[Teszt] Spiritfarer
Eddig 10 hozzszls
Gamer365
2020. September 21.
Monday 19:28
Van egy egyre ersd trend a jtkiparban, egy olyan felvets, hogy lehet akkor is jl lehet szrakozni egy jtkkal, ha abbl az erszakot kivesszk. A wholesome games (Fordtsi feladat: jles jtkok esetleg?) dolog persze nem friss megmozduls, ha belegondolunk a Nintendo portflijnak jelents rsze erre pl, azonban mostanban egyre hangslyosabban bukkan fel a tma jellemzen indie fejlesztk krben. s mennyire furcsa dolog, hogy ennek a trendnek az egyik legnpszerbb, leginkbb jl sikerlt tagja egy olyan jtk, melyet a korbban Assassin’s Creedeken dolgoz Nicholas Gurin s csapata alkotott s amelynek f tmja a hall s ennek feldolgozsa – igen, ez a Spiritfarer.



A Spiritfarer, aminek mr a stlust is nehz belni, van benne egy j adag platforming, de nagyon hangslyos rsze az alapanyag menedzsment s craftols, ha ersen hunyortunk akkor mg egy csipetnyi metroidvanit is sikerl felfedezni benne s az egszet krbecsavartk egy hatalmas adag trtnetmeslssel s olyan monolgokkal, sztorikkal, melyet a narratv kalandjtkok is megirigyelnnek. s kzben cspg az egszbl a vidmsg, minden, amit tesznk azrt tesszk, hogy valakinek rmet okozzunk, ha valamit hibzunk akkor sincs vsz, nem kapunk bntetst, a fszerepl Stella arcrl le se lehet trlni a mosolyt s mgis, valahol minden az elmlsrl szl. Nagyon fura egyveleg ez s valsznleg nagyon komoly munka lehet mgtte, hogy gy mkdjn, ahogy.



Az egsz egy egszen vratlan feltssel indul: a fszerepl Stella (s macskja, plusz egy pont!) a tlvilgra kerl, azonban ez nem a megszokott menny vagy pokol, ez egy lloms elttk, ahol szmot vethetnk az letnkkel s felkszlhetnk arra, ami utna kvetkezik, brmi is legyen az. Stella dolga azonban nem ez lesz, t Charon, a jelenlegi Spiritfarer bzza meg azzal, hogy folytassa munkjt: vegye fel hajjra azokat a szellemeket, akiket mg valami a rgi letkhz kt, biztostson nekik elltst, tartsa ket jl s ha gy rzik, hogy felkszltek a tovbblpsre, akkor szlltsa ket ahhoz a kapuhoz, ahol ezt megtehetik.



Ehhez elszr is az kell, hogy felleljk ket. A mtosz szerint Kharn a Sztx folyn tevkenykedett, mi ezzel szemben egy komplett pici tengert kapunk szigetekkel, vrosokkal, ott „l” lelkekkel, melyek kzl kzel egy tucatot tudunk elbb-utbb a hajnkra csbtani, ha nem is felttlen egyszerre. Hogy kiket az elre eldntetett s mindenfle spoiler nlkl mindegyikk gy vagy gy, de valahogyan ktdik Stella lethez. Ha pedig a hajn vannak, akkor gondjukat kell viselnnk – pontosabban nem kell a sz videjtkos rtelmben, nem fogunk kikapni, ha nem kapnak idben enni, nincs game over, ha napokig nlklznik kell a sajt lakhelyket. Pusztn azrt csinljuk, mert nem vagyunk lelketlen szrnyetegek. s igazbl utasaink ignyei se kifejezetten bonyolultak: elbb-utbb szeretnnek egy sajt helyet, szeretnnek nha enni s ha esetenknt megleljk ket, az se rt (csak nha).



