[Teszt] Battletoads

Battletoads

StingerCsere Krisztián Gábor2020.08.26. 09:00

A magamfajta harmincasok talán emlékeznek még az eredeti 1991-es Battletoads NES Turbo Tunnel pályájára, amely arról vált hírhedté, hogy szinte teljesíthetetlenül nehézre sikerült. Akkor persze nem létezett még a day0 (és gyakorlatilag semmilyen) patch lehetősége, így ha valami meggondolatlanul csúszott ki a fejlesztők kezéből, az gyakorlatilag már úgy is maradt. Érdekes egyébként, hogy miféle indíttatásból övezi underground hype a Battletoads reinkarnációját - ha csak nem azért, mert az akkoriban feltörekvő brit RARE a ‘90-es évek média-szenzációjaként hírnevet szerzett Teenage Mutant Ninja Turtles direkt ellenfeleként szánta a játékot.

Hajtotta a vitorlát az is, hogy a Nintendo-pénzelte angliai csapat rövid időn belül a kiotói óriás prominens 2nd party stúdiójává nőtte ki magát, szép sorban csurgatva ezzel a jobbnál jobb NES (később SNES) címeket (ki is járt nekik a a Seal of Quality plecsni). A mutáns teknőcök vs. békák táncát végül előbbi csapat nyerte, a Battletoads pedig megmaradt a videojáték zsáner egyik bohókás, groteszk vagánysággal nyakon csapott fekete bárányának… jobban mondva békájának.

Nem ez az első alkalom, hogy a Microsoft egykori underground játékokat kotorászik elő az ezredforduló környékéről: Phil Spencer ominózus 2013-as finom belépője (a Battletoadsos pólós prezi-blokk) sem volt véletlen, a Killer Instinct egykori RARE tulajdonban levő frencsájzának sikeres újraélesztése után evidens volt, hogy valami más is érkezik a britek kifőzdéjéből. Habár bő hét évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a 26 éves álmából feléledt békaság valósággá váljon. Ami kellemes meglepetés, hogy még mindig akad RARE szál a történetben, igaz, csak leheletnyi: ugyan a DLaLa Studios végezte az érdemi munka nagy részét, de a britek becsületesen végigasszisztáltak és kollaborálták a az egész projektet, elejétől a végéig így azért az ő kezük is csirizes maradt a nagy barkácsolás közben.

Na, de milyen lett a 2020-as Battletoads? Röviden: felemás. Egyfelől továbbra is csábítja az embert a rajzfilmszerű vizuális képorgia (a ‘80-as neonbeütésű szakaszok nagyon adják), a nagyszájú (és nagyképű) karakterek, és a megmásíthatatlan klasszikus beat'em up élmény, ami gyakorlatilag ugyanúgy kitölti a gameplay nagy hányadát, mint huszonsok évvel ezelőtt, habár - bizonyos szempontok alapján újra is gondolja azt a Battletoads élményt, amit gyermekkorunkban anno megtapasztaltunk. Az új epizód inkább egyfajta szerelmeslevél a leköszönő generáció népszerű zsánere felé felé egy kissé erőltetett, ám szerethető animációs kalandjátékba oltva.

Ahogy a franchise története, úgy Rash, Pimple és Zitz, a három jómadár sorsa is összefügg: a korai dicsfénynek már nyoma sincs, de egy közös kaland ismét összehozza a szuperbékákat, hogy a klasszikus árkád vonalon keresztül még egyszer belenyaljanak mindabba, ami egykoron “légy”eges volt számukra. Visszatérnek a kaotikus bunyók, a fejvesztett menekülés, az őrült száguldások (természetesen bérelt járgányokon), a látványos versenyek, és logikai és ügyességi feladványok is, sőt! a repertoárt kibővítve a platformer, de még az árkád shooter kvintesszenciáját is maximálisan kiélvezheti az, aki velük tart és bírja a gyomra. Az új Battletoads ugyanis nem hazudtolja meg magát és ugyanúgy viseli az elődei stigmáit (a csapongást és a kaotikus megvalósítást), mint az évtizedek során megjelent összes variánsa.

