Amikor indie játékok kerülnek szóba, hajlamosak vagyunk egyből rávágni, hogy “jajj, azok a filléres pixel és/vagy lowpoly tákolmányok”. Pedig az igazán nagy maestro-k képesek a relative kicsi és vékonyka takaró alatt is felnevelni a fiókáikat, a kulcs pedig a jól megtervezett, egyedi koncepcióban keresendő. A Manifold Garden mögött álló William Chyr úgy tűnik, a szíve mélyén ezt nagyon jól tudja.
De mégis, miféle állatfaj ez a Manifold Garden? Nosza, keressünk rokonokat, hátha könnyebb lesz beazonosítani, viszont a helyzet az, hogy leginkább távoli vérvonalakat fogunk csak találni. Minimalista megközelítése az Echochrome-hoz áll talán legközelebb, összefüggő puzzle-világa talán a Witness-t, juttatja eszünkbe, a core mechanika pedig leginkább a Breath of the Wild magnesis rejtvényeivel pendül egy húron. Mindez valahol egyszerre.
A játék mellőzi a szokásos, kötelező köröket. Csak semmi fölöslegesen untató körítés: mire észbe kapunk a játék már a kezünkbe is adta az irányítást és szépen magyarázza, mi hogy működik ebben az enyhén szürreális világban. Főhősünk (akit 1st person nézetből irányítunk) képes megváltoztatni a gravitáció irányát, így képes könnyűszerrel megmászni bármilyen falat vagy platont. A cél a szobákban található kis kockák eljuttatása a bölcsőjükbe: ilyenkor általában megnyílik az út a következő helységbe, ahol érkezik az újabb feladvány. Maguk a feladatok amúgy nagyon ötletesek, némelyik igazán igénybeveszi az ember kreatívitását és problémamegoldó képességét.
Teszi mindezt egy lélegzetelállító környezetben - és itt lép életbe az, amit fent írtam. Bár a Manifold Garden viszonylag egyszerű geometriákból építi világát, az összhatás helyenként lenyűgöző. Amikor kimész az első központi térre és látod, ahogy az építmények a végtelenbe loopolódnak, hátborzongató. Pláne, amikor befordítod 90°-al a gravitációt és beleesel ebbe a végtelen ciklusba: igazi szürreális gyönyör.
Sajnos viszont vannak olyan pontok, ahol nem sikerült ezt a minimal koncepciót tökéletesre faragni. Amikor beleszaladunk például a lowpoly tojásként ábrázot fekete ködbe, olykor mindig visszarévedünk két lábbal a földre és feleszmélünk, hogy ez egy alacsony költségvetésű produkció. És bár a fejtörők néhol tényleg zseniálisak, úgy érzem, a gravitációs mezőt variáló kockapakolgatós rendszerből az utolsó cseppig kifacsartak minden lehetséges kimenetet.
Mindezektől függetlenül úgy gondolom, hogy a Manifold Garden igazán ínyenc falat, a játékkal eltöltött 4-6 óra minőségi időtöltés. Bár viszonylagos rövidségét nem feltétlenül ellensúlyozza a 20 eurós árcímke, amennyiben szereted a puzzle játékokat vagy a minimalista szürrealizmust… esetleg a kettőt együtt: a Manifold Garden erősen ajánlott.
8/10
***Manifold Garden
Platform: Xbox One, Switch (tesztelt), PC, PS4
Kiadó: William Chyr Studio | Fejlesztő: William Chyr Studio
Első megjelenés: 2019. október 18. | Ár: 19.99 USD***