Mi egy jó történet ismertetője? Tekintve, hogy sosem törtem írói babérokra, talán nem én vagyok a legalkalmasabb ennek a kérdésnek a megválaszolására, egyszeri olvasóként azonban azt könnyű felsorolni, mivel képes megfogni egy sztori. Nyilván az alapvetően izgalmas koncepció mellé nem árt egy kellően erős felvezetés, egy érdekes főszereplő, esetleg pár kisegítő karakter vagy egynéhány jól felépített fordulat a narratíva során.
Hogy miért ezzel kezdtem az egészet? Mert a Those Who Remain a fentiekből semmit nem vonultat fel, így a játék egyik (szép magyar kifejezéssel élve) selling pointja, a "pszichológiai horror" teljesen erejét veszti, így a tényleges játéknak kellene elvinni a hátán az egészet, de könnyen kitalálható módon erre nem képes.
Főszereplőnk, Ethan... Elliot? Edward! Valami E betűs fazon a játék legelején a büdös nagy semmi kellős közepén terpeszkedő motelban igyekszik találkozni a szeretőjével, mert.. nos... ezt sosem tudjuk meg. A Those Who Remain úgy hajít minket a dolgok közepébe, hogy a lehető legkevesebb háttéranyagot biztosítja az általunk irányított karakterről, így nem csupán a múltja, de a cselekedetei és úgy igazából az egész helyzete könnyen válik érdektelenné a számunkra. Ahogy a későbbi eseményeknek helyszínt adó Dormont kisváros titokzatos múltja is.
A meghitt légyott persze annak rendje és módja szerint zátonyra fut vagy igazából el sem kezdődik, mi pedig a rejtélyes városka felé tartva egy ponton már téren és időn át is ugrálgatni kezdünk, mert... csak. Nyilván a játék végéhez közeledve egyre több darab kerül elő a kirakóshoz, addig azonban marad a sötétben tapogatózás.
Persze csak képletesen, hiszen a Those Who Remain játékmenetének épp az a lényege, hogy lehetőleg egy percet se tartózkodjunk a sötétben, mert a kék szemű árnyéklények azonnal elkalapálnak minket. Ennek elkerülésére a játék helyszínein található fényforrásokkal játszva kell folyamatosan megvilágítani utunkat, illetve ezek jótékony ragyogása alatt kell megtalálnunk a továbbjutáshoz vezető tárgyakat.
A játékmenet szépséghibája azonban az, hogy a fejlesztők ahelyett, hogy lehetőséget adtak volna arra, hogy bizonyos szituációkat a saját elképzelésünk szerint oldjunk meg, inkább úgy látták jónak, ha arra kárhoztatnak minket, hogy kitaláljuk, ők milyen megoldást is tartottak ideálisnak. Ez csak azért bosszantó, mert az esetek többségében a korábban már említett létsíkváltós mechanika képezi a megoldás kulcsát, ami néhol fölöslegesen túlbonyolítja a dolgokat.
A múlt és a jelen között ugrálva az ettől elvárható ok-okozati összefüggést kapjuk, vagyis amit a korábbi idősíkban megváltoztatunk, annak a jelenre is hatása lesz. Ráadásul a játék egy ponttól kezdve a bíró, az esküdtszék és a hóhér szerepét is ránk osztja, a nyomok felkutatása során pedig a tér-idő folytonosságban való ide-oda sasszézás jelenti az egyetlen fegyverünket.
Az egyébként kissé körülményes irányítást csak súlyosbítja, hogy a játék egy-egy pontján bizarr lények elleni bújócskába is belekényszerülünk, a rendelkezésünkre álló eszköztár pedig kimerül a sétában és a futásban. Bizony, nincs lopakodás, nincs fedezékhez lapulás, esetleg amögül való biztonságos kitekintés.
Technikai oldalról a játék egy kis fejlesztőcsapattól elvárt minőséget hoz, ezért elmarasztalni nyilván nem indokolt, bár a tény, hogy az általunk felvett tárgyak egy része az interakció során előttünk lebeg a levegőben, mintha valamilyen telepata reptetné őket, nem éppen olyan megoldás, amire elismerően bólintok. Ennél már csak a szinte minden életkedvet nélkülöző szinkron rosszabb, ami egy újabb lépés afelé, hogy a lehető legkevésbé legyen ránk hatással a főszereplő sorsa.
Furcsa és szokatlan leírni, de a Those Who Remainnek kifejezetten jól áll, hogy mindössze néhány óra alatt a teljes történet abszolválható. A főszereplő karakterdrámájának elnagyoltsága, valamint a kisvárosi események felgöngyölítésének kidolgozottsága gondoskodtak róla, hogy arra se legyek kimondottan kíváncsi, hova is fut ki a történet vége. Ez pedig egy olyan játék esetében, aminek ez lenne az egyik, ha nem egyetlen húzóereje, kimondottan nagy veszteség.
*** Those Who Remain | Platform: PC, PS4 (tesztelt), One, Switch, Mac |
Kiadó: Wired Productions | Fejlesztő: Camel 101 |
Megjelenés: 2020. május 28.***