[Teszt] Iron Harvest

Iron Harvest

LotharFuchs Róbert2020.09.20. 20:00

Az egész egy társasjáték sikeres Kickstarter kampányával indult, még 2016-ban. Megjelenésekor a Scythe nevéhez hűen sarlóként kaszálta be a díjakat és elismeréseket, melyet részben az alkotó, Jamey Stegmaier kreativitásának köszönhet. Ugyanakkor legalább ennyien méltatták a játék vizuális világát, amiért Jakub Różalski volt a felelős. Az első világháború utáni alternatív valóságban szokatlanul keveredtek az „egyszerű” agrár élet képei a lépegetők dominálta dieselpunk esztétikával, mindez kiváló minőségben. Adódott tehát a kérdés, hogy miért ne lehetne készíteni belőle egy valós idejű stratégiai videójátékot?

A jelek szerint nincs különösebb akadálya, hiszen most itt az Iron Harvest. A fejlesztő King Art Games elég nagy fába vágta a fejszében végződő robotkarját, ugyanis a csapat portfóliója alapján eddig messze a mostani a legambiciózusabb projektjük. Ez jó és rossz értelemben egyaránt tetten érhető több pontján is a játéknak, de ezek felfedése előtt tudjuk le a kötelező köröket. A történet szerint az első világháború utáni törékeny békeidőben járunk. A bevezetést a három szembenálló félből Polania (Lengyelország) kapta. A kezdetben gyerekszemmel narrált történet gyorsan elveszíti ártatlanságát (nem úgy), amint felerősödnek a határ menti villongások. A sztori gyújtópontja már-már klasszikus emberi dráma: a békepárti hangokat azonnal elsöprik a harcias (patrióta) szólamok, ami családok szétszakadásához, ártatlan emberek lemészárlásához, és a többi, ilyenkor borítékolható és vidám dolgokhoz vezet. Hogy ne legyen ennyire egyszerű, lengyel hősnőnk apjának egy titka is csavar egyet a történeten. A megpróbáltatásokban azonban nem lesz egyedül, szimpatizánsain túl ugyanis - a való életben is katonai szolgálatot teljesítő - medve barátja, Wojtek is vele tart.

A húsz küldetés harmada tehát róluk szól, ami aztán szövevényesen áthajlik a Rusviet (orosz), végül a Saxony (német) kampányba. Szerencsére ahelyett, hogy a valóságra reflektáló politikai állásfoglalás lenne, sokkal inkább szól egy tanmese nyelvén arról, hogy a jó és rossz küzdelme ugyanúgy folyhat határokon belül, ahogy azokon túl. Az átvezetők ügyesen rendezettek, a karakterek jó értelemben egyszerűek, emiatt könnyen szerethetőek vagy épp utálhatóak. A téma komolyságát jól puhítja a fantasyből csent bundás társak ötlete, illetve a lényeg, ami a legtöbb ember képzeletét megragadta a cím kapcsán: a dieselpunk stílusú lépegető robotok.

