Braid - teszt

Braid - teszt

liquidSomosi László2008.12.31. 15:41

*Tim elindul, hogy felkutassa a Hercegnőt. A lányt szörnyűséges, gonosz szörnyeteg ragadta el tőle. Megtörtént, mert Tim hibát követett el.

Nem csak egyet. Tengernyi hibát az együtt töltött évek során. A kapcsoltuk emlékei lassan megkopnak, de a fájdalmas pillanatot még mindig tisztán látja maga előtt: a Hercegnő elfordul tőle, hajának fonata megvetően libben az arca előtt.

Tim érezte, hogy a lány megpróbált megbocsátani, de ki tud semmissé tenni egy bűnös hazugságot, ki tudja kirántani a hátába orvul szúrt tőrt? Egy ilyen hiba örökre megváltoztat egy kapcsolatot, még akkor is, ha tanult belőle, és soha többé nem akarja elkövetni. Tim a Hercegnő szemében látta a köztük tátongó, egyre mélyülő szakadékot.

Nem várt gyors megbocsátást, és mégis: ha tényleg tanulunk a hibáinkból, ha megfogadjuk, hogy soha többé nem lépünk a rossz ösvényre, inkább jutalmat érdemelnénk, mint büntetést, nem? Ha a világunk másképp működne, ha a megbocsátó szavak tényleg feloldozást jelentetnének, minden sokkal egyszerűbb lenne. A bűntudat elpárologna, és eltűnnének az okozott károk is. Fájdalom nélkül válnánk bölcsebbé.

Tim és a Hercegnő valamikor boldogok voltak. A Kastély kertjében ültek, sokat nevettek, és közösen adtak furcsa neveket az égen repkedő színpompás madaraknak. Bűneik az idő biztonságos hullámaiba temetve lapultak, rejtve a másik elől.*

A Braid videojáték, puzzle / platformer, jelenleg az Xbox Live Arcade-ről vásárolható meg, a PC verzió 2009 elején érkezik. Öt (és majd egy utolsó, hatodik) világot fogsz bejárni, rejtvényeket oldasz meg. A megoldás kulcsait mindig az ügyességed, és az idő jelentik. A Braid különböző világaiban egyedi törvények uralkodnak, a közös kapcsolódási pont Tim idő-manipulálási képessége: hősünk képes visszapörgetni az időt. Az idő visszacsévélése nem szimpla segítség, “elrontottad, próbáld újra” mechanizmus, hanem a játékmenet, a világokban szétszórt puzzle darabok összegyűjtésének szerves része, a Braid alappillére. Megoldandó rejtvényekből akad bőven, az első világ bevezető ujjgyakorlataitól az utolsó harmad elegáns, az agytekervényeket szokatlan módon dolgoztató, sajátos szabályok szerint működő fejtörőiig. A megoldás mikéntjének kiagyalása nem feltétlenül jelenti magát a megoldást: az áhított puzzle-darabka bezsebeléséhez ügyesség, és többször nagyfokú precizitás szükségeltetik. A Braid alapjáraton számos meglepetés forrása. A negyedik világban társadul szegődő árnyék például önmagad másolta - az idő visszacsévélése után szellemként ugyanazt a mozdulatsort hajtja végre, amit te korábban. Érdekes? Az bizony, a Braid lecsupaszítva, hétköznapi puzzle / platformer hibridként is elsőrangúan megállja a helyét, a feladatok jók, izgalmasak, és folyamatosan tudnak újat nyújtani. Remek játék.

Pedig ez csak a felszín, a befogadás első fázisa, a Braid-élmény felső rétege. Essünk túl rajta: a Braid művészet. Videojátékkal kapcsolatban igen ritkán lehet (szabad?) leírni ezt a szót, kedvenc hobbink az esetek döntő többségében valóban viszonylag súlytalan szórakozás csak, látványos eszképizmus, a modern kor emberének tudatos eltávolodása a valóságtól. A Braid ennél méretesebb célokat tűzött ki maga elé: a videojáték hagyományos eszközeit - látvány, hang, szöveg, interakció - egyszerre, és ami még fontosabb, egységesen használja. Úgy néz ki, ahogy ki KELL néznie, azt hallod, amit az adott helyzetben hallani érdemes, azt és akkor olvasod, amit éppen kommunikálni akar - a végén, a megdöbbentően intenzív befejezés után arra is rájössz, hogy a játék során teljesített feladatok, a rejtvényekkel tűzdelt világok ugyanezt az egységet szolgálták - a puzzle darabkákon kívül a fejedben is egymásba csúsznak az építőkockák, a Braid összeáll. Az élmény friss és szokatlan. Megfelelő befogadót feltételezve: katartikus.

Jonathan Blow, a Braid szülőatyja megcsinálta. A játék egyértelmű tisztelgés a múlt előtt, de nem nosztalgikus epigon, inkább a klasszikus platformerek posztmodern újragondolása, művészi igénnyel és megvalósításban. Mint ilyen, 2008 legfontosabb játéka, jelentős lépcsőfok a videojátékok felnőtté válásában. Százvalahány megabájtban mesél emberi kapcsolatokról, fájdalomról, csalódásról, örömről és árulásról. Húsz éve megfogalmazott, akkoriban egyszerűnek tűnő mondatokat tölt meg teljesen új tartalommal.

Mert a Hercegnő valóban mindig egy Másik Kastélyban van.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

4 órája
1

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==