DS Dagonya

DS Dagonya

mcmackoGéczy Attila2009.04.14. 19:12

DISGAEA DS

Valahogy megerősödött mostanában a stratégiai vonal a japán szerepjátékok háza táján, a kézikonzolokon pedig kifejezetten erőssé vált az SRPG felhozatal. Cikkünk tárgyának eredője már ugyan nem egy új darab, hiszen a Disgaea először 2003-ban látott napvilágot a Sony fekete asztali konzolján. A témájából kiindulva és az egyszerű technológiai alapokat megragadva a játékot később portolták PSP-re is, most pedig a Dual Screen játékosok is kapnak egy adagot a NIS által barkácsolt jóból.

Nézzük tehát hogyan sikerült a port. Bár, mint említettem, a játék a PS2-n kezdte hódító útját, a DS képességeihez redukált külalak mit sem vesztett eredeti bájából. Sőt, mi több, a változás szinte minimális, ami pedig nagy szó a Nintendo gép teljesítményét figyelembe véve. A kézzel rajzolt hátterek és sprite-ok gyönyörűek, a zene (Danny Elfman rajongók figyelem!) hátborzongatóan jó, sőt még az angol szinkronhangok java is megmaradt a fontosabb átvezetőkben. Egy sötétített szobában, fülhallgatóval a fejünkön szinte már el is felejtjük, hogy a sokak által csak “kvarcjátéknak” hívott kütyün ügyködünk, annyira frenetikus az összhatás.

A karakterek még mindig bájosak, a poénok még mindig ütnek, a Disgaea mélysége pedig még mindig a hihetetlen kategóriába tartozik. A harcrendszer nagyon összetett (első ismerkedésnél elengedhetetlen a tutorial végigrágása), az alvilág pedig szinte végtelen felfedeznivalóval várja az érdeklődőket. Az irányítás cerkával is lehetséges természetesen, de a gombokkal történő kezelés sem pusztítja az élményt.

Tömörítve: talán az utóbbi idők legjobb vásárát csinálhatja az ember a Disgaea DS változatával. A rendkívüli tartalom - túlzás nélkül - hónapokig lekötheti a játékost, ez pedig egy kézikonzolos címtől nagy szó. A Nippon Ichi Software-nek pedig ezúton is küldjük a baráti üdvözletünket. Ilyen kiváló, nagy odafigyelésről árulkodó portolást ritkán lát a játékos. A Disgaea DS a tavasz egyik legütősebb címe a Nintendo zsebkonzolján - kötelező tananyag, fejlesztőknek és elkötelezett játékosoknak egyaránt.

RETRO GAMES CHALLANGE

Dívik a retro és dúl a nosztalgia. Egyes kiadók képesek századszor is a mindenféle apropóból megjelentetett gyűjteményes kiadásokat a publikum torkán letuszkolni. A szerencsésebbek a padláson ragadt, gondosan elcsomagolt konzolok dobozait porolják le nosztalgia céljából, vagy épp félpénzen bővítik a retro-gyűjteményt a bolhapiacokat járva. Az egyszerű gamer meg csendben, emulátorokkal tiszteleg a letűnt korok emlékei előtt.

A Retro Game Challenge egy új szemszögből közelíti meg a múltidézést. Vesz egy agyament sztorit időutazással és virtuális játékmesterrel. A koktélhoz hozzálöttyint pár teljesen új, ámde nyilvánvalóan régi klasszikusok által ihletett játékot, és az egészet megbolondítja a korszak játékos szubkultúrájának a paródiájával.

Két kissrác ül tehát egy nappali TV készüléke előtt. A gyékényen ott virít a Famicom, a polc roskadozik a videojátékos magazinoktól és játékkazettáktól, a skacok beszélgetnek, sztoriznak, a háttérből néha közbeszól az anyuka, a képernyőn a legmenőbb játékok pörögnek, egy ronggyá olvasott magazin pedig a kód rovatnál felcsapva hever a játékgép mellett. Ugye neked is megdobbant a szíved a fenti idillt magad elé idézve?

A játék gerincét jelentő programok jópofák, élvezetesek, és többnyire tényleg prímán ki vannak dolgozva. Találkozunk űrlövöldével, rallyprogrammal, nindzsás ügyességi játékkal, klasszikus JRPG-vel és így tovább. Az idő múlásával valamint a kihívásként kitűzött feladatok teljesítésével újabb játékokat nyitunk meg, a polcon újabb magazinok jelennek meg - így haladunk előre a történetben. A játék egyébként tele van jópofa utalásokkal, és kikacsintásokkal - pont annyira veszi magát komolyan, amennyire kell.

Sokan tartottunk tőle, hogy a DS egy maradi értékeket hirdető, korszerűtlen játékokat futtató masina lesz. A Retro Game Challenget külső szemlélődőként vizsgálva az állítás helyesnek is tűnhet. Ezt a programot azonban a legvadabb szkeptikusoknak is ajánlott kipróbálni, mivel amíg a régimódi, kopottas fogaskerekeket ilyen friss és üde ötletekkel sikerül a csúcsra járatni, úgy érzem nincs okunk az aggodalomra. No, de ha már retro, nézzük is a következő tesztalanyt.

GIANA SISTERS DS

A kakaóbiztos-generáció kedvéért megsúgom, hogy a Giana Sisters a maga idejében rettentő kultikusnak számított a Nintendo konzolokat mellőző C64 és Amiga tulajdonosok körében. A játék pofátlanul koppintotta az eredeti Super Mario Bros.-t a grafikai elemektől kezdve játékszabályokig, de néhány tekintetben azért igyekezett túlmutatni az eredeti formulán. A DTP Entertainment és a Spellbound Interactive úgy gondolta, hogy leporolja a hőskori remeket, és a Nintendo retromán konzolján ad új otthont a vadóc nővéreknek.

