[Teszt] 13 Sentinels: Aegis Rim
Eddig 8 hozzszls
V. Miki
2020. October 13.
Tuesday 21:00
Nem knny mel, de a hegyre nha fel kell mszni! De mi van akkor, ha gy rezzk, soha nem jutunk fel a cscsra? Az egyik kedvenc regnyem Umberto Eco-tl A rzsa neve. Zsenilis olvasmny! Dihjban s nagyon leegyszerstve a regny egy kzpkori kolostorban jtszdik, ahol egy klns gyilkossgi gy esemnyei kavarjk fel a szerzetesek lett. Az els szz oldal a kt fhs tjt mutatja be, ahogy eljutnak a cselekmny helysznt ad aptsgba. Eco a regny utszavban elmondta, hogy bartai s szerkeszti megakartk vgni ezt a szz oldalt, mert kimertnek s nehznek reztk. Eco azonban kitartott, gy vlte az olvasnak t kell mennie a beavatson. Mert a kalandhoz, mondanivalhoz s maghoz az lmnyhez vezet t olyan mint a hegymszs, meg kell tanulni llegezni, iramot tartani, mert klnben kifullad az ember. Ha valakinek pedig ez nem tetszik, akkor ott marad a hegy lbnl. Gyakran felidzem magamban Eco gondolatait, amikor egy-egy nehezebben indul knyvet olvasok, vagy filmet nzek. Megri-e a fradsg? Nha igen, nha nem. Videojtkoknl nem fordult el tl gyakran, hogy ezzel a gondolattal kellett biztatnom magam, de most az 13 Sentinels: Aegis Rim kapcsn adta magt a gondolat. Vajon rdemes-e megmsznom a hegyet?



13 Sentinels-hez hasonl videojtkot mg soha nem lttam. Egyszerre keveredik benne a sztori orientlt visual novel, a J- s SRPG, s az RTS stlus. Az biztos, hogy ha bele szeretsz, akkor ez lesz szmodra az v jtka! De bele lehet szeretni egyltaln? Egy biztos, a program, s a trtnetvezets nem knnyti meg a dolgunkat. St, olyan rzsem volt, hogy Vanillaware, akiknek az Odin Sphere-t is ksznhetjk, szndkosan tesztel minket, s elengedte a fejleszti kezt: csinljtok gy, ahogy a legjobbnak ltjtok, ne foglalkozzatok a konvencikkal, s ne kssetek kompromisszumot. s az alkotk ezt maximlisan kihasznltk. Az egyszeri jtkos meg csak pislog. A felts egyszer. Tipikus anime fhsk, mechk, anime-s invzis sztori, kicsit elcspelt az egsz, de lerva az Evangelion sem ms, aztn tudjuk mi lett belle. Az els percek sokkolak, a jtkos belecsppen a valami egszen lendletes, kavarg s zavaros sztoriba. s t perc utn ott marad a hegy lbnl. Aztn ha mgis csak tovbb megy, megltja a harcot, ami semmilyen mdon nem kapcsoldik az elejn a sztorihoz. s megint csak lent marad a hegy lbnl. Esetleg lesznek olyanok, akik tmennek a kb. 5 rs tutorial rszen, tovbb mennek s vrjk, hogy sszelljon az egsz, de valahogy nem fog. s k is ott maradnak a hegy lbnl. A sztori megrtse bizony figyelmet s fegyelmet kvn. Az alkotk felrgtak mindent, amit a lineris trtnetvezetsrl tudunk. Emlkeztek a SaGa sorozatra? Na azt szorozztok meg szzzal! A 13 Sentinels egy tren s idn tvel kalandot mutat be, radsul 13 szerepl szemszgbl. Az els pr tz rban az egsznek se fle, se farka. Mgis valahogy az els pillanattl vonz volt szmomra az egsz. Az 1985-ben jtszd rszekben a ’80-as vek japn iskolai hangulata fogott meg. Az 1945-ben jtszdaknak a II. vilghbors thallsai tetszettek. 2025 jvkpe pedig letaglzott. s persze a karakterek is nagyon rdekesek az els pillanattl kezdve. Van itt minden. Szmtalan sci-fi elem s klis, idutazs, alternatv trtnelmi referencik, irodalmi s pop kulturlis utalsok tucatjai, J-pop mnia, rdekesebbnl rdekesebb egynisgek s drmk. Ezek egyvelege klns mlysget s hangulatot ad a sztorinak. Higgytek el, hogy amikor megrtjk mi van, akkor zsenilisnak fogjuk tartani az egszet. Csak figyelni kell, kitartani, s legfkppen intellektulis munkt bele rakni. Megri!



