Monsters vs. Aliens - teszt

Monsters vs. Aliens - teszt

mcmackoGéczy Attila2009.04.21. 20:19

Úgy vagyok a CGI rajzfilmekkel, mint a perecért morgó nagyapó a csipsszel. Azaz megeszegetem, elmajszolom az olajos szirmokat, de közben dörmögök a régi jó dolgok után. Egyike vagyok azoknak, akik a háromdimenziós rajzfilmekért nem igazán rajonganak, ellenben azokat az érveket is képes vagyok elfogadni, melyek a számítógép által generált mozik mellett szólnak.

A Toy Story - azaz az első teljes estés CGI mesefilm - után nem sokkal a platformjátékok is új dimenzióba léptek. Itt azonban a változás nem pusztán technológiai erőfitogtatásként volt tetten érhető. Rögtön az első szárnypróbálgatások felkavarták az állóvizet és új lehetőségek játszóházával várták a síkbeli megmérettetéshez szokott játékos lelkeket. A Mario 64 a korszak elején bebizonyította, hogy a váltás nem volt felesleges - a térbeli platformerek pedig a mai napig képesek új játékmechanikai elemekkel, ötletekkel frissen tartani a nem éppen mostanság fogant műfajt.

A Monsters vs. Aliens tehát egy Dreamworks rajzfilmen alapuló térbeli platformjáték, amely bár messze van a tökéletes program ideáljától, mégis kellően ötletes és kidolgozott ugrabugraként ugrik fejest a játékpiac tavaszi pangásába.

Az amerikai hadsereg egy szuperbiztonságosan felépített börtönben tartja fogva a földkerekség szörnyetegeit. B.O.B., Dr. Cockroach, The Missing Link, Insectosaurus és az újdonsült zárkatárs - a hatalmasra nőtt Susan/Ginormica - éppen kétbalkezes szökési tervük megvalósításán fáradoznak, mikor a földet megtámadják az idegenek. A marslakók agya - Gallaxhar - célja a világuralom: megalomán terveit pedig Susan segítségével szeretné elérni, aki a szupererejét és méretét egy mellette becsapódott (és Gallaxhar által áhított) meteoritnak köszönheti. Az amerikai hadsereg amnesztiát ajánl a monsztáknak, ha sikerül a földet megmenteniük a zűrös helyzetből. A maroknyi dilinyós szörnyeteg tehát elindul, hogy az inváziós robotokat megállítsa, a szemük előtt lebegő Monster Beach-i szieszta reményében.

A történetet négy fejezeten és 25 fő szinten keresztül követjük végig. Minden pálya után egy másik szörny bőrébe bújunk - elvileg ennek a vonásnak kellene szavatolnia a változatosságot. The Missing Link - avagy a hiányzó láncszem emlősállat és hüllő között - képviseli a püfölős-haladós játékmenetet. Robotok és klónok garmadáját tanítjuk móresre a kutyámmajom... bocsánat, hüllőmajom közreműködésével. A szimpla csapdoskodást időnként feldobja némi rakétaeregetés, időzített szupertámadás és flipper-szerű ugrálósdi. Láncszem pályái nem egyszer váltanak síkot - azaz vízszintes haladás után falakon és függőleges platformokon kapaszkodva kell a továbbjutás kulcsát keresnünk. Közben robotágyúkat kell meglovagolnunk, lézernyalábokat kell kerülgetnünk, és falra szerelt tartócsavarokat kell meglazítanunk - itt a pergős akción van tehát a hangsúly.

B.O.B. - a paca - a legbambább lény a társaságban, a legtöbb logikai-ügyességi részt érdekes módon mégis az ő személyéhez igazították a pályadesignerek. A figura képes elnyelni tárgyakat, így a rácspadlókon is át tud kelni, amelyeken üres bendővel keresztülcsorogna. A harcban nem túl erős a tag, viszont az ellenfeleket egymásra köpve hatásosan tud utat vágni a sűrűben. B.O.B-nak emellett nem jelent gondot a plafonon és a megfelelő oldalfalakon való közlekedés sem. Az előzőeket összefoglalva rájöhetünk - B.O.B. főleg furmányos komplexumokban és labirintusokban fog megfordulni. A legjobb részek mégis a plazmaköpködős szekvenciák, ahol a kék pacá(n)k egy spéci platformra állva golyószóróként köpi magából a plazmalövedéket. (Tisztára, mint egy rail shooterben.)

Ginormica a lábára fixált járművekkel korcsolyázik. Ilyenkor a hölgyemény formás popsija mögül követjük az eseményeket fix útvonalakon, közben pedig akadályokat ugrunk át, lézereket kerülgetünk, vagy - jellemzően menekülős jeleneteknél - az óriásrobotok támadásait kerülgetjük fordított, elülső nézetből.

A hatalmas és buta Insectosaurus csak passzív résztvevője az eseményeknek, a bogárprofesszor viszont aktívan is becsatlakozhat a küzdelembe, ha valaki Co-op partnerként behuppan a játékunkba.

Ők volnának tehát a játék főszereplői. Reménykedésre adhat okot, hogy a három fő karakterhez három különböző stílusú játékmenetet dolgoztak ki Beenoxék. És ez így rendben is volna - kiemelkedően ötletes és logikus a három figura mozgásrepertoárja, az egyéni mozdulatokat pedig okos és trükkös formában kell felhasználunk a továbbhaladáshoz.

