A Darius sorozat megkerülhetetlen alapvetés, ha az ember a shooter játékok műfajában akar okosodni. A balról-jobbra scrollozós shoot 'em up stílus egyik legütősebb sorozatának hírnevét eleinte a furcsa, többképernyős árkád-kabinetek öregbítették, később a konzolos kiadások révén nyugatra és a nagyobb közönség számára is eljött a Taito céllövöldéje. Most a fenti vonal mentén, konzolos és árkád gyűjtemény formájában vehetjük kézhez a korábbi műveket.
Tudjuk le a kötelező köröket: a Switchen tesztelt játékcsomag álomszerű dupla (Console, Arcade) gyűjteményes kiadást kapott. A pixelpontos emulációk mellett a kötelező nagyított, szűrőmódokkal megtarkított látvány hozza a kötelezőt - a hátterek, árkád kabinet matricák, extra infók, boss-HP számlálók és apró figyelmességeknek köszönhetően abszolút kényeztetve éreztem magam, még egy-egy minőségi Capcom-féle kollekció szintje után is. Ez a sok extra adalék főleg az árkád kiadásnál jön elő, és különben is, ebben vannak a JOBB Darius játékok. Az első három CRT képernyőre méretezett Darius csodaszerű élményt ad Switchen kézben tartva, de a két képernyőre redukált folytatás is baromi szórakoztató - pláne a széles horizontális játéktér miatt. Az épp aktuálisan ledöbbentő csúcs mégis a 32-bites konzolokat és PC platformot is megjárt Gaiden epizód volt, amely önmagában is elvinné a csomagot a hátán. A sorozatra jellemző Outrun-szerű elágazások, zseniálisan animált, sokrétű főnökharcok, értelmes támadási mintázatok, mindig-változó hátterek, többrétegű szintek és a sorozattól szokatlan sikerélmény-faktor garantálja, hogy a Gaidennel nagyon sokáig elmaszatolj majd. A dobálható kreditek ellenére sem lesz könnyű dolgod, de rám most olyan friss benyomást gyakorolt a játék, amire STG címek esetében ritkán van példa. Az árkád csomag amúgy a Darius árkád, új és bővített (kvázi 1.0, 1.1, 1.2) verzióit, a Darius 2 árkád kiadását, a Saggaia japán árkád V1 és V2 verizókat tartalmazza.
A Console kiadás kapcsán vártam amúgy a nagyobb szórakoztatási tényezőt, ehhez képest koppantam azért egy kicsit az elém húzott pixelfalon - egész egyszerűen a konzolos portok nem tudnak az árkád verziók nyomába érni. Van itt Darius II (Mega Drive) és ezek Genesis-Master System portjai. Itt van az amúgy a maga konzolos generációjának elején nagyot durranó Darius Twin japán és nyugati kiadása. A Darius Force / Super Nova, ami brutál nehéz kihívást tartogat. Valamint a PC Engine-s Alpha és Plus epizódok Japánból. Akárhogy akarom viszont ezeket szeretni, hamarabb lepattanok róluk, mint az árkádos eredetikről. A ROM-ok itt is csodásan vannak prezentálva, de egész egyszerűen a nehézség és az árkádhoz képest érezhető technikai butítások miatt nekem ez a pakkos történetileg, nem pedig szórakoztatás miatt tűnik fontosnak.
Muzeológiai tanulmányként viszont luxus árat kérnek a kollekciókért - a Console csomagot 55 Euróért, az Arcade gyűjteményt 40 Euróért mérik. Az utóbbi mellé tenném a voksom, ha ár-érték arányban nézném a lehetőségeket. Az Inin és a Taito párosa azonban ismét túlgondolja a játékaik értékét. Persze, történetileg megkerülhetetlen remekművekről van szó, de valójában 6 és 4 sokszor elsütött, és sokszor látott játékot árulnak újracsomagolva, kvázi aranyáron. A legutóbbi Darius tesztemnél is ez verte le nálam biztosítékot, és most is ez az egyetlen ellenszenves dolog a fenti sok jóban. Oké, hogy elitista műfajról beszélünk, és rendben van, hogy ezt a kollekció tudja is magáról. De ahogyan a gamerek 99 százaléka soha az életben nem tudta egy kredittel befejezni bármely komolyabb STG játék első pályáját sem, úgy a potenciális vásárlók hasonlóan jelentős részarányát is elfordítja magától a két kollekció ára.
***Darius Cozmic Collection Arcade/Console | Platform: Nintendo Switch (tesztelt), PS4 |
Kiadó/Fejlesztő: Taito/M2/Inin |
Megjelenés: 2020. június 16. ***