Japánban igen népszerűek a vizuális novellák, ellenben Európában nincsen nagy hagyománya ennek a stílusnak. Egy pici francia stúdió próbál ezen változtatni, és remélem sikerül is nekik áttörést elérni. A 2007-ben alakult bordeaux-i stúdió eddig személyi számítógépeken mutatta be számos remekét, most a Switch népszerűségének hála a konzolos társadalom felé is nyitottak. Ők a „japános-otakus” megközelítés helyett az európai klasszikus novella és regény vonalon indultak el, teszik ezt a francia eleganciával, művészi érzékkel, amelyet ők interaktív grafikus novella elnevezéssel illettek.
Miről is szól a fáma? Élénk színekkel festett állóképekkel illusztrált könyvek a játékaik, melyekben a döntéseiddel alakítod a történetet, a szereplő kinézetét, hangulatát, az emberekkel való kapcsolatát. A zenei aláfestés legtöbbször nyugtató zongoraművek, melyeket zaklató, sejtelmes, pszichedelikus zajok követnek, míg néhol csak a környezet, mint a madarak csicsergése, vagy a kis faluk moraja festenek alá. Mindegyik lentebb elemzett játékuk nagyjából 500 féle kézzel festett képpel rendelkezik, és körülbelül 60 féle befejezéssel kecsegtet, és a 28 megnyitható trófea lehetőség is adott. 4 fajta szimbólum segít abban, hogy az adott döntés milyen irányba tereli a történet alakulását. Ha egy kérdésre választ adsz, azon már később nem tudsz módosítani, mert mindent ment a játék, így jól meg kell fontolnod mi a következő lépés. A mostani tesztelt novellák témájában egy picit felnőttesebbek, melyekben az okkultizmus kiemelt szerepet kap. A tesztelés közben végig picit zaklatott állapotban voltam, mert nagyon feszült hangulata és varázsa van a történetvezetésnek. Minden egyes választ sorsdöntőnek éreztem, szóval tudnak valamit ott Délnyugat-Franciaországban.
Első tesztalany az Along The Edge középpontjában a harmincas éveiben járó fiatal nő, Daphné Delatour áll, akinek a szemszögéből éljük meg a kalandot. Az élete nagy fordulóponthoz érkezett. Párjával elvesztették meg nem született gyermeküket, amely a kapcsolatukra is közönyt, bánatot, elhidegülést hozott. Szeretne kicsit kiszakadni a megszokott körforgásból, így elfogadja a nagymamája által hátrahagyott örökséget, így vidéken egy ódon kastélyba költözik. Egy nyugodt matekhelyettes tanári állást vállal a faluban, bízva a lelki nyugalom mielőbbi megtalálásában. Sajnos az idilli állapot rövid időn belül megtörik, mivel a városlakokból árad az ellenszenv, a nyugtalanság a családja miatt, és ezt nem rejtik véka alá. Rejtély van a családi örökségen, illetve furcsaságok lebegnek a falut megkérdőjelezhető módszerekkel irányító Malterre família körül is. A történetről többet nem mondok, mert jobb, ha Te ismered meg.
Röviden azért annyit elárulok, hogy döntéseidnek köszönhetően megélheted Daphné evolúcióját, melyben akár boszorkányság, átkok, kelta legendákhoz hasonló folklór is társul. A kapcsolat a többi szereplővel, a gondolatai, felfedezései, meggyőződése mind rajtad múlik. Egyes személyek a szövetségeseid, barátaid lesznek, míg mások elhanyagolnak vagy az ellenségeid sorát gyarapítják. Romantikus kapcsolatokat, egyéjszakás kalandokat is kialakíthatsz, de akár szűzies frigid is lehetsz. A főszereplő külsője, habitusa is rajtad áll. Újra játszás alkalmával nagyon kellemes érzés az, hogy egyes helyzetek és események mennyire drasztikusan megváltoznak, így érdemes többször visszatérni hozzá. Nagyjából az első végigjátszás másfél óra, de többszöri újrázással ez a szám jóval magasabb. Kedveltem ezt a francia kisvárosi faunát, illetve a boszorkányos misztikum is elvarázsolt.
8/10
A másik tesztalanyt, a Seers Isle-t, a viking kor fantázia világa ihlette. 7 fiatalból álló csoport egy gályán tart a „Látnokok szigetére”. Mindegyik szereplőnek megvan a maga motivációja, de mindenkinek azonos a célja, azaz a sziget által nyújtott akadályokat venni, majd a törzsük sámánjává válni. Hamar kiderül, hogy a szigeten nincsenek egyedül. Furcsa, gyerekekre hasonlító lények lakják azt, illetve egy rejtélyes agancsos fiatal lány, Rowan is figyeli az árnyékban a csoportot.
A szereplők és Rowan közötti kapcsolat mélyebb, mint bárki gondolná, de ennek feltérképezéséhez a mi döntéseink jelentik a kulcsot. A válaszainktól függ, hogy mennyi figyelmet kap az adott karakter, ennek hatására mélyül el a szereplők háttértörténete, alakul kapcsolatuk a többi szereplővel, illetve a történet is ennek alapján gördül tovább. Megbízol benne? Döntésed hatására elhagyja a szigetet? Meghaljon egy küzdelem során? Követed az utad során a totemeket ahogyan a tanításban szerepel, netán kíváncsi természet vagy, kockázatot vállalsz és a misztikus gyermeki lények után mész? Rengeteg halál van a játékban, így egyik karaktered sincsen biztonságban, így dönts bölcsen!
A többszöri végigjátszás során számos meglepetés ért. Meglepődtem egyes karakterek kilétén, sőt egyszer egy intimebb eseménybe is botlottam két női karakterrel a főszerepben. Volt, amikor egy medvetámadást izgultam végig, illetve az egyház aljas papjaival kerültem szembe. Itt is nagyjából elsőre körülbelül 1-2 óra alatt végzel, olvasási sebességtől függően, de a karakterek számossága miatt sokszor nekivágsz majd. A 4 szimbólum itt is segít majd abban, hogy egy másik irányba indulj, de persze lesznek események, amik ismétlődni fognak, így sajnos sokszori újrakezdés után már csak olvasás nélkül nyomkodjuk a továbblépés gombját, várva az eddig nem látott cselekményt. Tetszett ez a kaland is, a sziget misztikuma is magával ragadott, de az Along The Edge-t valahogy jobban magaménak éreztem, illetve itt talán többször ismétlődtek az események. Amennyiben egy kis nyugalomra és könnyed (olykor nyomasztó) kikapcsolódásra vágysz, egyikkel sem jársz rosszul. Érdemes adni nekik egy esélyt, még ha elsőre borsosnak is tűnik az áruk. Megjegyzem, egy keménykötetes képregény sem olcsóbb, és az csak egyszeri kaland…