WRC 9

StingerCsere Krisztián Gábor2020.09.23. 21:30

A rali szimulátor rajongói évek óta szemtanúi annak a példa nélküli pályafutásnak, amit a Milestone-t váltó Klyotonn Racing csapata tesz le évről-évre a bírák elé. A stílus szerelmeseinek örömére ez szerencsére idén sem alakult másképp, a FIA WRC jogokat birtokló francia társaság ugyanis ebben az évben is biztosította a megfelelő dagonya-alapot, így már az őszi faleveleket megelőzve ölünkbe pottyant a széria legújabb epizódja. Igaz, a WRC 9 már a hónap elején megjelent, a kissé túlnyúlt tesztelési procedúrát legalább becsülettel sikerült kitölteni, így kezdésként talán a két legfontosabb impresszióval indítanám ezt a néhány percet.

Az első, hogy a tavalyi epizódhoz képest - amely egyébként egy hatalmas ugrás volt minőségében a DiRT Rally széria utolérése érdekében - az idei esztendőben kissé kevesebb szembeötlő dologgal találkozhatunk, mert a WRC 9 legfontosabb újdonságait inkább a motortérben kotorászva vélhetjük felfedezni. Ennek egyik legfontosabb eleme minden bizonnyal a korábban is kritizált autók tehetetlensége és súlyának átültetése amelynek hála, sokkal jobban érezni a kocsi kilengéseit és tömegének hatását az úttartásra nézve.

Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy az WRC 9-ben szereplő versenyautóknak kategóriájuktól és hajtástípusuktól függően nagyobb amplitúdóval leng ki a fara, a nehézségi erő a megfelelő aerodinamikai beállítások mellett pedig érezhetőbben odanyomja a kocsit az úttest felületéhez. A bukkanók már nem dobják irreálisan magasra a gépeket, sokkal inkább csak kilendítik azokat az egyensúlyi helyzetükből, amit megfelelő fékerő-eloszlás és higgadt kormányzás segítségével sokkal valóságszerűbben lehet lereagálni.

Persze akadnak még furcsaságok a viselkedést illetően, de ez inkább a kocsik alatt kígyózó pályacsíkok tervezésének, vagy inkább kitesztelésének és utómunkájának a pontatlanságára róhatóak fel. Olyan esetekre gondolok, mikor látszólag nagyobb sérülést szenvedünk el egy-egy kiálló bucka miatt, amely a valóságban max megreccsentené a felfüggesztést, de nem produkálna végzetes sérüléseket. Hasonló eset a szakadékat és a korlátokat átszelő eseteknél megfigyelhető súlyponti probléma is, amelyről még egy laikus is könnyedén megállapítja, hogy “a valóságban azért ez nem egészen így alakult volna”. Mindenesetre ezen apró hibák mellett a kocsik általános viselkedésén sok finomhangolást végeztek a franciák, de még mindig maradtak apróbb zavaró strigulák, amelyek egy későbbi patch, vagy epizód esetén munkát adnak majd a tesztelőknek.

Ha már így a közepébe vágtunk, folytatnám a sort még egy kevéske élménybeszámolóval: bár a WRC 9 a SpeedTree 3d library-t használja a táj és a vegetáció modellezéséhez, valahogy mégiscsak eltolódott a fókusz az aljnövényzet kidolgozásáról, pedig ez is szerves része kellene, hogy legyen az összképnek. Felettébb furcsa, hogy a fűcsomók és bokrok még mindig statikusak 2020-ban (értsd: nem lengeti őket a szél), amely egy extrém időjárási körülmények közt megrendezett verseny esetében elég illúzióromboló tud lenni. Ömlik az eső és a fodrozódó víztükrön áthajtva szinte érezni, hogy egy tisztességes viharban versenyzel, így a környezet folyamatos változásban van körülötted. De mik azok a mozdulatlan izék az út mellett? Nos, a fűcsomók meg sem moccannak, mintha csak pillanatragasztóval ültették volna az útszélre őket. Ennél már csak az zavaróbb, mikor egy-egy kommentátor eseménylista után véletlenszerűen el-elmegy az FX, így a kávédaráló motorhangon kívül másodpercekig alig-alig hallani valami mást, például az autó és az út kölcsönhatását... még szerencse, hogy ezt a következő patchnote alapján javítani fogják a fejlesztők.

A WRC 9 ettől eltekintve azonban szépen hozza a rá szabott feladatokat: ugyan a pandémiahelyzet miatt a hivatalos WRC 2020 szezonból sok verseny nem került megrendezésre, de (szerencsére) ezek az események bennmaradtak a karriermód naptárokban. Habár egy picit csökkenti az autentikus idény szimulációját, de végülis mi, játékosok jártunk csak jól, ugyanis a bővített tartalom az egyik olyan aspektusa a játéknak, amellyel mindenféle season pass kontent nélkül is kenterbe veri a rivális Codemasters sorozatot.

