[Teszt] Iron Harvest

Iron Harvest

LotharFuchs Róbert2020.09.20. 20:00

Az egész egy társasjáték sikeres Kickstarter kampányával indult, még 2016-ban. Megjelenésekor a Scythe nevéhez hűen sarlóként kaszálta be a díjakat és elismeréseket, melyet részben az alkotó, Jamey Stegmaier kreativitásának köszönhet. Ugyanakkor legalább ennyien méltatták a játék vizuális világát, amiért Jakub Różalski volt a felelős. Az első világháború utáni alternatív valóságban szokatlanul keveredtek az „egyszerű” agrár élet képei a lépegetők dominálta dieselpunk esztétikával, mindez kiváló minőségben. Adódott tehát a kérdés, hogy miért ne lehetne készíteni belőle egy valós idejű stratégiai videójátékot?

A jelek szerint nincs különösebb akadálya, hiszen most itt az Iron Harvest. A fejlesztő King Art Games elég nagy fába vágta a fejszében végződő robotkarját, ugyanis a csapat portfóliója alapján eddig messze a mostani a legambiciózusabb projektjük. Ez jó és rossz értelemben egyaránt tetten érhető több pontján is a játéknak, de ezek felfedése előtt tudjuk le a kötelező köröket. A történet szerint az első világháború utáni törékeny békeidőben járunk. A bevezetést a három szembenálló félből Polania (Lengyelország) kapta. A kezdetben gyerekszemmel narrált történet gyorsan elveszíti ártatlanságát (nem úgy), amint felerősödnek a határ menti villongások. A sztori gyújtópontja már-már klasszikus emberi dráma: a békepárti hangokat azonnal elsöprik a harcias (patrióta) szólamok, ami családok szétszakadásához, ártatlan emberek lemészárlásához, és a többi, ilyenkor borítékolható és vidám dolgokhoz vezet. Hogy ne legyen ennyire egyszerű, lengyel hősnőnk apjának egy titka is csavar egyet a történeten. A megpróbáltatásokban azonban nem lesz egyedül, szimpatizánsain túl ugyanis - a való életben is katonai szolgálatot teljesítő - medve barátja, Wojtek is vele tart.

A húsz küldetés harmada tehát róluk szól, ami aztán szövevényesen áthajlik a Rusviet (orosz), végül a Saxony (német) kampányba. Szerencsére ahelyett, hogy a valóságra reflektáló politikai állásfoglalás lenne, sokkal inkább szól egy tanmese nyelvén arról, hogy a jó és rossz küzdelme ugyanúgy folyhat határokon belül, ahogy azokon túl. Az átvezetők ügyesen rendezettek, a karakterek jó értelemben egyszerűek, emiatt könnyen szerethetőek vagy épp utálhatóak. A téma komolyságát jól puhítja a fantasyből csent bundás társak ötlete, illetve a lényeg, ami a legtöbb ember képzeletét megragadta a cím kapcsán: a dieselpunk stílusú lépegető robotok.

A játék mechanikája legegyszerűbben úgy írható le, mint Company of Heroes / Dawn of War tanonc. Vagyis fedezékrendszer, erőforrás pontok birtoklása, hangsúlyos egység menedzsment, ami kevésbé mély építkezéssel és fejlesztéssel, valamint alacsony egységszámmal párosul. A recept korábban már működött, itt azonban a kivitelezésben akadnak gondok. A haderő gerincét adó gyalogosok például elég ügyetlenül használják az amúgy látványosan rombolható fedezékeket. Olykor a rossz oldalukra vetődnek, ami bárgyú és bosszantó tud lenni. Vagy az épületek, amiket megszállva nem tudnak tüzelni belőlük, így gyakorlatilag csak golyófogóként funkcionálnak, amiken a nem túl eszes ellenséges AI rendre fel is akad. A felhozatal ugyan korrekt, de frakciónként 1-2 kivételtől eltekintve csupán kinézetre különböznek egymástól. Ugyanakkor használatuk megkerülhetetlen, hiszen taktikai pontok elfoglalására, valamint bunkerek és különféle ágyúk használatára csak ők képesek. A helyzet már sokkal jobb az emblematikus lépegetők esetében: mind működésükben, mind kinézetükben kellően egyediek, szintlépéskor 1-1 képességet is kapnak, a repertoár pedig korrektnek mondható (6-7 darab). Bár néhányat még kétségtelenül elbírt volna a játék. A gépszörnyek viszont a kampány pályáival akasztják össze rendre a bajszot. Az előbbiek útkeresési logikája nem a legjobb, ráadásul a fojtópontok (pl. hidak) gyakran megzavarják őket, méretüktől függően pedig van, hogy át sem férnek rajtuk, ami nagyban megnehezíti az időérzékeny taktikai manővereket. A nagyobb monstrumok értelemszerűen lassúak, tehát az ilyen fennakadások különösen frusztrálóak tudnak lenni, amit tovább tetéz, hogy a kampány olykor túlzsúfolt pályái framerate problémákat szül, amitől még kevésbé lesznek reszponzívak és kezelhetőek. Igaz, hogy a tesztkonfiguráció már messze nem élvonalbeli (i5 6600+GTX 1060), de még ez sem menti fel az alól, hogy legalacsonyabb beállítások mellett is rendre 15-30 FPS-eket produkáljon néhány helyszínen. Emiatt pedig nemhogy az egységek válaszideje nő, de előfordul, hogy a parancsokat sem veszik be. Ez egy RTS esetében megbocsájthatatlan.

