[Teszt] Afro Samurai

Afro Samurai

Oldern2009.05.02. 18:19

Az Afro Samurai egy japán doujinshi (röviden összefoglalva eredeti, rövidebb és kevésbé professzionális, kiadói támogatás nélkül született manga) formájában öltött napvilágot, de a sorozat igazi hírnevét a hat részre bontott anime megjelenésével érte el. Történetről annyira sokat nem is érdemes beszélni: egyrészt azért, mert a játék is sokat megmutat a játékosnak, plusz mert annyira nem jelentős. A legenda szerint két fejpánt létezik, az első számú az isteni ranggal, a Legjobb Harcos címmel jár együtt - a kettes számú fejpánt viselője pedig feljogosítja a viselőt arra, hogy kihívja a Legjobbat, és a helyére lépjen. Afro kalandja úgy kezdődik, hogy édesapja halálával ismeri meg ezt a legendát, életét pedig a bosszúnak szenteli: ez a téma lesz az, amelyet Kill Bill / Samurai Champloo módjára rapzenével, ismerős életigazságok elmesélésével, és megannyi szükségtelen erőszak prezentálásával körbejárunk magunk is.

Az Afro Samurai lényege a nagybetűs HARC. Az öncélú, kegyetlen brutalitással, hatalmas vérfürdőként ábrázolt harc. Mészárlás, ha úgy tetszik. Afro a kettes számú fejpánt "boldog" tulajdonosa, ami garantálja, hogy megannyi tanulatlan féreg próbál majd útjába állni: a több száz ellenünk lendülő ellenfél pedig mind úgy gondolja, hogy könnyű dolguk lesz elbánni velünk, és magukhoz venni a fejpántot. Nos: ők nagyot tévedtek. A harc az egyszerű de első pillantásra jól működő fajtából való: három támadás (egy gyorsabb, de gyengébb; egy lassabb de erősebb; és természetesen az elmaradhatatlan rúgás) áll rendelkezésünkre, amelyekkel akár 20-30-as láncokba fűzhetjük össze mozdulatainkat. A kombózás egy misztikus energiához juttat minket (Focus), amelyet a bal ravasszal aktiválunk - ekkor Afro kimutatja foga fehérjét, és a keményebb ellenségeket is egy jól irányzott csapással képes lesz több darabba vágni. A Focus remek dolog, hiszen az utunkba álló harcosok normális támadásokkal szemben igen ellenállóak, gyakran több másodpercig is életben maradnak (szemben az animében prezentált mészárlásokkal) - nincs ez így a Focus, vagy a még halálosabb Overfocus esetében, amivel gyors és kíméletlen gyilkosságokat vihetünk véghez.

Az átlagos, sok ellenfelet felvonultató harcok mellett vannak persze főellenségek is: ezek sokkal több életerővel rendelkeznek, és a Focus attack teljességgel haszontalan ezekben a harcokban. Annál több szerepe van kezdetben a parry-nek (ami egy ügyesen és jó időzítéssel végrehajtott blokkolás), a későbbi bossfightok azonban ennél szemetebb módon lettek megtervezve, sok újrakezdésre, türelmes és hibátlan végrehajtásra kötelezvén a játékosokat - ez pedig erősen ellentétes a játék nagyobbik részében képviselt laza mentalitással, és ráadásul roppant frusztrálóvá válik a későbbiekben. A fejlesztők újítottak a HUD frontján: nincs életerőcsík, a sérüléseket a karakterek konturjában megjelenő és egyre erőteljesebb vörös jelzés mutatja. Van szintlépés is, amit a stílusos gyilkolással gyorsíthatunk meg, ez több életerőhöz és időnként újabb kombókhoz juttat minket (plusz grindelésre azonban nem nagyon van lehetőség - ez nem az a játék).

