Ahogy múltkor fejtegettem, a sétaszimek és az elme megborulásának különböző árnyalatai kéz a kézben járnak. A The Shattering is egy ilyen példát jár körbe - imbolyog a zsebóra, indul a hipnózis, hősünket pedig egy pszichológus kíséri végig a tudatának kritikus zónáiban. Kik vagyunk? Miért vagyunk itt? Mi az alapprobléma? Nos, ezek a pontok fejezetről fejezetre derülnek majd ki, hogy 3-4 óra sétaszimes tekergés után megvilágosodjanak a szürke árnyalataiba mártott részletek.
A Super Sexy Software Lengyelországból indult, ahol az indie világban jól fekszik ez a stílus. A Blooberhez képest azonban nem a fantasztikumot, vagy sci-fit is bekeverő horror van előtérbe helyezve, inkább a lassú, valósághoz közelítő pszichológia. A The Shattering témája nem könnyű, sőt, nem is igazán jó a megjelenés időzítése ezzel a mostani befordulós időszakkal. Ám mindenképp a fejlesztőket dicséri, hogy talán így ebben a formában elég is elég innovatív hatású az elme ilyen formájú nyomozós felderítése. Sajnos a játékmechanikában semmi kiemelkedőt nem találni. Megérkezünk egy helyszínre, és majdnem hogy hidden object jelleggel meg kell találni az aktiválható tárgyakat. Olykor a narratíva szerinti sorrend is számít, ezzel tényleg van valamiféle mechanizmus a sétálgatás fölé rétegezve. Viszont gyakran frusztráló a tárgykeresgélés, pláne azzal a ténnyel kiegészülve, hogy a gamepad-es irányítás kissé apacuka, és például nehéz pixelpontosan eltalálni mondjuk a hűtő aljából kilógó borosüveg nyakát.
Lassú tempó, kissé ragadós mozgás, szöszmötölős felderítés - ezen a szinten még mindig kötelezőnek érzik a fejlesztők a műfajban számomra utálatos fiókkihúzogatással húzni az időmet. Szerencsére a közepesen ketyegő játékmenet mellé egy izgalmas félig-meddig monokróm megjelenés társul, ami az ide-oda transzformálódó környezettel, stock-tereptárgy mivoltunkban is érdekes pályadesignnal kiegészülve az embert benn tartja a nyomozáson. Technikailag is rendben van a Shattering. Néha apróbb döcögések azért befigyeltek egy high-end gamer laptopon is, de nem tudtam pontosan eldönteni, hogy a tévére kötött Steam Link vagy a szokásos Unity-nyűglődés játszott ebben szerepet. Apropó tévé, a látványvilágnak és a programnak jót tesz az esti, sötét nappali hangulata; konzolon, sőt, Switchen is simán el tudom képzelni a Shattering megjelenését.
Ha nem játszottál még a műfaj nagyjaival, akkor a Shattering előtt mindenképp azokkal ismerkedj. A játék főleg azoknak való, akik az összes fontosabb műfajtársat kivégezték már, és szomjaznak a hasonló sztorikra. A pszichológiai rész iránt érdeklődők is találnak majd érdekességet a Gdyniában állomásozó csapat munkájában, de ne várjatok tudományos mélységeket. Érdemes látni, hogy a játék vastagon a stílus középmezőnyébe tartozik. Van helye és tere a piacon, de sajnos jövő ilyenkor már csak szürkéshalvány emlékek fognak derengeni belőle.
*** The Shattering | Platform: PC |
Ár: 19.99 EUR | Kiadó/fejlesztő: Deck 13 / Super Sexy Software |
Megjelenés: 2020. április 21.***