Sokszor megállapítottuk már, hogy az indie fejlesztőknek hála fénykorát éli a metroidvania műfaj, olyan remekműveket kitermelve magából, mint például a Hollow Knight. Ez a megnövekedett népszerűség és volumen ugyanakkor évről évre egyre komolyabb kihívás elé helyezi az alkotókat is azáltal, hogy ennyire kibővült a repertoár. Nem elég tehát egy-két jó ötlet vagy egy érdekes világ, mechanikailag és a globális dizájnt tekintve is képesnek kell lenni felnőni a nagyokhoz, ha valaki sikerekre vágyik egy ennyire sűrű mezőnyben. És talán a Bookbound Brigade is épp ebbe bukik bele.
Pedig az alapötlet nagyon jó: lényegében egy komplett könyvtár elevenedik meg a játékban, a történelem és a fikció legismertebb karaktereivel - mindez teljesen komolytalan hangvétellel és kismillió popkulturális poénnal nyakonöntve, ami összességében jól működik. Hősünk sem egy van, hanem kapásból öt: Artúr király, Drakula gróf, Robin Hood, Szun Vu-kung, valamint Dorothy az Ózból, akik egy csapatként haladnak a pályákon, felkutatva az elveszett oldalakat, illetve azok számtalan jól ismert szereplőjét, akik közel néhányan csatlakozni is fognak hozzájuk. Ez pedig a játékmenetre is kihatással van, a Brigád ugyanis különféle alakzatokat tud felvenni, ami nemcsak a pályadizájnnal és a továbbjutás mikéntjével van összefüggésben, hanem a harc során is új lehetőségeket nyit meg.
Kár, hogy ez utóbbi, vagyis a harc a játék leggyengébb része. Maga a támadás iszonyatosan súlytalan, leginkább a Lego-játékokhoz hasonlítható, ami ilyen tekintetben pont elég rossz referencia, a koncepció pedig nagyjából kimerül annyiban, hogy a kisebb ellenfeleket kihívás nélkül eltiporjuk, a nagyobbakhoz meg hozzá lehet vágni a kisebbeket, ezzel megbénítva őket. Igen ám, de a leosztások, illetve azok időzítése sokszor nem igazán teszi lehetővé ezt, és mivel az egyéb módszerek igen korlátozottak (idővel azért megnyitunk egy-két speciális képességet), ezért sokszor az a minimális komplexitás is kiveszik az összecsapásokból. Igen fura emellett, hogy a bossharcokat sem erőlteti különösebben a játék - bár a felvázoltak tükrében lehet, hogy jobb is...
A felfedezés és a platforming egy fokkal már jobb: az irányítás, annak precizitása és érzete alapvetően rendben van, és szinte minden szobára jut valami kisebb titok (ezeket jól láthatóan jelzett ládák rejtik). Itt is akad azonban néhány fura megoldás. Az például nagyon idegesítő, hogy sokszor csak közvetlenül a láda előtt derül ki, hogy valami képesség bizony hiányzik még - de előtte azért a játék megengedi, hogy átszenvedjük magunkat egy nehezebb szekción, hogy aztán szomorúan caplassunk vissza. Ezt azért profibban szokás megoldani, ha más nem, jobb signpostinggal. Nagyon zavaró a térkép is, amely szimplán csak a szobákat mutatja, azok formáját és belső terét viszont nem, ami nemcsak a navigálást nehezíti meg, hanem az egyes helyiségeken belüli tájékozódást is. Maga a pályadizájn egyébként teljesen átlagos, olykor meglehetősen önismétlő, az ügyességi részek pedig elég könnyen átcsapnak puszta trial-and-errorba ahelyett, hogy a különféle mechanikákkal játszadoznának.
Félreértés ne essék, a felsorolt negatívumok ellenére a Bookbound Brigade egyáltalán nem rossz játék, egyszerűen csak annyi jó metroidvaniával játszhattunk mostanában, hogy sokkal jobban kitűnik az, amit nem csinál jól. Világa, stílusa és egy-két egyedi ötlete nagyon tetszett, csak éppen a műfaj lényegét képező [szekvenciális dizájn + annak kihatása a játékmenetre] / [pályadizájn + felfedezés] / [harc + fejlődési rendszer] hármas tekintetében láthattunk már ennél sokkal-sokkal jobb játékokat is. A zsáner rajongói ideig-óráig biztosan el fognak vele szórakozni, hiszen az alapvető minőség teljesen rendben van, de a végigjátszás befejezése vagy a 100% kipörgetése helyett lehet, hogy idővel nagyobb késztetést fogunk érezni valamelyik régebbi kedvenc újrázására, legyen az a Super Metroid, a Shadow Complex vagy a már említett Hollow Knight - a Bookbound Brigade még csak a cipőfűzőjüket megérinteni sem méltó, nem hogy bekötni azt.
6 / 10
***Bookbound Brigade | Platform: PC (tesztelt), PS4, Xbox One, Switch
Kiadó: Intragames | Fejlesztő: Digital Tales | Megjelenés: 2020. január 30.***