[Teszt] The Pathless

The Pathless

dracoo2020.11.27. 23:10

Úttalan utakon lépdel, oson, repül az utolsó vadász, mígnem rátalál a sasra, egyben önnön magára - s közben szebbé, jobbá varázsolja környezetét, megszabadítván a szigetet a gonosz Godslayer pusztító, tüzes és sötét megalomániájától. A Giant Squid (Abzu) legújabb alkotása ismét művészi látvánnyal és muzsikával kényezteti az arra fogékonyak érzékeit, minden porcikájából kellemes nyugalmat áraszt. A stúdióalapító Matt Nava művészeti vezető (https://mattnava.com/) munkássága jól ismert és elismert, most sem hazudtolja meg magát. Noha a The Pathless egyes elemeiben hasonlatos ugyan a Shadow of the Colossus-hoz, vagy akár a Zelda BotW-hoz, leginkább saját őseire (Flower, Journey, Abzu) hajaz, azok örökségét fűszerezi meg kis akcióval, már-már ritmusjáték elemeket keverve a logikai platforminghoz. A zenei aláfestés pedig hasonlóan színvonalas, Austin Wintory (https://www.austinwintory.com/) ezúttal is remekel.

A játék neve árulkodó, ugyanis a sziget monumentális kiterjedéssel rendelkezik, elveszni mégsem fogunk rajta még így, kijelölt utak nélkül sem. Színpompás mezők, hegyek és fennsíkok között barangolva a Pathless szinte észrevétlenül fogja a kezed és vezet, tanít meg az alapvető logikára, hogy pár perc után szabadon engedhessen. A környezet a stílusos látványon felül egyedi, gondosan megtervezett, úgy képes a helyes irányba terelni bennünket, hogy bőséges teret hagy a mellékes tartalmaknak. Rögtön észrevehető, hogy valami nincsen rendjén az idillikus helyszíneken. A terepet ellepték a furcsa, mindentlátó szemek rombuszforma papírsárkányokon, tüzes, sötét energia övezi az alkalmi romok mélyén (vagy magasában) bújó talizmánokat. Kalandunk a sas megtalálásával veszi igazán kezdetét, ekkor megkapjuk fő feladatunkat is: a Godslayer által megfertőzött négy bestia megtisztításával visszaállíthatjuk a természet rendjét, eljutva a végső összecsapás helyszínére, a lebegő szigetre.

A Pathless lehengerlő (audio)vizualitása persze mit sem érne a megfelelő irányítás nélkül, szerencsére ebből a szempontból is minden a helyén van. Karakterünk kezelése egyszerű és kézre álló, nincs túlbonyolítva, valamint a kamera sem gördít elénk akadályokat. Tulajdonképpen három alapvető képességünk van. Az ugrás, ami a sasunknak hála később többszörös „ugrás“ és levegőben siklás lehetőségével párosul. A lövés, ami jórészt szinte automatikus célzás mellett történik, ezzel adva az említett ritmusjáték-érzetet. Az újra és újra energizálódó rombusz-szemeket eltalálva energiánkat (stamina?) tölthetjük fel, amivel az előretörés (dash) képességet használhatjuk. Kombináljuk őket és máris irdatlan tempóban vágunk át a hatalmas területeken, ugrunk szédítő magasságokba. Megtehetjük, hiszen a stílusra jellemzően nincsenek ellenfelek az utunkban, meghalni sem fogunk. Kicsit ferdítettem, a négy plusz egy boss-csata kivétel, viszont ezek fázisokra bontódnak, így, ha valami félresikerül, csak a fázis elejére dob vissza minket a program.

Minden szekvencia a pályán elhelyezett három toronnyal kezdődik. Ezekben kell a ékköveket megtalálni és különféle furfangos módszerekkel megtisztítani. A Pathless igazán ezekre a környezeti logikai feladványokra épít, ahogy egyre jobban kitapasztaljuk a lehetőségeinket, úgy találjuk szembe magunk nehezedő puzzle-ökkel. Szerencsére a feladványok eléggé megengedőek az ügyességünket tekintve, nem kell hajszálpontos célzással bajlódni például, amikor több kőkarikán lövünk át a célpontra, vagy egy fáklyát gyújtunk meg nyilunkkal egy másikról. Mászni nem fogunk, csak ugrani, és itt is, nem szükséges hajszálpontosan kicentizni a távokat, magasságokat, minden szinte ösztönösen adódik. Ami nagy elismerés részemről az alkotóknak, hiszen rengeteg munka egy ilyen simulékony, flottul működő rendszert összerakni, nekik pedig, megjegyzem nem először, sikerült. És mindig biztosak lehetünk benne, hogy az adott akadály bevételéhez minden eszközt rendelkezésünkre bocsájtottak.