Ebbl a hrmasbl mindssze az utbbi van ingyen, az els ketthz pedig alapanyagokat kell sszeszednnk s fel kell dolgoznunk ket. s te jsgos g, mennyi minden van itt! A Spiritfarer egy egszen masszv crafting rendszert ad, fkat hastunk palnkokra, kveket trnk porr, rceket olvasztunk tmbbe, nvnyeket termesztnk, fkat ltetnk, llatokat nevelnk, majd az egszbl lelmet vagy mg krmnfontabb trgyakat alkotunk. Szemben mondjuk a Stardew Valley-vel, itt szinte minden tevkenysghez tartozik egy minijtk, hol egyszerbb (kvek szttrshez csak egy gombot kell temesen nyomkodni), hol bonyolultabb (ezek pedig jellemzen a specilis „alapanyagokhoz” tartoznak). A legrdekesebb mgis az, hogy szemben... nos, lnyegben minden hasonl menedzsment jtkkal, itt egyik munkbl se szrmazik direkt hasznunk. Persze, ha akarjuk akkor eladhatjuk a felesleget, de igazbl nem fontos, a sztori elrehaladshoz szksges pnzmennyisg gyis sszejn elbb-utbb. Itt azrt stsz, hogy az egyik, antropomorf llat kpben megjelen rgi ismersnek rmet okozz. Azrt vgod a ft, hogy hzat pthess neki. Azrt teszel lnyegben mindent, hogy rmet okozz.



Persze a nap vgn a puszta rmnl tbb is jr cserbe: utasaink egy-egy egyedi kpessgre tantanak meg, melyek segtsgvel klnleges alapanyagokat tudunk sszeszedni. Ezeket ltalban hajnk fejlesztshez hasznlhatjuk (mely a jtk vgre mr inkbb valamifle sz iparnegyed lesz), majd a fejlesztsek rvn j terletekre merszkedhetnk, ahol j szellemeket tallhatunk gy bezrva a jtkmenet krt. A kzs t kzben pedig megismerjk ket, elmeslik letket, hogy mi tartja mg itt ket, hogy minek rltek, hogy mit bntak meg. s mg ez a dolog azrt nem kifejezetten egyedi vons, itt kt dolog miatt jobban megragadott: egyrszt, mert lnyegesen jobban (a sz lehet legjobb rtelmben: htkznapi mdon) megrtk ezeket a trtneteket, mint ahogy egy tlagos jtkban szoktk, msrszt mert pontosan tudjuk, hogy mi mindegyiknek a vge, hiszen ezek a karakterek halottak. A vgeredmny az, hogy ez a marknyi llatbrbe bjt lettrtnet kzelebb kerl hozznk, mint szinte brmi s brki, amit s akit az utbbi vekben digitlis formba ntttek.



s mikor mr kellen kzel kerltnk hozzjuk, mikor nem csak utasok lesznek, hanem rokonok, bartok, pldakpek – akkor knytelenek lesznk elksznni tlk. Pontosan tudtuk, hogy ez lesz, hiszen rgtn a jtk elejn megkaptuk a munkakri lerst, pontosan tudjuk, hogy mikor jn el, hiszen mi visszk ket a kapuhoz s taln pont ezrt annyira nehz, annyira kegyetlennek tn dolog ezt a feladatot rruhzni a jtkosra. Lesz olyan, aki lezrst tall a hajt alatt, lesz olyan, aki rjn, hogy sose tallhatja meg, de egytl-egyig mindenki tovbb lp. Hova? Nem tudni, az r tudatosan nem kti az orrunkra, hogy mi vr a kapu tloldaln, de taln pont ez az, ami mg ebben a vgtelenl szomor pillanatban is a boldogsg apr fnyeknt tndkl: bartaink tkelnek a kapun, sajt dntskbl, brmi is legyen a tloldalon.