A Giana Sisters DS tehát egy klasszikus Mario-klón, a kétdimenziós ugrabugra játékok archetípusának megtestesítője. Haladunk a díszes-mesés pályákon, lépdelünk előre a világ térképén, gyűjtögetjük a színes bigyulákat, és matricává lapítjuk a pályákon grasszáló ellenfeleket. Ugye nem bonyolult a képlet? Nem bizony, sőt már ezerszer láttunk ilyet. Mégis attól érdekfeszítő a GS, hogy a legszebb játékemlékeket idézi az emberben. Ezt a gondolatot nemsokára ki is fejtem, előtte azonban nézzük a részleteket.

A két hősnőci irányítása nagyon kellemesre és gördülékenyre sikeredett, melyet részben az oltári animációk is szavatolnak. A pályák felépítése nincs túlbonyolítva, a szintek nincsenek agyonfűszerezve mindenféle párhuzamos járatokkal, power-upokkal - a Giana Sisters DS változatában fő a letisztultság és a hagyományok tisztelete. A grafikát - bár talán a GBA is elbírta volna - stílusosnak nevezném, és nem vitás, a színorgia igencsak jól mutat a DS vibráns kijelzőjén. Mivel alapvetően az ifjabb korosztálynak készült a progi, ezért a készítők inkább a világos színekre, mesés formákra és aranyos lényekre helyezték a hangsúlyt. A habkönnyű hangulatnak köszönhetően bátran ajánlható a játék a legfiatalabb korosztály számára is - sőt, a Giana Sisters-t a girlgamerek is habzsolni fogják. Ideális választás lehet a progi barátnőnek, asszonypajtásnak egyaránt.

És hogy mi a legfurcsább az egészben? Hogy a keményvonalas játékos ugyanúgy rákattanhat a játékra, mint a hat éves kisgyerkőc vagy egy cserfes csitri.

A kérdés már csak az, hogy az ilyen jellegű nosztalgiára hogyan tekint az ember. Úgy, mint a régi emlékek és dicső múlt újjáélesztésére, vagy olcsó és korszerűtlen dolgok szükségtelen erőltetésére. Engem elbűvölt és elvarázsolt a 8-bites platformerekre, és a régi PC-s shareware mászkálós szösszenetekre emlékeztető Giana Sisters DS. A fenti kérdés eldöntését azonban a kedves olvasóra bízom...

METAL SLUG 7

A Metal Slug sorozatról sokféle közelítéssel tudna diplomamunkát írni az önjelölt lludológus hallgató. Vizsgálhatná a mennyiségi-minőségi szempontokat, a kétdimenziós grafikában rejlő páratlan lehetőségeket, de akár a franchise élettörténetét is górcső alá vehetné a mindenkori játékipari szempontok szerint. Mi nem ásunk ilyen mélyre, inkább megvizsgáljuk a terebélyes Fémcsiga-család új porontyát.

A hetes epizód nem teker embereset a már sokszor látottakon, nem tör új dicsőséges babérokra, pusztán hozza a jól bevált fuss és lövöldözz közhelyeket. Ami engem, az első részek rajongóit, szíven ütött az első percekben, az a hátterek általános statikussága volt. Nagyon hiányoltam a minden ízében animált, kézzel rajzolt háttereket. Ehelyett mit kaptam? Unalmas CGI képernyőket, homályos formában tárolt, jellegtelen környezetet. Ezt még a GBA változatnál elnéztük, de talán a DS-nek bírnia kellene a tempót. Még szerencse, hogy az ellenfelek és lövedékek számán nem esett csorba - a mozgalmasabb jeleneteknél szokás szerint teli a képernyő mindenféle izgő-mozgó sprite objektummal. A pályadesign is kezd már picit önismétlővé válni, de elismerem - nehéz lehet a stílusban bármiféle újat is mutatni. Szerencsére az ötletes, fél képernyőt betöltő főnököket nem küldték nyugdíjba a fejlesztők, és a nehézségen sem könnyítettek Ignitionék. Normál fokozaton is megizzad majd a tenyerünk a heves gombnyomkodás közepette. Kezdőknek és lustáknak felajánlja a program a könnyítés lehetőségét, de így legalább annyira értelmetlen a Metal Slug 7-nek nekimenni, mint a nehezített módozatnak. A játék ugyanis totálisan a középső nehézségi szintre lett tervezve, és véleményem szerint csak így az igazi a küzdelem.

Az érintőképernyő által állított feladathoz nem voltak képesek felnőni a fejlesztők - gyakorlatilag egy felesleges, lebutított térképet láthatunk az alsó kijelzőn. A fő küldetéslánc sem vetekszik egy orosz realista regény terebélyességével, gyakorlatilag bő 1-2 óra alatt végig szaladhatunk a szinteken. Aggodalomra azonban nincs okunk - a pályák nem fulladnak ki egy végigjátszás után, lazán érdemes belevágni másodszor-harmadszor is a kalandokba. Mert minden kritikám és negatív észrevételem ellenére a hetedik Fémcsiga egy érdekfeszítő, izgalmas és minőségi játék a DS kínálatában. A műfaj és a sorozat rajongói nyugodtan szerezzék be, mert bár a legendás első epizódok szintjét nem éri el ez a próbálkozás, mégis egy feszes, jól játszható, ámbár nem hibátlan programot kap a pénzéért a vásárló.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

14 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

18 órája
1

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==