Ahogy haladunk előre a pályákon, úgy kezdik felütni a fejüket a különböző problémák. Az első néhány órában egészen kellemes élmény lesz kaszabolni az ellenfeleket, ráadásul ezen sokat dob a játék elképesztően kinéző grafikája. A helyszínek a legnagyobb aprólékossággal kerültek kidolgozásra: ebben a generációban eddig EZ az egyik legszebb cel-shaded játék, ha csak ezt az aspektust nézzük - az összképen mindössze a gyengén animált és a kevésbé részletes ellenségek rontanak . De az ő szerepük úgy is csak arra a néhány másodpercre korlátozódik, amíg életben vannak, szóval a látványra nem lehet panasz. A szinesztézia itt alaposan jelen van: a roppant hangulatos zenék egészen hihetetlen összhangban vannak az akcióval, megannyi csata van tökéletesen hozzákomponálva a muzsikához, ezzel az első órákban remek élményt nyújtva a játékosnak. A baj azonban az, hogy a zenék rövid idő elmúltával ismétlődni kezdenek, a kevés számú ellenfél (az alap nindzsákat később gyilkos és fedetlen keblekkel ábrázolt táncosok és önmagukat kamikaze fegyverként használó "kiborgok" is váltják, többek közt) legyilkolása hamar unalomba fullad, a főellenségek pedig megannyi újrakezdést és több-kevesebb idegeskedést okoznak majd.

A részletesen kidolgozott háttereknek, gyönyörű japán lokációknak is ára van: egy-egy területen addig kell maradnunk, amíg fejből nem vágjuk majd a terep felépítését. Aztán itt van a fránya kamerakezelés is: a kamera lassan követi Afro mozdulatait, egy-egy mozdulatsornál pedig előfordulhat, hogy kikerülünk a látószögből, ekkor manuálisan kell helyreigazítani a képernyőt - mondanunk sem kell, hogy ez mennyire nem hiányzott egy ilyen játékba. Ami pedig tovább ront az összképen, az a gyakran megjelenő akadozás, belassulás - a motor gyakran kezd köhécselni, ahogy az akció egyre vadabb méreteket ölt. Ahogy aztán haladunk előre, egyre frusztrálóbbá válik az ismétlődés, látni fogjuk hogy az ellenfelek szó szerint lelassítanak - és elkezdünk azon gondolkozni, hogy mennyire érte meg végül megvásárolni a játékot. A kétely pedig haraggá fajulhat, ha egyre idegesítőbb főellenségek röhögnek képünkbe, és a végső összecsapás is olyan bugyuta rendszerben prezentálja magát, hogy a megnyílt keményebb nehézségi fokozatnak már csak az igazán elszánt Afro Samurai-rajongók állnak majd neki.

Kihagyott ziccerek sorozata: ez az Afro Samurai. Látszik a játékon, hogy a fejlesztők igyekeztek komolyan venni a dolgokat ( a Mature besorolás lehetővé tette a korlátozott meztelenkedést, az igencsak véres harcokat, a káromkodást nem mellőző párbeszédeket, és az igencsak morálisan "szürke" mondanivalót ), és nagyon sok energiát fektettek bele a grafikába, a zenébe (RZA, természetesen), és ezek megfelelő összefűzésébe. A prezentációval nincs is gond: a hanghatások, a grafika, a sok érdekes átvezető és az eredeti szinkronszinészek (ahol nem is annyira a Samuel L. Jackson által megszemélyesített Afro hozza nagyon a formáját, hanem az állandóan poénkodó kisérőnk, Ninja Ninja) hozzák a hamisítatlan Afro Samurai-hangulatot.

Sajnos a konkrét, általunk irányított rész az, ahol elbuktak: idővel sok lesz az agyatlan ellenfelek ezreiből (akik túlságosan egy kaptafára harcolnak), és nem sokat segít az sem, hogy a mészárlások alapja, a Focus rendszer teljesen használhatatlan a főellenségek ellen. Ami marad, az egy közepes harcrendszerrel megáldott, idegesítő kamerakezeléssel rendelkező játék, amit az ember türelmétől függően két-három délután alatt végigjtátszhat. Érezték ezt valamelyest a fejlesztők is, és a játék későbbi szakaszaiban erősödik a platform-vonal, amit a kamera és a nem erre szánt irányítási módszer tesz tönkre. Budget áron, akciós változatban megvenni, havertól kölcsönkérni, majd egy hét múlva neki visszavinni, esetleg kikölcsönözni: erre tökéletesen jó az Afro Samurai, így keserű szájíz sincs. Egy igazán jó játéknak azonban meg kellene állnia a helyét annyira, hogy az embert az azonnali megvásárlásra ösztökélje: ez most nem sikerült az Afro Samurai-nak.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

18 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==