Viszonylag kevés játék kezdődik úgy, mint a Prototype: hősünk, Alex nagyon meg van halva, éppen egy boncasztalon kezdik felmetszeni gyanús, fehérköpenyes figurák. A boncolásból persze nem kerekedne igazi akciójáték, így Alex váratlanul magához tér, és lányos zavarában menekülőre fogja. Menekülés közben több dologra is rájön. Egyrészt a baljós helyszín (hullaház) ellenére él és virul, másrészt pedig csont nélkül viszi át a háromméteres betonfalat. Vagyis: szuperképességei lettek valahogy, csak nem tudja, hogy hogyan, meg úgy általában nem nagyon emlékszik semmire - a miértek és hogyanok kiderítésében fogunk neki segíteni. Alex első útja a húgához vezet, útközben pedig megtapasztalja, hogy a város is alaposan megváltozott körülötte. New York-ban csinos káosz uralkodik, furcsa mutánsok gyilkolásszák a népet, a lakosság sikoltozva menekül, a helyzet kezelésére kirendelt katonák pedig lelkesen lövöldöznek mindenre és mindenkire, ami vagy aki kicsit is gyanús nekik.
Itt ismerkedhetünk meg Alex egyik új képességével: az alakváltással. Az alakváltáshoz ki kell választanunk a célszemélyt, közel menni hozzá, opcionálisan megcsapkodni egy kicsit, és zsupsz, át is vettük a fizimiskáját. Az alakváltás jó dolog, mert a segítségével gyakorlatilag rejtve tudunk maradni az üldözőink elől, és be tudunk jutni olyan helyekre, ahová egyébként nagyon nem tudnánk. A képernyő jobb oldalán méretes csík mutatja, hogy mennyire vagyunk gyanúsak a mellettünk haladóknak - ha ez pirosra vált (mert posztos rendőr létünkre házak tetejére ugrálunk fel, például), riadót fújnak, és menekülhetünk ismét.
A Prototype persze nem a menekülésről szól elsősorban, Alexnek már a játék elején is durva képességei vannak - falakra fut fel, hatalmasat ugrik és autókat hajigál - hát még a végén. A Prototype utolsó epizódjába is belekóstoltunk, itt már egy félisten-szerű Alexet irányíthatsz. A játék során gyűjtögetett EP-ből (evolúciós pontokból) folyamatosan fejleszthető tulajdonságoknak köszönhetően hősünk életereje sokszorosára nőtt, szupergyors lett, többféle mutáns harci stílust tudott alkalmazni. Ja és tudott repülni is, egészen pontosan hosszan siklani a levegőben. A közelharci stílusokból hármat próbáltunk ki. Az elsőt “Karomkéznek” neveztük el, itt gyors, kombóba fűzhető támadásokkal ütlegelhettük a népek, sok gyengébb ellenfél ellen tűnt ideálisnak. Van aztán a “Kalapácskéz”, Alex karja végén hatalmas hússzikla nő, a járművek ellen tudtuk jól használni. Végül pedig a “Lándzsakéz”, hősünk keze itt méretes pengévé alakul át, és az ellenséges mutánsokat tudtuk miszlikbe szabdalni vele.
A “miszlikbe szabdalást” tessék szó szerint érteni, a Prototype durva, vérgőzös játék. “Carmageddon autó nélkül, szuperhőssel” - mondta Mocsy, a játékot hazánkban forgalmazó BSC marketingese, és igaza volt, Alex nagyon durva pusztításra képes, ha egyszer belelendül. A Carmageddonos hasonlat persze nem jelenti azt, hogy nincs sztori, és csak ölni kell. A történetmesélés alapját az alakváltás jelenti, húgunk (aki újságíró-féleségnek tűnt) nyomozni kezd, és felderíti nekünk, hogy mely személyek alakját (és így emlékeit) kell átvennünk ahhoz, hogy összerakjuk saját memóriánk apró szilánkjait. Ilyen, a sztorit előrelendítő alakváltásokból nyolcvan lesz - értelemszerűen ezek jelentik a fő küldetéseket is. A sztori-missziókon kívül raklapnyi feladat várja a játékost, ezekből szinte minden sarkon akad egy, általában időre menő “találj meg / pusztíts el iksz darabot a célobjektumból” kihívásokról van szó - vagyis lesz tennivaló bőven.
A Prototype mellett töltött egy óra tanulsága szerint van miért odafigyelni a játékra. A hangulat teljesen rendben van, a város nagy, jól néz ki, és az állandó káosznak (menekülő tömegek, útlezárások, lövöldözés) köszönhetően szinte soha nem érezhetjük magunk teljes biztonságban. Tetszett, hogy a Prototype több megoldást kínál ugyanarra a problémára. Elkötheted és használhatod a katonai járműveket, futhatsz a falakon, repülhetsz a magasban, elveheted a katonák fegyvereit és lövöldözhetsz felük, az alap kombókon kívül többféle speciális támadást is bevethetsz. A nyitott világok és a durva szuperhősök kedvelői júniust karikázzák be a naptárban - a Prototype ekkor jelenik meg, PC-re, PlayStation 3-ra és Xbox 360-ra.