LittleBigPlanet - teszt

LittleBigPlanet - teszt

liquidSomosi László2008.11.18. 21:16

Ha szavazást kéne tartanunk arról, hogy melyik játék érdemli ki a “2008 legbátrabb kísérlete” címet, nem lenne nehéz dolgunk. A leírás ugyanis definíció-szinten illik egyetlen játékra: a játékot LittleBigPlanet-nek hívják.

A Media Molecule ugyanis olyasmit csinált, amihez nem csak dedikáció, kreativitás és munkabírás szükségeltetik, hanem méretes adag bátorság is. A szekrény alsó polcából húztak elő egy, elég régóta a zsebkonzolokra, és a különféle letöltős szolgáltatásokra száműzött műfajt (az oldalra görgetett platformerekről van szó), leporolták, szétszedték, ismét összerakták, felöltöztetették, újra izgalmassá tették, aztán belecsempésztek egy kreatív varázsgömböt - a csomag újra szétszedhető, újra összerakható, méghozzá kedved szerint. A LittleBigPlanet pedig működik, egy (bocsánat: három) síkban prezentált formában, most, 2008 őszén. Ez pedig, kérem - nagy szó.

Platformjátékok Nagykönyve, első fejezet: kell egy hős. Sonic vagy Mario, Jazz Jackrabbit vagy Commander Keen, a lényeg, hogy egyedi legyen, és szerethető. A LittleBigPlanet hőse Sackboy, azaz a Zsákfiú - tessék megjegyezni a nevet, innentől a fentebb felsorolt kollégákkal egy lapon fogjuk emlegetni a srácot. Sackboy barna. Vagyis kockás. Inkább piszkos. Nem is: foltos, színes pöttyökkel. Sackboy olyan, amilyennek te szeretnéd látni, a hőst alkotó anyagon keresztül a hajazatán át a ruházatáig minden te határozol meg, te aggathatsz rá, méghozzá röptében - az LBP bármikor megállítható, előpattan a módosítgatós menü, te pedig öltöztethetsz alakíthatsz, szépíthetsz vagy csúnyíthatsz - a pálya elején még Robin Sackboy Hood indult el, a végére pedig Zsákfiú, az Asztronauta érkezik. A főhős módosításának lehetősége új dimenziókat ad a gyűjtögetésnek. Nem csak a pontokat jelentő kék gömbök felé kapálózol, hanem a megszerezhető bónuszok is érdekelnek. Vajon mit rejt a lángoló erdő felé lógatott láda? Új kosztüm van benne, vagy új, a megfelelő objektumokra ragasztható matrica? Hajt a kíváncsiság, már nem csak a pontszerzés hajt, hanem a felfedezés is erősen motivál. Az egyik legősibb játékelem, über-sikeres játékok épültek rá (a World of Warcraft, meg általában az MMO-k egyik alapvető hajtóereje, hogy milyen kincs, felszerelés esik ki leölt szörnyetegből), platformerben ilyen formában, ilyen sikerrel, ilyen ügyesen beépítve még nem alkalmazta senki.

Patformjátékok Nagykönyve, második fejezet: kell egy világ. A LittleBigPlanet világa igazi álom-univerzum, az emberi kreativitás a szó legszorosabb értelmében a levegőbe száll, aztán ott formálódik újra - megszületik a KisNagyBolygó, ahol minden lehetséges. Az egyedül, vagy csoportosan bejárható világ nyolc állomása színes álom-univerzumot formál, megállónként négy fejezetre bontva. Minden állomás egy külön történet, külön kultúrkörben, saját stílussal. Az összetartó erő a pazar művészeti tervezés. Ha úgyis játékokról beszélünk, rágassunk elő innen párhuzamokat. A LittleBigPlanet olyan, mintha a Katamary Damacy találkozna a Monthy Pythonnal, aztán közösen átlapoznának egy bőségesen illusztrált Grimm mesekönyvet. A Media Molecule angol stúdió, a LittleBigPlanet pedig tagadhatatlanul, nyilvánvalóan angolszász alkotás, még akkor is, ha a helyszínek választéka teljesen nemzetközi, az afrikai szavannáktól kezdve a latin elmúlás-kultuszon és az urbánus dzsungelen keresztül a japán hagyományokig ott lapul benne minden, amit a saját világunk nyújtani tud - csak kifordítva, kiszínezve, játékformába öntve. A pályákat felépítő elemek anyagszerűek, kézzel foghatók, úgy néznek ki, mintha lerakta volna őket valaki, és egymásba gabalyodtak volna. A végeredmény mégsem kaotikus, a pályák egyedi témájának, és a remek háttereknek köszönhetően minden helyszín más, és ami a legfontosabb, egységes egész. Stephen Fry hangulatos narrációja, és a remekül összeválogatott muzsikák pedig a szükséges pontot teszik fel az i-re - nélkülük az LBP nem lenne az, ami.