A narratív szál és a gameplay etapok közt sokszor érezni azt, hogy nincs koherens irányvonal a történetben, a játék csak úgy dobálja egymás után a különböző játékstílusokat és szinte erőlködve vet be mindent, hogy a figyelmet mindvégig fenntartsa. Ennek az lett a következménye, hogy bizonyos szakaszok minőségi szintje erősen hullámzóra sikerült. Így akadnak, melyek elnagyoltak, töltelékként funkcionálnak, vagy épp túlzottan nehéz mivoltukkal próbálják a játékidőt kitölteni. Alapvetően fel sem tűnnének, ha az amúgy is gyors tempójú játékmenet flow élménye elkapja a játékost - inkább akkor érezhető a “vörös béka” effektus, ha újrajátszuk vagy újra próbáljuk ezeket a fejezeteket.

Szerencsére a gyengébb etapokat valamelyest ellensúlyozzák azok, amelyek egész jól sikerültek, vagyis mindig mesteri kivitelezéssel párosultak - úgymint a beat'em up szekciók, ahol a kombóra épülő pofozkodáson van a hangsúly. Ezeknél nagyon jól érezni azt, hogy minden egyes mozdulat, animáció, képesség vagy jelenet szinte hangversenybe illő módon van koreografálva és kiváló visszajelzést ad a játékosnak - akármelyik karakterrel is küzd éppen. Az új mozdulatok, a team kombók, vagy a karakterswap lehetősége és az eltérő stílusokból (erő, gyorsaság, technika) adódó mozdulatok pedig ízletes masszává állnak össze a legvégén. A bunyót felváltó platforming, vagy egyéb zsánereket ötvöző kiállások inkább stressz levezetésként használhatóak, de a narratívának köszönhetően nem akasztják meg annyira a cselekményt, mint várnánk tőlük, sőt! A Battletoads olykor veszettül jól forgatja a rá jellemző kiszámíthatatlan zagyvaságot, így a meglepetéseknek hála ez inkább pozitívan sül el, ami az egyik legnagyobb erénye a DLaLa játékának (leszámítva az utolsó harmad erölködéseit, de ezt nézzük el neki). A három players couch-coop szintúgy veszettül jól áll neki, főleg a Rayman-szerű áthallásokkal, így ezért is szép nagy kudos jár.

A Bossharcok hasonlóképp a játék lényegi mivoltához, a ‘80-as, ‘90-es évek oldschool mechanikáját követik. A siker garantált, ha a velük egykorú árkád játékok klasszikus trükkjeit követjük, azaz: a felmenőikkel azonos módon, az ugrabugra, a kitérések-hárítások és a megfelelő időben bevitt támadások ideális együttállásában murdálnak meg leggyorsabban. Minden egyes ilyen harc egy-egy speciális gameplay mechanikai láncra épül fel, és ezek ismerete szükséges is lesz ahhoz, hogy végigasszisztáljuk a három dude legújabb, szteroidtól duzzadó ámokfutását.

Habár a kampány enyhe szóval is kaotikus és a stílus kedvelőinek az egész egy bizarr utazásnak hat majd, valójában nem túl hosszú kalandra kell készüni, ez pedig sajnos érződik is a játékon is. Olykor feltűnhet (és fel is fog), hogy a szóban forgó cselekmény (illetve a bugyuta minijátékok tömkelege) a történet szempontjából vagy teljesen felesleges, vagy időhúzó szándékkal erőlködik kitolni a játék szavatosságát, esetleg csak a keresgélhető cuccok gyűjtögetése miatt szorulunk további ismétlésekre (már ha perfekcionistaként az összes jópofa csecsebecsét meg akarod nyitogatni). Mindenesetre a Battletoads 2020-as visszatérése talán azzal lep meg legjobban, hogy totál másképp szolgáltat videojátékos élményt a mai gamer társadalom számára: egy korokon és stílusokon átívelő nosztalgikus kaland, néhol erőltetett (és talán ezért elhasaló) groteszk humorral felcicomázott köntösben. Rétegjáték, de az becsülendő, hogy majd' harminc év után is hű maradt önmagához.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eladó a Gearbox, leépít a Sega - ez történt csütörtökön

Továbbá: Nine Sols, Predator: Hunting Grounds, Don't Nod, Visions of Mana, The Triple-i Initiative, Witcher 4.

48 perce

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 napja
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

2 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

3 napja
9

Heti megjelenések

4 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

6 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

7 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

8 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

9 napja
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==