A játék mechanikája legegyszerűbben úgy írható le, mint Company of Heroes / Dawn of War tanonc. Vagyis fedezékrendszer, erőforrás pontok birtoklása, hangsúlyos egység menedzsment, ami kevésbé mély építkezéssel és fejlesztéssel, valamint alacsony egységszámmal párosul. A recept korábban már működött, itt azonban a kivitelezésben akadnak gondok. A haderő gerincét adó gyalogosok például elég ügyetlenül használják az amúgy látványosan rombolható fedezékeket. Olykor a rossz oldalukra vetődnek, ami bárgyú és bosszantó tud lenni. Vagy az épületek, amiket megszállva nem tudnak tüzelni belőlük, így gyakorlatilag csak golyófogóként funkcionálnak, amiken a nem túl eszes ellenséges AI rendre fel is akad. A felhozatal ugyan korrekt, de frakciónként 1-2 kivételtől eltekintve csupán kinézetre különböznek egymástól. Ugyanakkor használatuk megkerülhetetlen, hiszen taktikai pontok elfoglalására, valamint bunkerek és különféle ágyúk használatára csak ők képesek. A helyzet már sokkal jobb az emblematikus lépegetők esetében: mind működésükben, mind kinézetükben kellően egyediek, szintlépéskor 1-1 képességet is kapnak, a repertoár pedig korrektnek mondható (6-7 darab). Bár néhányat még kétségtelenül elbírt volna a játék. A gépszörnyek viszont a kampány pályáival akasztják össze rendre a bajszot. Az előbbiek útkeresési logikája nem a legjobb, ráadásul a fojtópontok (pl. hidak) gyakran megzavarják őket, méretüktől függően pedig van, hogy át sem férnek rajtuk, ami nagyban megnehezíti az időérzékeny taktikai manővereket. A nagyobb monstrumok értelemszerűen lassúak, tehát az ilyen fennakadások különösen frusztrálóak tudnak lenni, amit tovább tetéz, hogy a kampány olykor túlzsúfolt pályái framerate problémákat szül, amitől még kevésbé lesznek reszponzívak és kezelhetőek. Igaz, hogy a tesztkonfiguráció már messze nem élvonalbeli (i5 6600+GTX 1060), de még ez sem menti fel az alól, hogy legalacsonyabb beállítások mellett is rendre 15-30 FPS-eket produkáljon néhány helyszínen. Emiatt pedig nemhogy az egységek válaszideje nő, de előfordul, hogy a parancsokat sem veszik be. Ez egy RTS esetében megbocsájthatatlan.

A küldetések színvonala is hullámzó. Vannak kifejezetten élvezetesek, (például a lengyel vonatkísérős), vannak középszerűek, kizárólag a sztorit kiszolgálóak, és vannak egyenesen idegesítőek, ahol a pofátlanul csaló AI, vagy épp az előre nem látható akadályok miatt csak többszöri nekifutással, a turpisságait kiismerve lehet megoldani. A kooperatív mód bár elérhető, gyakorlatban elég kaotikus, ami egyelőre egy lóhalálában összedobott funkciónak érződik. Ugyanez igaz a pause opcióra, ami alatt az UI és a láncparancsok nem működnek megfelelően. Vagyis az összkép vegyes, de időben derék, nagyjából 25 órás kaland, amit a sztori, a klassz audio-vizuális körítés, a dízel mechekkel való zúzás kompenzál. Illetve mindenképp említést érdemel még a natív mód, melyben minden frakció az anyanyelvén beszél, ami dicséretes, és a hangulaton is sokat dob.

A nyolc skirmish / multiplayer pálya nem sok, de nagyobb baj ennél, hogy a balansz csiszolatlansága, valamint a gyenge AI egyelőre eléggé töltelék jelleget ad e két játékmódnak. Az AI túl könnyen legyőzhető, amennyiben nem a legfelső (csaló) fokozatra állítjuk, míg multiban a kiforratlan egyensúly, valamint az olcsó trükkök (pl. korai fázisban szögesdróttal elzárni az ellenséghez közeli fojtópontokat) uralják jelenleg a játékmenetet. A megjelenés óta kiadott patchek egyértelműen kommunikálják, hogy rajta vannak a problémán, de ez az aspektus még sok munkát fog igényelni.

Összegezve tehát akad bőven pro és a kontra, épp ezért különösen nehéz pálcát törni az Iron Harvest felett, főleg egy szimpla pontszámban kifejezve. A potenciál megvan benne, az alapanyag kiváló, a fejlesztők szemlátomást lelkesek, még ha nem is hoztak mindent a nulladik napra, amit a Kickstarter gyűjtés alatt megígértek. Azonban a hibái és hiányosságai miatt egyelőre csak a türelmesebb játékosoknak tudom ajánlani. Egy tapasztaltabb RTS játékos valószínűleg a szegény ember Company of Heroes-aként fogja megbélyegezni (nem ok nélkül), míg egy Scythe / dieselpunk rajongó valószínűleg már a mai állapotának gyengeségei felett is szemet fog hunyni. Ami viszont biztos, hogy idővel csak jobb lesz.

A tesztpéldányt a Magnew biztosította.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

15 órája
2

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

23 órája
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==