Nem hiányoznak a főellenfelek sem, akikkel szemben a támadási mintáikat kiismerve, majd a gyenge pontokat becélozva kell indítanunk a támadásokat - tisztára, mint a régi szép időkben.

Mégis mi az a probléma, amely valahol ott lóg a levegőben a játékkal kapcsolatban? Elárulom - a pofátlan önismétlés. A pályatervezők újra és újra azokat az elemeket használják, amelyeket már a játék elején is megismerünk. A repetát persze feldobják az új hátterek és az egyre komplexebb követelmények, de csak ásítozni fogunk, mikor sokadszorra rodeózunk a lézerágyún, mikor századszorra is ugyanolyan módon kerülgetjük a csapdákat korcsolyázás közben és mikor ezredszerre is csavarfejeket tekerünk ki a helyükről.

Nem egy pályaszakasz volt, amit többször kellett dettó ugyanúgy megoldanom, legfeljebb némi nehezítéssel. Az utolsó pályákon már szabályosan gyűlöltem emiatt a játékot. Mire úgy tűnt, hogy a Missing Link végső pályája véget érne, még egy utolsó támadást kellett indítani a központ védőpajzsa ellen, konkrétan négyszer végigcsinálva egy ágyúkerülgetős-csavarkilazítós sorozatot. Körülbelül itt vesztettem el a maradék türelmem, de azért a fineszes utolsó B.O.B. labirintus, és a korrekt végefőnök bennem tartotta a stáblistáig tartó lelkesedést.

Nézzük a technikai megvalósítást. A grafika pofás, mutatós. A karakterek belevalóak, a hátterek egyszerűek, mégis kellően szájtátósak a méretüknél fogva. Öröm volt az óriási csarnokokat, tereket bejárni - melyek a sok izgő-mozgó robotnak köszönhetően megtelnek élettel. Az összkép kifejezetten jól mutat nagyfelbontású kijelzőkön, de sima képcsöves televízión is kielégítő a látvány. A kissrácok tutira zabálni fogják a vizuális oldalt. A hangok is rendben vannak, bár a filmben szerepeltetett érdekesebb színészek (Hugh Laurie és Kiefer Sutherland) a játékból hiányoznak. Sebaj, Reese Witherspoon és Seth Rogen nem kértek felmentést a szinkronrendezőtől. A szöveg egyébként jópofa, de a humor sajna nem mutat túl a tipikus bugyuta mesék színvonalán. Ráadásul mintha saját maguktól lopnának ezek a rajzfilmek, és kezdenek elcsépeltté válni a bénázós-kifigurázós poénok is. Nálam a karakterek sem ütötték meg a szintet, a szó szerint mindig “The Missing Link”-ként emlegetett szerzet és Ginormica neveinek hangsúlyos benyögéseitől pedig már a falra tudtam mászni.

A pályák között a gyűjtögetett DNS pontokat egy külön képernyőn költhetjük mindenféle jóságra. A DNS láncon a kötelező megnyitható artworkök és uprgade cuccok mellett találhatunk különféle kihívásokat is, amelyek adott pályaszakaszok ismétlései különböző nehezítésekkel megbolondítva. (korlátozott idő, életerő, elérendő pontszám... stb.) Érdemes lehet őket végigcsinálni a trófeákért/acsikért, de ezt csak olyan birkatürelműeknek ajánlom, akiknek van nyugalmuk pl. harmadszor is nekifutni a sztori módban előzőleg már kétszer legyűrt főnöknek.

A program felismerte a merevlemezen pihenő Kung-Fu Panda mentett állást, így minden pálya végén Dreamworks-rajongónak járó bónuszpontokat kaptam. Ez az opció nagyon tetszett - jó lenne más programban is látni hasonló figyelmességet. A játék hossza egyébként korrektnek mondható - a DNS lánc feladataival együtt bő hét óra alatt értem végig a programon - de végig sietősen haladtam. Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy a célközönség akár 8-10 kényelmes órát is el tud szórakozni a cuccal, amely időtartam a mai átlaghoz teljesen jól idomul.

Nem reménytelen eset a Monsters Vs Aliens. Bár a repetitív feladatok nagyon keményen odasóznak a sokat megélt játékosoknak, valószínűnek tartom, hogy a 8-12 éves forma gyerkőcöknél az újramelegített elemek még csak problémát sem jelentenek majd. Sőt, a játékban prezentált ötletek azért nagyon is rendben vannak - a REZ-t koppintó bossfightnál és pár logikai feladatnál azért csettintettem egyet-egyet. Van tehetség a Beenox csapatban, csak sejtésem szerint a film megjelenésének időpontjához alkalmazkodniuk kellett, így a tartalmat és a játékórát csak az átkos “másol-beilleszt” módszerrel tudták igazán garantálni.

Ennek ellenére az említett korosztály egy jól játszható, kedves, pozitív hangulattól kicsattanó programmal lett gazdagabb. A Monsters Vs Aliens a tudatos szülőknek egy jó tipp, acsi- és trófeavadászoknak pontoktól duzzadó aranybánya, a hétköznapi játékosoknak pedig egy átlagostól alig jobb, repetitív mászkálda. A pontszámot is ennek fényében tessék kezelni - a fiatalabbak és a gondoskodó szüleik nyugodtan hozzácsaphatnak egy-másfél pontot a végítélethez, a legszigorúbb kemény mag képviselői meg levonhatnak belőle egy egésznyit. Számomra az igazság valahol félúton tanyázik...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

12 órája
1

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

20 órája
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==