[Teszt] Crash Bandicoot 4: It's About Time

Crash Bandicoot 4: It's About Time

ne5hVáradi Dániel2020.10.08. 16:00

Nem éppen örömteli belegondolni, hogy az eredeti Crash Bandicoot trilóga már több mint 20 éves (csak úgy repül az a fránya idő), azóta pedig a jogokat megszerző Activision hol több, hol kevesebb sikerrel próbálta Crash-t visszaterelni a platformerek palettájára. Ironikus módon ezt leginkább a 2017-es N. Sane Trilogy-val sikerült elérni, ami korszakalkotó új ötletek helyett a régi iskola receptjéhez nyúlt vissza, a döntést pedig siker koronázta. A Vicarious Visions nosztalgiázása után azonban a Toys for Bob csapatának nagyobb feladat jutott, hiszen teljes értékű folytatást kellett kalapálniuk az első három részhez.

Némileg előreszaladva le is lövöm a poént: ez remekül sikerült a stúdiónak. Míg az első felvonások a történetet illetően nem voltak túlságosan nagyszabásúak, és nagyjából kimerültek egy bajszos olasz kálváriájában, aki rossz kastélyban keresi a hercegnőt, addig az It's About Time egy meglehetősen korrekt kis sztorit vonultat fel. Na persze nem kell Csehov-szintű drámát várni tőle, de a műfaj keretei között jól teljesít. A két doktor, vagyis Neo Cortex és Nefarious Tropy, aktuális világuralmi terveikhez a párhuzamos univerzumokat akarják felhasználni és ki más is állíthatná meg őket, mint Crash és Coco.

A különböző dimenziók nem csak az egyes pályák körítését és tematikáját adják meg, de remek táptalajt nyújtanak ahhoz, hogy a fejlesztők új játszható karaktereket is behozzanak, valamint a kvantum maszkoknak hála a játékmeneten is csavarjanak egyet. Míg Aku Aku ezúttal is kötelezően feltűnik, hogy a pályák bizonyos pontján extra védelmet nyújtson a karaktereknek, addig dimenziós társai ennél jóval többet tudnak. Lani-Loli például két létsík között képes váltani, így teremtve vagy tüntetve el akadályokat, tereptárgyakat vagy akár ellenfeleket is. Nála kicsit egyszerűbb Akano képessége, aki végtelen pörgést biztosít, ezzel a Tazt, a tasmán ördögöt is megszégyenítő búgócsigává változtatva Crash-t. Kupuna-Wa az idő úrnője, aki egyfajta bullet time képességgel rendelkezik, míg Ika-Ika a gravitációmanipulálás nagymestere és bármikor a feje tetejére állítja körülöttünk a világot.

A maszkok trükkjei mellett Crash teljes repertoárja is a rendelkezésünkre áll, így a dupla ugrás, becsúszás, lecsapás, sőt, már falon futni és leguggolni is tudunk, hogy onnan indítsunk egy extra magasságokba elérő páros ugrást. Utóbbi kimondottan a szűk helyeken fog jól jönni. A kibővített mozgástárra pedig szükség is lesz, hiszen a kezdeti könnyed ugrabugra után az It's About Time szép lassan kezdi feltornászni azt a bizonyos nehézségi szintet. Az új maszkok először még kitüntetett figyelmet élveznek, egy pályán csak az egyiküket kell használni. Aztán ahogy a teljes kvartett a birtokunkba kerül, úgy kell egyre bonyolultabb szituációkban helyt állnunk.

Mindezek mellett pedig a klasszikus részekből visszaköszönő meneküléses vagy különféle állatokkal előadott üldözéses szakaszokon túl itt már síneken siklás is előfordul, természetesen ezeket kiegészítve a két- és háromdés pályarészekkel.

38 pálya. Elsőre nem tűnik soknak. Aztán rájövünk, hogy pusztán a rajtuk található 6 gyémánt begyűjtése is minimum 2-3 alkalomra szóló újrajátszási lehetőséget tartogat (már csak a megannyi megszerezhető skin miatt). Aztán bejönnek a Flashback kazetták. Amik megszerzéséhez a pálya bizonyos pontjáig kell eljutni halál nélkül. Majd elérhetővé válik az N. Verted mód, ahol a már teljesített pályákra térhetünk vissza, némi csavar mellett. Az hagyján, hogy ilyenkor minden pálya az eredeti tükörképe, de még egyéb változókkal is számolnunk kell. Például majdnem vaksötétben kell mozognunk, ahol csak a támadásaink és a ládák adnak fényt. Vagy monokróm színvilág mellett kell felmérnünk az ugrásainkat, miközben a lábunkkal pasztellt locsolva kell beszíneznünk mindent. Esetleg víz alatt kell közlekednünk, ahol a látási viszonyok mellett a mozgás is nehézkesebb. A Flashback kazetták külön beszámolót érdemelnek, ezek ugyanis a játék legnagyobb kihívást rejtő szakaszai, amit leginkább úgy lehetne leírni, mint az alap pályákon található bónusz "szobák" szteroidot kapott változatai. A legtöbb esetben a lábunk alatt csak a pillanatig elérhető ládák jelentik, nem egyszer kell 4-5 lépéssel előre megtervezni az akciónkat vagy menet közben villámgyorsan alkalmazkodni. És akkor még a normál pályákon található időfutamokról nem is beszéltem. Vagy a minden józanságot nélkülöző Perfect Run kihívást, ahol halál nélkül kell teljesítenünk az egész pályát(!), miközben egyetlen ládát sem hagyunk el.

