[Teszt] Röki

Röki

VegaNagy-Sz. Ferenc2020.08.05. 13:30

Amilyen gyakori az északi mitológia alapul vétele a videojátékok világában, annyira ritka, hogy a fejlesztők egy lépéssel hátrábbról indulva a jóval kevésbé közismert skandináv mesevilágot használják fel egy-egy játék forrásaként. A Röki pontosan ezt teszi, Freyja és Loki helyett a trollokat, nokkeneket, háznyi méretű medvéket és farkasokat helyezve a történet középpontjába. És hogy meglegyen a megfelelő kapcsolat a való világgal is, egy szomorú hétköznapi problémával köti össze a valódi és a fantáziavilágot, a főszereplő tizenéves Tove ugyanis apjával és öccsével él a nagy északi havas rengetegben, ahol édesanyja halálával mindhárman kissé máshogy próbálnak megbirkózni. Aztán egy napon egy hatalmas sötét lény támadja meg a házukat, a gyerekek menekülni kényszerülnek és a család háromfelé szakad. Míg Lars, a kisebbik fiú történetét időről-időre átvezető jelenetekből ismerhetjük meg, addig Tove egy varázslatos világba csöppenve ered testvére nyomába: számtalan mesebeli teremtménnyel találkozva próbálja felkutatni az őrzőket, akiknek a segítséget szeretné elnyerni útja során.

A Röki egy teljesen klasszikus point & click kalandjáték (aminek az irányítása techniakilag minden, csak nem point & click, de ez egy másik kérdés). Tárgyakat kell megtalálni, a megfelelőket speciálisan használni, az útba eső karakterekkel pedig el kell beszélgetni, majd segíteni nekik a viszonzásra várva. Eközben a karaktert közvetlenül irányítjuk, ami egeret és billentyűzetet használva felér egy kisebb katasztrófával (még a menükben lapozgatni is nehézkes), szóval az is váltson kontrollerre, aki esetleg nem szereti. Kár ezért, rengeteg példa van, hogy egy ilyen típusú játékban mindkét irányítási módot kielégítően meg tudták oldani. Persze ez csupán apró kényelmetlenség, mert a játék audiovizuális oldala tényleg percek alatt képes beszippantani bárkit. Nem csak arról van szó, hogy minden képernyőre, minden kis apró vagy annál hatalmasabb részletre öröm ránézni, hanem arról is, hogy az egységes külső egyben kimondottan egyedi is. Adott egy fehér szín dominálta, havas mesevilág, amiben mégis minden egyes képernyő azonnal felismerhető és megszerethető. Külön dicséret illeti a hangdizájner munkáját is, fák közötti szél zúgása, a kicsi harangok apró melódiája és a hó ropogása soha nem válik tolakodóvá, de nagyban hozzájárul ahhoz, hogy közel kerüljön hozzánk a felfedezendő világ. Igényesség szempontjából tapasztaltabb fejlesztőket is megszégyenít a Polygon Treehouse produkciója, pont ezért volt óriási csalódás számomra, hogy kimaradtak a voiceoverek, csak nevetések és egy-egy visszatérő szó fejezi ki a beszélők érzelmeit. Nagy kár ezért, mert egy-egy jól megválasztott hanggal nem csak a főszereplőt hozhatták volna sokkal közelebb a játékoshoz, hanem az egyébként rendkívül ötletes és jól felépített szörnyetegeket is egy plusz réteggel láthatták volna el.

A történet végig jól egyensúlyoz a komoly témák (Tove a családjával, különösen elvesztett édesanyjával kapcsolatos érzelmei, gondolatai és emlékei), valamint a fantasztikus jelenetek között, így az összkép egy olyan könnyed, felnőtteknek szánt gyerekmese lesz, ami azokat a játékosokat egészen biztosan nem fogja fél órára sem lekötni, akik az ilyen témákra nem érzékenyek. Bármennyire is érdekes a múlt és jelen, valamint a valós- és mesevilág összekötése, ha melléjük tesszük a feladványokat, már más lesz a kép.

A Röki mindenképpen a könnyebb kalandjátékok közé tartozik, alapos körbenézéssel szinte lehetetlen elakadni (de soha, egy pillanatra sem lesz belőle sétaszim, ha valaki ettől tartana). Idővel kicsit nehezedik, a második fejezet közepe után kimondottan agybizsergető is tud lenni (ekkor már hat-nyolc órája benne járunk a történetben), de nem kell minden tárgyat mindennel összepróbálni, nagyjából teljesen logikusan van felépítve minden feladvány és tíz-tizenöt tárgynál több soha nincs nálunk egyszerre. Ugyanakkor időről időre látogatást teszünk az emlékeink között és ezek a jelenetek bár dramaturgiai szempontból indokoltak, mindig inkább csak túl akarunk lenni rajtuk, mert a feladványok ezekben nem annyira erősek, a színvonal erősen ingadozik. Aztán a harmadik, utolsó fejezetre meglépték azt, ami a nyolcvanas évek második fele óta minden igazi kalandjátékos szíve csücske, hogy több karaktert irányítva kell előrehaladni és kombinálni - tíz óra után ez végképp érdekes (de kellemes) váltás.

A Röki még az elmúlt évek kalandjátékai közül sem tartozik a legnehezebbek közé, nem is ebben fogod megtalálni a legjobb feladványokat, de még a története sem kiemelkedő. Ugyanakkor rendkívül tartalmas, és végig jelen lévő meseszerű hangulata miatt még kiemelkedő elemeket is fel tud mutatni. Az egyetlen igazán komoly probléma a feladványok egyenetlen minősége, vannak felejthetetlen fél órák, hogy ezeket kicsit koncepciótlan, nem nehéz, de annál hosszabb jelenetek váltsák fel. Az egy nagyon becsülendő hozzáállás, hogy a készítők be merték vállalni az emberi tragédiák és a tündérmesék összefonását, ez a két elem ritkán fér meg egymás mellett. Azt ugyanakkor nem tudom, hogy a humorra vagy a még ennél is komolyabb témákra évtizedek során ráállt, már így is kisszámú kalandjátékos rajongói réteg mennyire lesz vevő a fenti megközelítésre, mert pont ez utóbbi motívumokban ég takaréklángon a Röki. Kicsit több és mélyebb párbeszéddel talán még jobb lett volna, de szerencsére így is vannak emlékezetes pillanatai Egy valamiben biztos vagyok, ettől a stúdiótól én még szeretnék látni második játékot is, mert ott van bennük a szikra.

7/10

***Röki | Platform: PC (tesztelt), Switch

Kiadó: united Label, CI Games | Fejlesztő: Polygon Treehouse | Megjelenés: 2020.07.23.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

22 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==