A küldetések színvonala is hullámzó. Vannak kifejezetten élvezetesek, (például a lengyel vonatkísérős), vannak középszerűek, kizárólag a sztorit kiszolgálóak, és vannak egyenesen idegesítőek, ahol a pofátlanul csaló AI, vagy épp az előre nem látható akadályok miatt csak többszöri nekifutással, a turpisságait kiismerve lehet megoldani. A kooperatív mód bár elérhető, gyakorlatban elég kaotikus, ami egyelőre egy lóhalálában összedobott funkciónak érződik. Ugyanez igaz a pause opcióra, ami alatt az UI és a láncparancsok nem működnek megfelelően. Vagyis az összkép vegyes, de időben derék, nagyjából 25 órás kaland, amit a sztori, a klassz audio-vizuális körítés, a dízel mechekkel való zúzás kompenzál. Illetve mindenképp említést érdemel még a natív mód, melyben minden frakció az anyanyelvén beszél, ami dicséretes, és a hangulaton is sokat dob.

A nyolc skirmish / multiplayer pálya nem sok, de nagyobb baj ennél, hogy a balansz csiszolatlansága, valamint a gyenge AI egyelőre eléggé töltelék jelleget ad e két játékmódnak. Az AI túl könnyen legyőzhető, amennyiben nem a legfelső (csaló) fokozatra állítjuk, míg multiban a kiforratlan egyensúly, valamint az olcsó trükkök (pl. korai fázisban szögesdróttal elzárni az ellenséghez közeli fojtópontokat) uralják jelenleg a játékmenetet. A megjelenés óta kiadott patchek egyértelműen kommunikálják, hogy rajta vannak a problémán, de ez az aspektus még sok munkát fog igényelni.

Összegezve tehát akad bőven pro és a kontra, épp ezért különösen nehéz pálcát törni az Iron Harvest felett, főleg egy szimpla pontszámban kifejezve. A potenciál megvan benne, az alapanyag kiváló, a fejlesztők szemlátomást lelkesek, még ha nem is hoztak mindent a nulladik napra, amit a Kickstarter gyűjtés alatt megígértek. Azonban a hibái és hiányosságai miatt egyelőre csak a türelmesebb játékosoknak tudom ajánlani. Egy tapasztaltabb RTS játékos valószínűleg a szegény ember Company of Heroes-aként fogja megbélyegezni (nem ok nélkül), míg egy Scythe / dieselpunk rajongó valószínűleg már a mai állapotának gyengeségei felett is szemet fog hunyni. Ami viszont biztos, hogy idővel csak jobb lesz.

A tesztpéldányt a Magnew biztosította.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bang-on-Balls: Chronicles - nálad a mémlabda

Nagyot gurít az Exit Plan, a Bang-On Balls egy támogató és elégedett közönséget tudhat maga mögött. A memejátékból lett platformer jópofasága előtt mi is meghajoltunk, most hogy kijöttek a konzolos verziók. Teszt.

21 órája
1

Heti megjelenések

23 órája
15

Unicorn Overlord - a Vanillaware ismét megcsinálta

A cég, ami egy lapra tett mindent - a Vanillaware következő játéka a stratégiai JRPG-k következő generációját hozza el. Kérdés, hogy minőségében azt kapjuk-e amit vártunk. Azaz kérdés ez? Hiszen mégiscsak a Vanillaware-ről van szó. Teszt!

1 napja
3

Üdvözöl a Dragon's Dogma II, jön a The Smurfs: Village Party – ez történt pénteken

Továbbá: Selfloss, Phantom Fury, Planet of Lana, Into the Dead: Our Darkest Days, Wild Bastards, Until Then, Phantom Spark, Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons, Squirrell with a Gun, Sacre Bleu, Surmount.