Ha letudtuk az egyedi hőst és a jó világot, kell még tisztességes irányítás, és tisztességes kihívás. A LittleBigPlanet irányítása roppant egyszerű. Egyszerű, mert gyakorlatilag két gombot használ, az X-szel ugrassz, az L1-gyel pedig megkapaszkodsz. Ennyi. Nincsenek megnyitható speciális mozdulatok, nincsenek kombók, nincsenek ravasz támadások. Van viszont fizika, méghozzá remek. A LittleBigPlanet speciális mozdulata... a fizika. Minden tereptárgy, minden megmozdítható objektum úgy viselkedik, ahogy azt elvárnád tőle. Ha felépítenéd az LBP pályáit a valóságban, és keresztül kergetnél rajta egy képzeletbeli Zsákfiút, valami nagyon hasonlót tapasztalnál, mint a játékban. A LittleBigPlanet bátran, és sokszor épít a fizikára, nem csak a bőségesen adagolt (naná, platformer) ugrálós-kapaszkodós feladatok során, hanem a logikai feladványok (ne tessék bonyolult dolgokra gondolni) alkalmával is. A Zsákfiú mozgása akár furcsa is lehet elsőre - könnyed, szinte lebegő módon közlekedik és ugrál - de tökéletesen passzol az őt körülvevő világ fizikai jellemzőihez. Az ugrálás aktusa kielégítő, a pályák felépítése és változatossága úgyszintén - nem csak a fentebb dicsért tematikus variációk miatt, hanem a láthatóan hosszas kreatív folyamat végeredményeképp létrejött feladatok, akadályok okán is. A pályatervezésben lépten-nyomon tetten érhető ötletesség a platformerekben megszokott ugrabugrán felül a zsánerben abszolút szokatlan szituációkat tár eléd - tárgyakat húzhatsz és vonhatsz, szerkezeteket hozhatsz mozgásba, járműveket lovagolhatsz meg. A feladatok egyediek, és az “egyjátékos” kalandsorozat viszonylagos rövidsége (hat-hét óra) ellenére kínálnak annyi újdonságot, annyi rejtett dolgot (teljes bónusz pályaszakaszokat) és annyi tömény élményt, hogy érdemes, sőt, erősen ajánlott többször újrajátszani a pályákat.

Pláne úgy, hogy a LittleBigPlanet-et nem csak egyedül érdemes felfedezni, hanem társaságban is. A kettő-négy játékost támogató kooperatív lehetőség az LBP egyik igazi aduásza, nincs nagyobb öröm annál, amikor egy nehezebb pályaszakaszt, vagy egy, a továbbjutás útjában álló rejtvényt közösen oldotok meg. A kooperatív játékok közös problémája (a kamera) itt is gondot jelent néha, de annyira nem vészes, hogy az élmény útjába álljon. A LittleBigPlanet ráadásul bátorít is a közös kalandra, a helyszínek bőségesen szolgálnak olyan pályaszakaszokkal, melyeket direkt erre terveztek - vagyis több játékos szoros, párhuzamos együttműködése szükségeltetik az abszolválásukhoz. Online vagy offline - a kooperatív játék az LBP esetében kiemelten jó móka, mindenképpen próbáld ki.

Végezetül itt az elején emlegetett varázsgömb: a kreációs, pálya / játék építő modul. Ami egyrészt zseniális, másrészt átlátható, harmadrészt pedig igen hamar rá fogsz jönni, hogy jó pályát, élvezetes kihívást építeni baromi nehéz. Utóbbi nem a szerkesztő hibája, a Media Molecule láthatóan minden megtett azért, hogy az átlagos játékos képességeihez igazítsa a játék ezen részét - a LittleBigPlanet által kínál lehetőségek tárháza ennek ellenére masszív, időt, hozzáértést, és sokszori próbálkozást igényel, ha kiemelkedőt akarsz összehozni. Próbálkozni ennek ellenére érdemes, már csak azért is, mert nem kell minden az alapoktól kezdeni, az LBP több, alapjaiban felépített helyszínt kínál, érdemes először módosítgatni, aztán építeni. Szerencsére sokaknak van ideje, és kellő elhivatottsága arra, hogy kiismerjék a szerkesztőt, és megvalósítsák vele az ötleteiket. Már most, a játék megjelenése után alig pár héttel tonnányi feltöltött pálya áll rendelkezésre - jók és rosszak egyaránt. Az LBP letisztult, a közösségi oldalak tagelős funkcióját ügyesen átvevő keresője szerencsére nagy segítséget nyújt abban, hogy megtaláld az ízlésednek, hangulatodnak megfelelő pályát. Ha nincs kedved építeni, símán élvezheted a kínálatot: ha marad a kezdeti lendület, nagyon sokáig el lesz látva bőséges, gyakran minőségi (és ingyenes), a felhasználók által kreált bónusz tartalommal a játék.

A LiitleBigPlanet a zsáner dekonstrukciója, olyan játék, ami nem csak látványszinten, de a játékos kezébe adott lehetőségek frontján is megreformálja a műfajt. Találkozik benne a stílus, a forma, és az újító szándékú tartalom. A LittleBigPlanet bátor, és teljes szívvel szerethető játék, ami pont azt ünnepli, ami manapság sok területen kiveszni látszik a játékokból - a féktelen kreativitást.

A LittleBigPlanet általunk tesztelt példányát a KONZOL KLUB biztosította. Hatalmas köszönet érte!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 órája
13

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

23 órája
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==