Ahogy az várható volt, máris beindultak a vad találgatások a Grand Theft Auto IV frissen bejelentett közel fél éves csúszásának okáról.
A hivatalos verzió szerint "a fejelsztőknek több időre van szükségük", de van, aki másképp látja - például Michael Pachter, a Wedbush Morgan játékipari elemzője. Pachter szerint a késés egyértelműen a Playstation 3 verzió számlájára írható, a Rockstar North nem volt képes ugyanolyan ütemben fejleszteni a két célplatformra (PS3, X360), és a szerződéses kötelezettségeik (nem adhatják ki előbb az X360 változatot) miatt történt a vaskos csúszka 2008 tavaszáig.
Némi valóságalapot ad Pachter véleményének a Rockstar korábbi kijelentése: elismerték, hogy a PS3 verzió TÉNYLEG le van maradva az X360 kivetüléshez képest - igaz, csak két héttel, nem több hónappal. Más tények viszont az elemzői vélemény ellen szólnak: a pár hete Xbox 360-on demózott GTA IV verzió több beszámoló szerint is igen rossz állapotban volt - mind a sebesség, mind a készültségi szint komoly kívánnivalókat hagyott maga után.