Az új, friss helyszíneket a már megévő, szép számú WRC felhozatal mellett Kenya, Új-Zéland és Japán jelentik, amelyeket a vírushelyzet miatt a FIA ugyan kinyírbálta a FIA a versenynaptárból, a játékba mégiscsak bekerültek. Kenya a DiRT-ből már ismerős Safari raliszakaszokkal hódít, amely egy rendkívül erős és nehéz szakasz a klasszikus európai és amerikai környezet után. A homokos-sáros felületével és a gyakran problémás útjelöléseivel körülölelő afrikai, néhol vadállatokkal tarkított látkép egészen durván fest mozgás közben - mondhatni még rossz időkörök mellett is mosolyt csal az arcokra. A gyors- és technikás szakaszok egymásba fonódva hajszolják feljebb és feljebb az adrenalint, amely totálisan az ellentéte az olyan, alapvetően aszfaltozott versenycsíkoknak, mint amilyenek a német verseny etapok: ezeknél ugyanis a lassúbb, technikásabb és rövidebb váltószekvenciával működő helyzeteké a főszerep. Nincs másképp ezzel az északi szigetvilágban végigkalauzoló új-Zélandi, vagy a Japán helyszín sem, amely utóbbi a girbegurba, igencsak technikás füves-aszfaltos mivoltával megintcsak egy teljesen egyedi színfoltot képez a rendelkezésre álló helyszínek sokaságában.

A WRC 8-ban kicsit túltolt karrier mód természetesen a WRC 9-ben is visszaköszön, de a hetes szám óta adagolt team / effort / perk / bonus menedzsment mára úgy tűnik, szépen megtalálta az egyensúlyt a versenyzés és az azzal kapcsolatos box teendők között. Nincs túlerőltetve, szép letisztult és kezelhető a versenynaptár, sőt! Jól szervezhetőek az egyes feladatokért felelős feladat- és szerepkörök és bekerült néhány új funkció is a már meglévők mellé. A csapatunk tagjait a kiégés és morál fenntartása érdekében már akár szabadságra is küldhetjük, vagy rotálhatjuk őket ideiglenesen más, eltérő statokat adó mérnökökkel. A bónusz objektívek és kitekintő gyakorló, vagy szponzori feladatok továbbra is megmaradtak és ezúttal már a kommunikációs emaileket is érdemes elolvasni, mi több: válaszolni rájuk, mert gyakran hozzájárulhatnak a rendelkezésre álló pénzügyi keretünkhöz. A pozitív az egészben, hogy ha inkább csak a versenyekre és a vezetésre fókuszálnánk, azt is megtehetjük, a játékban ugyanis van egy team management nélküli karriermód is, melyben a fenti mikromenedzsment helyett tényleg csak a vezetésen van a hangsúly - ez pedig mindenképp olyan plusz, amire a korábbiakban nem igazán volt példa.

Ha már a pluszokról beszélgetünk (és itt a második apropó, amit a teszt elején említettem): a WRC 9 inkább a finomhangolásokra helyezte a hangsúlyt, amely csak akkor szembeötlő, ha a korábbi epizódokkal is játszottál (és az összkép épp ezért igazi kapudrog lehet a stílussal csak most ismerkedők számára). Bekerült a játékba egy sokkal vállalhatóbb brit mitfahrer, változtattak a kamerakezelésen és a kamera elhelyezkedéseken, sokkal jobban sikerült átültetni az út egyenletlenségeket a rázkódó kasztni és a kiválasztott kamerapozíció közt, az ellenfeleket hajtó intelligencia pedig skálázhatóvá vált az előre definiált alap beállítások helyett. Ez a módszer egyébként a finomhangolási opcióknál is választható: beállíthatunk mindent akár az értékek, akár a csúszkák alapján is, ezzel megtalálva számunkra a legideálisabb kihívást. Akinek a DiRT Rally nehéz falat volt, a V-Rally pedig túl árkádos, a WRC 9-el szépen belőheti a nehézséget és nem lesz szégyenérzete sem miatta. Talán mondani sem kell, de a játék az összes force-feedback kormányt támogatja és beépített, ám finomhangolható kormány-profilokkal is rendelkezik. Ne tévesszen meg senkit, hogy a szpozori feladatokat a Fanatec vállalta magára idén, a WRC 9 ettől függetlenül az összes minőségi Logitech, vagy Thrustmaster kormánnyal kompatíbilis és meg is hálálja azt. A legautentikusabb élményt ahogy eddig, most is egy kormány- és pedálszettel generálja a játék, de kontrollerrel is megfelelő versenyehelyzeteket produkál, ami már de facto megoldásnak tekinthető a raliszimulátorok világában.

A helyenként kiemelkedően szép, máshol átlagos látványával, a finomhangolt fizikai és játékélmény-beli változtatásokkal, a bőséges tartalommal és a ralijátékok iránti lelkesedésével a francia Klyotonn Racing Games - ki gondolta volna ezt öt éve - nagyon szép utat járt be az elmúlt évtizedben. Nekik köszönhető, hogy a hivatalos FIA WRC licensszel a háta mögött a sorozat aktuális darabja egy igazán jó alternatívája a Codemasters által képviselt modellnek és a NACON, illetve a FIA jóvoltából 2022-ig ez még egészen biztosan így lesz.

[sidenote: A játékot Xbox One X platformon teszteltük. A WRC9-ből XSX/PS5 változat is készül majd.]

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

21 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==