Shellshock 2: Blood Trails - teszt

Shellshock 2: Blood Trails - teszt

mcmackoGéczy Attila2009.03.03. 19:38

SNAFU! (Situation Normal - All Fouled Up!)

Az angol nyelvet kicsit is értő olvasók számára bizonyára világos a fenti frázis, melyet a második világháborútól használtak az amerikai katonák szorult pillanatokban - amikor hirtelen kerültek életveszélyes, problémás, megoldhatatlan, esetenként halálos helyzetbe. Bár a mozaikszó viccesnek hat, mégsem szívesen mosolyognék a fronton egy SNAFU-t kiáltó bajtárson. Mert a háború rossz, a háború értelmetlen. A háború maga a horror egy hús-vér ember, a fronton kúszó, életének értelmét talán utolsó imájába foglaló katona szemszögéből.

Ezt a szemszöget mostanában nagyon kedvelik a játékfejlesztők. Mekongot lehetne rekeszteni a háborús FPS-ek áradatával, melyek többnyire igen jó minőségi színvonalat képviselnek. Láthattunk csúcs szuper és közepes próbálkozást, alternatív időszálakat, fiktív második világháborút vagy éppen történelem hű megvalósítást. Azonban a vietnámi hadszínteret nem sűrűn látogattuk az utóbbi időben.

A Shellshock első része anno mérsékelt sikereket ért el multiplatform címként. Én PC-n futottam vele össze, és bár hangulatos volt, a technikai megvalósítás és a játékmenet nagyon nem nyerte el a tetszésem. Emlékszem, hogy egy farönk mögül végtelenített vietkong sereg özönlött non-stop a csapatom elé - itt lett elegem a bohóckodásból. Mikor megláttam, hogy készül a folytatás, nem is dobtam hátast a hír hallatán. Aztán megjött a horror-vonalat prezentáló trailer a Lynyrd Skynyrd nótával (“Free Bird”) és a második felvonás ezzel a lendülettel íratta fel magát a “beszerzendő játékok” listámra.

Nem titok - a Blood Trails a riogatásra, az erőszakos jelenetekre, és a nyomasztó hangulatra gyúr. A főhősünk - Nate Walker - egy egyszerű újonc a kambodzsai határ mentén. Nate bátyja - Cal - egy titkos katonai misszió után úgy tér vissza a kötelékbe, mint egy veszett vad. Az elállatiasodott Cal később megszökik az őt fogva tartó alakulattól, Nate pedig nekiiramodik, hogy a szörnyűséges átváltozás okát kiderítse, a “Whiteknight” rejtély végére járjon és megmentse a bátyót. A történet alapötlete egészen tisztességes. Bár láttunk már hasonló szituációt egy párszor (példának okáért a Jákob Lajtorjája c. filmremekben) mégsem érezzük erőltetettnek a helyzetet. Sajnos a Rebellion-ös srácok nem voltak képesek kihasználni a történetben rejlő lehetőségeket. Azon túl, hogy bizonyos központi motívumok összetartják a pályákat, szinte csak mondvacsinált objektívákat kapunk. Nem érteni, hogy honnan-hová megyünk, miért menekülünk, és hogyan lyukadunk ki mindig valahol máshol. Vannak utalások, hogy a vietnámi határ mentén grasszálunk, esetleg arról, hogy már konkrétan Kambodzsában járunk, de erről sem kapunk részletes felvilágosítást.

A játék első harmada egy szimpla háborús FPS-ként indul, rohamozó vietkongokkal, falusi ellenállókkal, AK47-essel felszerelt katonákkal. Aztán a negyedik pályán beindul a rettegés - kiderül, hogy nem csak a bátyóval van valami gond, hanem komplett osztagok és teljes falvak váltak veszett zombivá.

A játéknak ez a vonal ad valódi értelmet. Az ominózus negyedik küldetésig vadásszuk a lombok között bujkáló láthatatlan VC-ket, mentjük az alfelünket a váratlanul mögénk termő falusiak puskagolyóitól, és káromkodunk nagyokat, hogy miért is kezdtünk bele ebbe a borzalmas szívatásba. Aztán a kúriában megtaláljuk a shotgunt, és elkezdenek özönleni a zombik. Innentől új erőre kap a gépezet. Rájövünk, hogy a fertőzöttek kezét-lábát ellőhetjük - szakadnak a végtagok, loccsannak a fejek, és még egy Los Illuminados-éktól elszabadult zsákos bengával is párbajozunk egy jót.

Sajnos mire belejönnénk a hentesmunkába, megint olyan szakasz (Érted?! - “Platoon”, hehe!) jön, ahol vietkongok ellen küzdünk.

Itt egy borzalmas mélypontot éltem át - a gáztámadásos-templomelfoglalós szint olyan szinten rosszul volt súlyozva, hogy csak ügyeskedés és mázli árán tudtam csak továbbtolni a szekeret, nem pedig logikus taktikázással, ahogy egy ilyen játéktól várhatná az ember. Aztán az ötödik küldetés után a játék végéig rendben van a ritmus, sőt, az utolsó pályákon szinte a Resident Evil 4 szellemét is megidézik a fertőzött faluval és a pörgős éjszakai zombihenteléssel.