Ha a fentiek valaki számára nem szolgálnak kellő kihívással, annak szembesülnie kell a ténnyel, hogy a Crash 4 pontosan olyan, mint az elődök, azok minden hibájával együtt.

Dacára annak, hogy a Toys for Bob csapata igyekezett jobban látható vizuális jelet adni arra, hogy Crash pontosan hol is tartózkodik a levegőben egy ugrás után vagy hova fog érkezni, még így is könnyű a semmibe vetődni vagy rövidre mérni az elrugaszkodás ívét. Ez elsősorban a kötött kamerának köszönhető, ami miatt magunk előtt viszonylag könnyen mérjük fel a terepet, oldalirányban vagy ne adj' isten visszafelé közlekedve már valamivel nehézkesebb ennek kezelése. Ilyenkor fog jól jönni a választható Modern és Retro nehézség, ami pusztán az életek számában jelent eltérést. A Modern opcióval végtelen számú lehetőséget kapunk, míg a Retro-t választva bizony résen kell lennünk, hiszen ha elfogynak az életek, akkor jön az a fránya Game Over képernyő és kezdhetjük a pályát elölről.

Ezek után kell néhány szót ejtenem a látványról, ugyanis Crash még sosem nézett ki ilyen jól. Bár a Toys for Bob munkásai kicsit újragondolták az erszényes páros kinézetét (ami nyilván ízlés kérdése, hogy kinek mennyire tetszik), de ezzel együtt a környezetet is sosem látott részletességi szintre emelték. A Crash 4 úgy marad hű az eredeti epizódok megjelenéséhez, hogy közben abszolút modern köntösben tündököl. Mindez elmondható az audiós részlegről is, vagyis az It's About Time legalább annyira tisztelgés a klasszikus epizódok előtt, mint amennyire azok méltó folytatása.

Az új karakterekről már említést tettem, azonban egy kicsit vissza kell kanyarodnom hozzájuk, hiszen ők jelentik a régi rajongók számára a legnagyobb újdonságfaktort. Cortex, Tawna és Dingodile nem csupán a sztori adott pontján való felbukkanás miatt szerepel a játékban, hanem saját történeti szálat kaptak, melyekkel a már ismert pályák alternatív bejárását kapjuk, valamint az egyedi mozdulatainak hála a játékmenetet is időről-időre felrázzák, hiszen merőben más képességekkel rendelkeznek, mint Crash és Coco.

A végére pedig a játék utolsó tartalmi funkciójáról kell értekeznem, ez pedig a többjátékos mód. A kooperatív Pass N. Play-nek köszönhetően többedmagunkkal kísérelhetjük meg teljesíteni a pályákat, halál és/vagy checkpoint elérésekor átadva az irányítást a társunknak. Ha pedig kellően megy az együttműködés, akkor a Bandicoot Battle-ben szétzilálhatjuk az összeszokott csapatmunkát, itt ugyanis 2 kompetitív játékmódban versenyezhetünk egymással. A Checkpoint Race-nél csak arra kell figyelnünk, hogy a lehető leggyorsabban jussunk el a pálya egyik pontjából a másikba, míg a Combo Crate-ben azt is szem előtt kell tartanunk, hogy a nagy rohanásban a körülöttünk lévő ládákat is zúzzuk serényen, hogy a legmagasabb szinten tartsuk a kombószámlálónkat. Az egyedüli szépséghibája ezen módoknak, hogy kizárólag lokális multiplayert támogatnak, vagyis nem számíthatunk rá, hogy egy nehéz szakaszon az online barátaink segítenek át a Pass N. Play segítségével.

A Crash Bandicoot 4: It's About Time az ismerős platformer modern külsőben való visszatérése. A Toys for Bob jó érzékkel nyúlt hozzá klasszikus mechanikákhoz, hogy egyszerre hasson némileg mainak, miközben a régi nehézség is megmarad. Utóbbit pedig nem lehet eléggé hangsúlyozni, Crash legújabb kalandja éppen annyira embert próbáló, mint amit az N. Sane Trilogy-ban kaptunk. Hogy ez jól van-e így? Ezt mindenkinek magának kell eldöntenie. Én mindenesetre örülök, hogy Crash maradt olyan, amilyen volt. Minden apró sutaságával együtt.

Pontosan
8
Platform: PlayStation 4, Xbox One
Kiadó: Activision | Fejlesztő: Toys for Bob
Megjelenés: 2020. 10. 02. | Ár: 20 990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 órája

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

17 órája
4

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==