2 napja
8

Bemutatkozott a MotoGP 24, új Dungeons & Dragons a láthatáron – ez történt csütörtökön

Továbbá: Empire of the Ants, Shadows of the Damned: Hella Remastered, The Devil Within: Satgat, Crow Country, Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, Saviorless, Moonglow Bay, OTXO, Gigantic: Rampage Edition.

3 napja
2

PlayStation Game Catalog: a márciusi felhozatal

Marvel’s Midnight Suns. NBA 2K24. Resident Evil 3. Izgalmas friss címekkel és klasszikusokkal bővül az előfizetés katalógusa.

4 napja
12

Visszatér a Summer Game Fest, kivált a Saber Interactive – ez történt szerdán

Továbbá: Prince of Persia: The Lost Crown, PS5 rendszerfrissítés, V Rising, Resident Evil 4, Ereban: Shadow Legacy, Deceit 2, Paper Trail, Reggie, His Cousin, Two Scientists and Most Likely the End of the World, Sea of Stars, Venture to the Vile, Terra Memoria, Crypt of the NecroDancer.

4 napja
1

Slave Zero X - pixelszeletelő

A Slave Zero X őse egy PC/Dreamcast mecha TPS, ami szinte mára teljesen feledésbe merült. A mostani cím pedig egy japán stílusjegyekkel megáldott, scrollozós hack and slash, ami mintha csak Saturnról maradt volna rajtunk. Hogy kerültünk ilyen messzire a forrástól? Teszt!

5 napja
6

Stig Asmussen új stúdiója, noir nyomozás a jövőből - ez történt kedden

Továbbá: Emptyvessel, The Last Case of Benedict Fox Definitive Edition, TopSpin 2K25, Street Fighter 6, F1 Manager 2024, Children of the Sun, Grandia HD Collection.

5 napja
9

MultiVersus megjelenés, Capcom Highlights bejelentések - ez történt hétfőn

Továbbá: Destiny 2, Final Fantasy XVI, Forza Motorsport.

6 napja
8

Snufkin: Melody of Moominvalley - Múmintavasz

Múminék ritka szereplők a videójátékok világában. Most egy norvég csapat gondolta, hogy itt az idő kicsit előtérbe hozni az északi mesevilágot. És milyen jól gondolták! Teszt!

7 napja
8

Heti megjelenések

7 napja
3

Hivatalos az új Mario animációs film - MAR10 Day hírcsokor

Ha március 10., akkor MAR10 Day - a Nintendo készült is néhány említésre méltó bejelentéssel.

8 napja
6

Geometry Survivor

A Geometry Survivor címe rögtön két játékot is megidéz – de jutott-e saját elképzelés is vajon az inspirációs források mellé? Tesztlaborban a vibrálóan színes auto-shooter.

9 napja
5

Alakul a Watch Dogs mozifilm, bezár a Deviation Games – ez történt pénteken

Továbbá: Epic Games vs. Apple, Activision Publishing, The Night Wanderer, Thorgal, Outcast – A New Beginning, Ikonei Island, Reigns: Beyond, Dave the Diver.

9 napja

Lysfanga: The Time Shift Warrior – Az idő nem játék

A Quantic Dream csapata 2019 óta már nemcsak fejlesztőként, hanem kiadóként is jelen van a piacon, és bár eddig mindössze néhány külsős játékkal rukkoltak elő, a mostani címüket is érdemes górcső alá venni.

2024.03.08.
3

Nosztalgiázik az EA, még mindig ígéretesnek tűnik a Fallout sorozat - ez történt csütörtökön

Továbbá: Overwatch 2, Rise of the Ronin, Marvel's Spider-Man 2, Helldivers 2, Snufkin: Melody of Moominvalley.

2024.03.08.
12

Elhunyt Akira Toriyama

A Dragon Ball alkotója 68 éves volt, munkássága komoly nyomot hagyott a populáris kultúrában.

2024.03.08.
17

Új bejelentések az Xbox Partner Preview-n, megint balhézik az Apple és az Epic- ez történt szerdán

Továbbá: Ghost of Tsushima Director's Cut, Valiant Hearts: Coming Home, Princess Peach: Showtime!, ABYSS X ZERO.

2024.03.07.
15

Penny's Big Breakaway

A Sonic Mania fejlesztőinek debütáló alkotása teljes mértékben saját alapokra építve tör át a harmadik dimenzióba, de a klasszikus SEGA platformerek iránti alázat így is minden porcikáján érezhető. A végén talán még a kék sündisznót is sikerül megelőzniük? TESZT!

2024.03.06.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==