Amint mindhárom torony aktív, belevethetjük magunkat a boss-csatába, ami először két, a későbbiekben több fázisra bontottak. (Ha még a tornyok előtt próbálunk beosonni a tűzviharba, pórul járunk és a sasunk jajveszékelését követve kell őt megtalálnunk, megmentenünk a veszélytől, sőt, alaposan le kell simogatni róla a hamut, ami külön aranyos momentum, jobban kötődünk utána szárnyas barátunkhoz.) Elsőként egy rendkívül látványos és vérpezsdítő hajszával indul a hirig, ahogy a vadat üldözzük, majd megfékezzük a rajta éktelenkedő szemek kiiktatásával. Átváltunk egy arénaharc jellegű összecsapásba, ahol már nem a tempó számít, hanem az, milyen ügyesen kerülgetjük a támadásokat, illetve tudunk ellencsapásokat kiosztani. Ezek a harcok a lángoló helyszíneken hihetetlenül látványosak, szinte érezzük a hőt a képernyőn keresztül. Végezetül sikerül legyőzni a vadat, sasunk egy utolsó rohammal letisztítja a gonosz rontást róluk, minek következtében az adott helyszín új életre kel, visszaváltozik egykori pompájába. A negyedik boss után pedig jöhet a főellenség, Godslayer maga, nehezebb, mint az eddigiek, de alapvetően ugyanaz a harc lényege. Míg végül, öt-hat óra kikapcsolódás után elnyerjük jutalmunkat, visszaállítottuk a rendet és nyugalmat a szigeten, és egyfajta nyugodt, jóleső fáradtsággal nézzük a képernyőn sorjázó neveket.

Mondanom sem kell talán, de nekem kimondottan tetszik a Pathless, talán jobban is, mint anno a Journey, vagy az Abzu. Azoknál valamivel hosszabb is, különösen akkor, ha minden apró zugot felkeresünk a helyszíneken, az összes elhullott lény kristályosodott emlékeit elolvassuk. És néha megállunk pusztán azért, hogy a látványban gyönyörködjünk, a dallamokat hallgassuk. Nagyon szeretem a feladványokat is, megoldásuk soha nem volt túl nehéz, és csodálatosan sikerült őket a játékterepre helyezni, szinte már szerves részei a környezetnek. Mégis, ha kötekedni szeretnék, megtehetem: a sztori valahogy túl sablonos (vagy talán elkoptatott?) volt, nem nyújtott igazán olyan meglepetést, amit vártam volna. Tudjátok, amikor már játék közben érezni, hogy itt valami különlegessel van dolgunk. Hiányzott-e? Nem tudom. A program jóleső kikapcsolódást nyújtott, végtére is ez a célja. És bár majdnem kétszer olyan hosszú, mint nemes elődei, akár több időt is szívesen töltöttem volna vele - dícséretes, hogy a Pathless, hála az élvezetes játékmenetnek és kitűnő irányításnak végig kitartott, nem ült le menet közben. Ajánlani mégis csak azoknak tudom, akik szerették műfajtársait, a Journey-t, Flower-t, Abzu-t. Mivel ízlésről is felesleges vitatkozni, megértem, ha valakit taszít az alkalmazott művészeti stílus. Azonban, mint videojáték, önmagában is megér egy nyolcast. Ha meg bejön, amit látsz, akkor eldöntöm: ∞/10

Pontosan
Platform: PS4 (tesztelt), PS5, PC, iOS
Kiadó: Annapurna Interactive | Fejlesztő: Giant Squid
Megjelenés: 2020. november 12. | ár: 40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

6 órája
4

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

18 órája
6

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

22 órája

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

4 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

8 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==