Elg komoly emocionlis hullmvast ez, azonban kzel sem olyan rvid, mint amilyennek az ember a hasonl, sztorikzpont jtkoknl megszokta. A szigetvilg egszen mretes, majdnem mindenhol vannak olyan elrejtett kincsek, melyeket csak ksbb, jabb kpessgek birtokban szerezhetnk meg, ha pedig az utasok knyelmnek biztostsa mellett marad mg idnk, akkor kisebb-nagyobb mellkkldetsek tarktjk, nmelyik vicces, nmelyik kicsit komolyabb, egyik se ktelez, de kellemes kikapcsoldsknt mkdnek. Minden esetre arra tessk felkszlni, hogy valsznleg lesz 20-25 ra, vagy akr tbb is, mg a ksztk listja leprg.



s ez a lista az, ami az utols gyomrost beviszi: az els nevek a fejlesztcsapat azon hozztartozi, akik mr nincsenek kzttnk s akik kzl nhnyan minden bizonnyal inspircis forrsknt jrultak hozz a jtk elksztshez. Taln ennl jobban nem is lehetett volna sszefoglalni azt az zenetet, amit Nicholas Gurin s a Thunder Lotus prblt elmondani: hogy br az elmlst nem lehet meglltani, az, ahogy msokra hatssal voltunk, ahogy msokat szerettnk, ahogy minket szerettek olyan dolog, ami nem veszik el velnk. Ebben a kosszal s szrny esemnyekkel tarktott vben pedig nem volt s j esllyel nem is lesz mg egy olyan jtk, ami annyi emptival, rzelemmel s brmilyen furcsa is, rmmel s vidmsggal beszlt volna a hallrl, mint a Spiritfarer. Ha msrt nem, ezrt ktelez lesz bevsni az v legjobbjai kz.

9/10

Warhawk

Sep 22., Tuesday 21:40 #10
rdekesnek tnik, a tma miatt a Blackwell kalandjtkok jutottak eszembe. Igaz, ott helyet kapott nmi erszak meg sttebb hangnem is.
Erszakmentes jtkok esetben nlam a Waking Mars az egyik indie favorit.
"l gondolkod lny vagyok, aki az informci tengerbl szletett!"
[2] resz2
Sep 22., Tuesday 13:54 #9
Vlasz mcmacko (#8) zenetre
nagyon hvs
Sep 22., Tuesday 11:13 #8
Vlasz resz2 (#4) zenetre
Teljes kirls.
"This is our time to medicate..."
[9] Saya
Sep 22., Tuesday 8:43 #7
Wow. Ki kell prblnom, csak mr annyi mindenbe belekezdtem csak GamePassban, hogy nem tudom, hogy lesz erre is idm.
[73] zaz
Sep 22., Tuesday 7:55 #6
Remek teszt egy remek jtkhoz! Kszi!
psnid: zaz_hun gamertag:kovacskati PSN:zaz-hun Gamecenter:zaz-hun
[33] backstab
Sep 22., Tuesday 6:26 #5
A Valkyrie Profile JRPG volt mg hasonl: ott hsk lelkt kellett felkutatnunk, hogy a Ragnark idejn majd mellettnk harcoljanak.
Jelenleg tl borongs az letem ilyesfle tmhoz, de ksbb felttlenl belenzek, mert az audiovizulis rsze csodsnak tnik.
"Be an Optimist Prime, not a Negatron!"
[2] resz2
Sep 22., Tuesday 0:14 #4
wholesome... hmm... llekemel/szvmelenget? vagy tn kiteljest? magam sem tudnm eldnteni, mert vagy nem egszen fedi vagy trt jmagyar hangzsa van
Amgy meg ksznet kritikrt! Most mr egszen biztos, hogy elbb-utbb nlam is landol majd egy pldny
[11] littleBig
Sep 21., Monday 22:35 #3
Benne van Game Pass-ben. A htvgn kezdtem n is.
moderator sQr
Sep 21., Monday 21:59 #2
Eddig is szemeztem vele, de a fenti sorok sokkal kzelebb hoztk a keserdes varzst. Remek kritika. Ksznm! ^^,
Twitter: sequeeer
[38] Fieldtom
Sep 21., Monday 21:43 #1
Jajj,de tetszik!
Switchre veszem hamarosan.
Kszi a remek rst, Warhawk!
Tegnap is ma fekdtem le, ma is holnap fogok. Nintendo switch friend code: SW-3226-4561-1915, PSN: Fieldtom