A tutorial rsz teljestse utn, amikor a sztori s a harc egymst felvltva kveti egymst, kapunk szabad kezet. A jtk alapveten hrom rszbl ll. A Remembrance-t vlasztva csak a sztorira koncentrlhatunk. Gynyr, oldalnzetes, 2D-s htterek eltt grgethetjk tovbb az esemnyek sort. Ezzel szemben a Destruction epizdoknl a jtk tmegy egy SRPG elemekkel tele rakott RTS-be, ahol risi mechkal vehetjk fel a harcot az idegen invzi ellen. Ez a rsz sem lett tlzottan jtkos bart, hisz a harci tr stilizlt formban trul elnk, ami sokakat elriaszthat. Maga a harc az elejn taln egy kicsit knny, de mindenkppen izgalmas epizdok ezek is. A kt rsz kztt szinte teljesen szabadon vlthatunk, s nem szabad elfelednnk, hogy a kt rsz hatssal van egymsra. Lesznek ugyan megktsek is, amikor egy-egy szerepl csak akkor nyithat meg, ha a Destruction rszben vagy a Remembracne-ban haladtunk, de nagyjbl szabadon vlaszthatunk. A harmadik epizd az Analysis, ami egy risi informcis ozis, feladata, hogy a kt rszt s a sztori egszt tfogja. Vissza lehet itt nzni jelenteket, esemnyeket, mghozz idrendben, ami nagy sz! Az legyen a jtk titka, hogy a Remembrance s a Destruction rsz hogyan viszonyul egymshoz, de az tny, hogy nem lesz knny kvetni az esemnyeket. A kronolgiai rendet felejtstek is el. Nekem a sztori rsz jobban tetszett, mert izgatott mi lesz, de azrt jl esett nha a stratgai fejezetekben is elmerlni. A teljes trtnetet gyis csak a kt rsz teljestsvel lehet megrteni. A krtssel nincs baj. A 2D-s grafika egszen kivl, a harci rszek mondjuk lehetnnek egy kicsit kevsb stilizltak. A szinkron j (vagy japn s angol is) s a zenk is kellemesek.



Ha mr Umberto Eco-val kezdtk, fejezzk be vele. A rzsa neve utszavban van egy msik figyelemre mlt gondolat. Eco azt mondja, hogy a j r nem a kznsgnek r, teht nem kiszolglja a trendeket, hanem maga teremti meg az olvasjt. Videojtkoknl manapsg ritka az ilyesmi. A legnagyobb krds szmomra ez maradt az 13 Sentinels kapcsn, hogy vajon sikerl-e ltrehoznia sajt nagyobb kznsgt vagy marad egy szk kr ltal felmagasztalt kult jtk? Az utbbira valsznleg tbb az esly, de ezt csak az id fogja megmondani. Magunk kzt szlva lehet a ksztk helyben hajlottam volna a kompromisszumokra, s egy kicsit befogadhatbbra csinltam volna legalbb az elejt, ami gyesebben behzza a szlesebb kznsget is. Annyit mondank zrszknt, hogy adjatok neki egy eslyt, legyetek trelmesek, nyitottak, mert ilyen klns s fantasztikus lmnyben ritkn lesz rszetek. Szval kalandra fel. Ne maradjatok a hegy lbnl!

9/10

13 Sentinels: Aegis Rim | Platform: PS4 | Kiad: Atlus | Fejleszt: Vanillaware

[3] Wakka
Oct 14., Wednesday 15:03 #8
Vlasz shearer (#7) zenetre
nyugi, nem sikerlt - n mr nem flek a halltl... majd beizztom a jegyzetfzetemet s nem fog kib@szni velem a 13 szlkavars hehe.
[26] shearer
Oct 14., Wednesday 14:53 #7
Vlasz Wakka (#5) zenetre
Mg vletlenl se azrt, hogy lebeszljelek rla, de hidd el, ez a jtk a 13 szlon (!!!) meslt sztori miatt JVAL tbbet kvetel (s vgl ad is cserbe), mint brmely 50+ rs sztori alap jtk.
Kimentek a tankok, bejttek a bankok.
[9] Gergo89
Oct 14., Wednesday 14:21 #6
Mg idn el szeretnm kezdeni, mr csak azrt is hogy tmogassam az ilyen jtkokat s az Atlust, de jelenleg van bven mivel jtszani.
[3] Wakka
Oct 14., Wednesday 12:48 #5
na, eddig is tuti vtel volt a jtk, de most mr legalbb 3x annyira!
["A szinkron j (vagy japn s angol is) s a zenk is kellemesek." a 'vagy' valszeg 'van' akart lenni.]
ez a hegyes hasonlat szerintem alapbl brmelyik 60 ra feletti sztori alap jtkra rvnyes akrmennyire is befogadhat az eleje, mr csak a hossz kirnduls s a befektetett energik s legyrt akadjok miatt is. ezrt is egyedi szerintem egy videojtkos sztori lmny mert sokkal tbb id van a karakterekkel val szimptia kialaktsra, gy sokkal jobban is t ha valami rzelmi szituciba kerlnek.
[22] Shifty Fox
Oct 14., Wednesday 12:44 #4
Erre nagyon rprgtem.
Steam: shifty_the_fox | GT: Shifty Fox | PSN ID: Shifty_The_Fox | Switch friend code: SW-6856-1226-1116 "One sword keeps another in the sheath."
[26] shearer
Oct 14., Wednesday 11:03 #3
Nlam valsznleg az v jtka, valahol a szzadik plynl hagytam abba a vgtelen mdot.
Kimentek a tankok, bejttek a bankok.
[18] Plasma
Oct 14., Wednesday 0:42 #2
Soha nem hallottam mg errl a jtkrl, de a teszt alapjn nagyon rdekesnek tnik, szval felkerlt a kvnsglistra!
[12] nonkeat
Oct 13., Tuesday 23:44 #1
Atlus szeret ksrletezgetni, s ha nem is jn be nekik minden, akkor is hagy valami nyomot az emberben. (Caligula Effect j plda)

Ez most bejtt tutira.
Some are like water, some are like the heat Some are a melody and some are the beat