod pedig a katonai szolgálat lesz, a Bohemia szándékai szerint olyan szimulációs mélységekbe merülve, amilyet videojátékban eddig még nem tapasztaltál. Mivel a cseh cég ügyfelei között az amerikai és az ausztrál védelmi minisztérium is ott van, az állítás határozott valóság-alappal bír. Mielőtt belemerülnénk: az előzetesben két dologról még érintőlegesen sem lesz szó. Az egyik a multiplayer (társak hiányában nem állt módunkban kipróbálni), a másik pedig a járművek. Utóbbiak ott voltak ugyan az előzetes verzióban, de használni nem tudtuk őket, az beszállási kísérleteinket rendre a desktop-ra való gyors röptetéssel jutalmazta a játék, kivéve akkor, ha nem általunk irányított járgányba (pl. csapatszállító helikopterbe) tuszkoltuk be magunkat. A járművek amúgy jelentős szerepet játszanak az ArmA 2-ben, több, mint százötven lesz belőlük, a bicajtól és a polgári autóktól kezdve a harckocsikig és repülőgépekig.

Kezdjük a külcsínnel. Az ArmA 2 csinos játék. Normál minőségi beállítások mellet is jól néz ki, de a grafikai lehetőséget maximumra tolva, a teljes, tíz kilométeres látótávolságot beállítva helyenként a szó legszorosabb értelmében véve megdöbbentő látványban volt részünk, még akkor is, ha a bétaverzió ilyen esetben egy kurrens, játékcélú PC-n is egyszámjegyű képkocka / szekundum értékeket produkált, a látótávolság mérséklésével azonban a sebesség is normalizálódott. Külön öröm, hogy Csernarusz eleve sokkal barátságosabb a szemnek, mint az első rész kissé kopár szigete. Tipikus kelet-európai táj, élénk flórával és faunával, apró falvakkal. A karaktermodellek jól néznek ki, a ki / bekapcsolható külső nézetből szemlélve az esetek döntő többségében jól animáltak, talán csak a futás, illetve a kisebb tereptárgyak leküzdésére szolgáló “átlépek a kerítésen” mozdulatsor nem üti meg (a bétában, még javulhat) a mércét.

A sikeres játékhoz szükséges tudnivalókat viszonylag jól (de a próbaverzióban több helyen kissé bugosan) oktató Boot Camp kijárása után először az ArmA 2 single player kínálatának egyik részét képező Szcenáriókba kóstoltunk bele. Ezek a kampánytól független, rövidebb küldetések, a bétában kettő volt kipróbálható. Az alap játékmenet már itt is kivillantja a foga fehérjét, az ArmA nem viccel, ha reális megközelítésről van szó. Az öt nehézségi fokozat legkönnyebb változatán is simán fűbe harapsz egyetlen kósza golyótól, a “könnyítés” itt leginkább az objektíváidat, illetve a barátokat / ellenségeket jelző zöld / piros jelekben merülnek ki. Az ArmA 2 ennek megfelelően a türelmes, taktikusan gondolkodó emberek játéka, a Rambo-megközelítés (ismételten) elfelejthető, ez a játék nem erről szól. A csapatirányítás decens, az osztagodat az egy gombnyomással elérhető menüből tudod viszonylag komplex módon kommandírozni. Újdonság, hogy a sebesülés nem feltétlenül jelenti a játék végét. Nem végzetes seb esetén magadhoz rendelheted a felcsert, aki - szerencsés esetben - ismét harcképessé gyógyít. Ugyanezt te is megteheted a csapattársaiddal, az óvatosság persze itt sem árt, első lépésként például erősen ajánlott biztonságos helyre cipelni a bajtársat, tűzvonalban gyógytani gyakorlatilag az öngyilkossággal egyenlő.

A kampány kipróbálása már problémásabb volt, elsősorban azért, mert az ArmA 2 félkész jellege itt mutatkozott meg a legjobban. A járműhiány miatt mindenhová gyalog mentünk, ami sportos, de egy sok-sok négyzetkilométernyi területet felölelő küldetésnél kissé fárasztó, ilyenkor előszeretettel nyomkodtuk az időgyorsítás gombját. Tetszett, hogy egy helyszínen kötelező és opcionális feladatok sokasága várt, már-már zavarba ejtő mennyiségben. A körülötted folyó háború szintén jól átjön az ArmA 2-ben. A harctéri történések dinamikusak, vagyis az éppen teljesített küldetéstől függetlenül él körülötted a világ. Végignéztük, ahogy az ellenséges légvédelem tüzet nyit a távolban elhúzó helikoptereinkre, az erdőben nyomulva pedig járőröző szabadcsapatokkal találkoztunk - velük, a társainkkal, illetve a civilekkel egyébként beszélni is lehet. Ami a legjobban tetszett: a hangulat. Akár csak a Flashpointnak annak idején, az ArmA 2-nek is szenzációs, más játékokban nem nagyon tapasztalható hangulata van, eléri, hogy tényleg folyamatosan fenyegetve érezd magad, és kiemelkedő teljesítményként éld meg, ha felfedezel, és semlegesítesz egy ellenséges célpontot. A realizmust extrém módon lehet fokozni, minden segítség kikapcsolható, a veteránok mentési lehetőség nélkül, térképre, iránytűre, és a taktikai érzékükre hagyatkozva vonulhatnak háborúba.

A próbaverzió februári keltezése miatt a bugokba külön nem megyünk bele - sok volt belőlük, a kampányt az ima tartotta össze, és tette félig-meddig működőképessé. Az ArmA 2 a dolgok jelenlegi állása szerint június végén jelenik meg, járni fog hozzá a közkedvelt szerkesztő (már ebben a verzióban is benne volt), a hazai kiadás magyarul kommunikál majd - a Bohemiának pedig (februártól számítva) van fél éve rá, hogy technológiai szempontból is gatyába rázza az egyébként roppant ígéretesnek tűnő folytatást.

A galériában a próbaverzióból lőtt képeket találtok:

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 órája
5

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

3 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

5 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

5 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

6 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

6 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

7 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

8 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

2024.04.12.
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==