Nyilvánvaló tehát, hogy a hangulat hozza az elvárt szintet. A feszültséget tovább fokozzák a csapdák és scriptelt események, ahol nem egyszer hosszas, de számomra mégis élvezetes QTE szekvenciák jelentik a továbbjutás kulcsát. Az atmoszférát szintén színesíti a naturalizmus, amivel a harcokat és a kínzásokat ábrázolták. Nincs paródiaszerűen eltúlozva a kegyetlenség és brutalitás - szinte érezni falakra tapadt vér és a kosz szagát. A hangokkal is meg voltam elégedve. Az egyik este, fülessel játszva gyakorlatilag minden külső valós ingertől becsináltam. Nate liheg, mint az űzött vad, a zombik sipákolnak, az ostromlott faluban gyereksírás hallatszik, és így tovább. A szinkron felemás, vannak jól eltalált karakterek jól sikerült arcmimikával, de akadnak lapos, sablonos szereplők is. Legalább a káromkodást nem vágták ki a forgatókönyvírók a dialógusokból.

A pozitívumok sorát itt le is zárhatjuk. Borzalmasan igénytelen az interfész - a HUD hol látszódik, hol nem. A menü annyira esztétikus, amennyire egy DOS játék menüje szép lehetett tizenöt éve. A katonánk irányítása is érdekes. Gyakran beragadunk, vízbe ugorva gyakorlatilag azonnal meghalunk - akár van a pocsolyában karócsapda, akár nem. A futástól túl hamar kifáradunk, így ha akarunk, sem tudunk kirohanni a zavaros szituációkból. A célzás élethű, de mindhiába, ha semmilyen grafikai effekt, textúrázás, vagy rásegítés nem emeli ki az ellenfeleket a háttértől. Gyakran vaktában lövöldözzük a drága lőszert.

Koncepció volt tervezésnél, hogy a játékos spóroljon a golyókkal, így nem találunk minden sarkon ottfelejtett lőszeres ládákat. Ezzel nem is volna gond, de a töltény tárolásának szisztémája is ritka igénytelenül áll össze. Illusztris példa következik: emberünk felvesz egy shotgunt, amelybe töltve van hét patron, tartalékba pedig jár mellé tizenkettő. Elpukkantjuk az összes muníciót, mire találunk egy AK-t, és egy kilencven lőszert tartalmazó dobozt. Nate felveszi a Kalasnyikovot, benne a teljes tárral, plusz mellé a kilencven tartalék skulót. Az AK-t ekkor a shotira visszacseréljük, majd meglepődve vesszük észre, hogy a gépkarabély lőszer átváltozott sörétes munícióvá. Így kilencven tartalék pukkancs figyel a pumpás fegyverünkhöz - hiába, hogy az előbb még a géppuskához vettük fel a lőszert. Nate örül, zombifejek loccsannak, én pedig csendben sírok.

A csúcs FPS játékoknál általában a grafika az első, amit mindenki vizslat, megfigyel, kritizál. No a Shellshock 2 első perceiben átélt látvány lesz az első, ami miatt sokan bele se mernek majd kezdeni a játékba. Hiába sikerült ügyesen néhány effektus (fényjáték a barlangban, fodrozódó vízfelület), az egész úgy néz ki, mint egy HD-be húzott Renderware program PS2-n. Az Asura motor annak idején a Rogue Trooper játékot sokkal ízlésesebben prezentálta. Kár, hogy amaz egy generációval előbb számított decens alkotásnak, nem 2009-ben.

Gyenge a grafika? Egyszerű a látványvilág? “Sebaj!” - gondolná a megszeppent játékos. “Legalább a másodpercenkénti hatvan képkockától majd kifolyik a szemem!” A Shellshock 2 a lelkesebb arcok képébe is lazán beleröhög, hiszen nem ritka az érzésre 10-15 képkocka körüli érték sem.

FUBAR - mondjuk ki - Fucked Up Beyond All Reason! Úgy fest a Shellshock 2, mint egy amatőr fércmunka. A lelkesedés nem hiányzott a fejlesztők részéről, ez a pozitívumokban, hangulatban és az ötletekben tükröződik. Az aknától megsántult kutya ott van elásva, hogy míg a lelkes amatőr erőlködés egy generációval ezelőtt akár egy 7-8 pontos, mérsékelt sikerű szoftver megalkotásához elég lehetett, manapság ez már kevés. Egyszerűsítve a gondolatmenetet, talán az említett pontszámok felét éri ez a minőségi színvonal a HD generáció és tripla A kategóriájú játékok korszakában.

Árnyaljam még kicsit a végértéket? Medium-on kényelmes 230 perc alatt jutottam végig a tíz pályán. Ez nagyjából 3.8 óra. Az összképet nézve úgy gondolom: jól tesszük, ha a pontszám tekintetében is ennyiben maradunk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

11 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==