James Bond: Quantum of Solace - teszt

James Bond: Quantum of Solace - teszt

WarhawkLusztig Zsolt2008.11.16. 19:15

My name is Bond...

Leszögezhetjük, nincs másik olyan filmsorozat, mely húsz rész után is ugyanolyan sikeres marad - erre egyedül James Bond képes. A recept pedig már 21 epizód óta ugyanaz: vegyél egy adag gonoszt világuralmi tervekkel, egy adag angol szuperkémet, minimum kettő adag femme fatale-t, adj hozzá tömény akciót illetve szórd meg fegyverekkel és kütyükkel. Az egészet tálald felrázva - ne keverve! - és íme a siker koktélja. A modern időkben pedig szinte minden epizód mellé kötelezően járt egy-egy videójáték-kivetülés is, melyek szinte egytől-egyig pillanatok alatt a feledésbe merültek. Ennek okát egy szóval összefoglalhatjuk: Goldeneye. A Nintendo64-re megjelent filmadaptáció olyan magas lécként tornyosul minden új versenyző fölé, melyet megugrani szinte lehetetlen. “Most azonban!” - mondták a marketingesek - “Most azonban minden más lesz! Itt a Call of Duty motor, melytől összecsináljátok a gatyátokat! Itt az a film, amire mindenki várt! És természetesen itt van Daniel Craig, akinél badass-ebb Bond figura még nem volt!” Mi azonban tudjuk, hogy a PR duma nem mindig fedi az igazságot - például most sem.

Quantum of Royale

A játék ott kezdődik, ahol az előző film véget ért. Ezt pedig vegyétek szó szerint, gyakorlatilag a film utolsó jelenete egy az egyben a játék első mozdulata, megismerkedünk Mr White-al, majd miután menekülőre fogja, az irányítással és a harcrendszerrel is. Ezek után továbbutazunk egy-két érdekesebb, a filmben is látott helyszínre, majd egyszer csak Madagaszkáron találjuk magunkat, miközben épp Mollakat próbáljuk elkapni. A filmek ismerői most felvonják szemöldöküket és jól teszik. A Quantum of Solace nagy része ugyanis nem a most futó film történetét követi, hanem visszadob az előzményekhez és gyakorlatilag végig játszuk a teljes Casino Royale-t. Megjegyzem, ez annyira nem nagy kár, lévén a QoS film is az előző epizód direkt folytatása, nem annyira különálló történetek, mint amennyire a Bond filmek szoktak. Madagaszkár után jön a Miami, a vonat Montenegróba, a póker párbaj a kaszinóban, Vesper Lynd kiszabadítása, majd végül a rajtaütés Velencében. Miután végighaladunk az előzményeken visszaváltunk Quantum üzemmódba, és a maradék maroknyi pálya már ennek a lezárása lesz. Kettő játék egy áráért mondhatnánk, de sajnos ez nem teljesen van így, két okból is. Egyrészt a két történet / film keverése miatt nem alakul ki egy koherens sztorivonal, a Casino Royale utolsó pályája után akkora ugrás van előre, hogy totál elveszíthetjük a fonalat. Ez azt is eredményezi, hogy nekem például abszolút nem esett le, hogy az utolsó pályán vagyok, míg be nem fejeződött. Értem én, hogy kell a feszültség a trilógia befejező részéhez, de azért illett volna valamit kerekíteni a végére. Másrészt még így is a tiszta játékidő nagyjából egy délutánnyi lesz, ami valljuk be, édeskevés. Persze lehet újrajátszani - keresni az eldugott mobiltelefonokat például - de igazából nincs értelme, a játékban egyszer sincs lehetőségünk választásra, mindig ugyanazt a történetet kapjuk. Ezen segítene a multiplayer üzemmód - végülis a Goldeneye többek közt ezért volt sikeres - de sajnos itt is elvérzik a játék. Gyakorlatilag egy CoD4-et kapunk, csak más köntösben, ugyanúgy van benne fejlesztés (És nem fejlődés!, Sajnos itt csak különböző fegyvereket vehetünk, nem szerzünk tapasztalatot), a meccsek menete is hasonló, azonban az amatőr pályatervezés gyorsan megöli a dolgot. Kár érte, mert van néhány olyan játékmód, melyért megérte volna (például a Bond Versus, ahol a klasszikus “egy a sok ellen” felállást tényleg jól lehetett volna “Bondosítani”).

Pozitívum, hogy sok pályán lehetőségünk van lopakodva, az ellenfeleket és a kamerákat csendesen eliminálva is előre haladni, azonban általában semmilyen büntetést nem kapunk, ha felfedeznek, nincs game over, egyszerűen néhány keményebb ellenfél jön - értsd: nem csak csúzlijuk van - a játékmenet pedig átvált a klasszikus “öld ahol tudod” módozatba. Természetesen scriptelt jelenetekből nem lesz hiány, ami igazából nem is baj, jelenleg talán ez a legjobb módja annak, hogy úgy meséljünk el egy történetet, hogy a játékos résztvevőnek és ne nézőnek érezze magát. Néha azonban kicsit túl sok van belőle és talán ezért néha kilóg a lóláb, de ennyit még talán elnézek. Viszont nem nézem el az átvezető jelenetek minimális kidolgozását, értem, hogyan illeszkedik a játékba, de hogy minden pálya közt ugyanazt a térképet lássam különböző párbeszédekkel, az tényleg igénytelen. Csak egy példa, a póker rész után a Casino Royaleben van egy nagyon durva autós üldözéses jelenet, mely itt mindössze M egyik elejtett mondat lesz. Újdonság a fejlett fedezék rendszer, ami, be kell valljam, teljesen bevált. A dolog teljesen egyszerű, FPS nézetben játszunk egészen addig, míg egy fedezékhez nem érünk, ahol a kamera átvált külső nézetbe, innentől pedig a jó öreg Gears of War - Rainbow Six páros által felépített kikandikálós adok-kapok lesz jellemző. Eközben egy gombnyomásra tudunk fedezéket váltani, amire szükségünk is lesz, ugyanis az ellenfelek egész okosak, megpróbálnak általában sarokba szorítani, azonban ha sokáig egy helyen vagyunk, akkor jellemzően gránátokkal próbálnak kikergetni a rejtekhely biztonságából. Nem mondom, hogy most látunk ilyet először és nem reformálja meg a játékok világát, de lényegesen kényelmesebb, mint a általában az FPS játékokban megszokott fedezékhasználat.

Quantum of Duty

Értelemszerűen, ha már fel lett emlegetve a Call of Duty 4 motorja, az ember azt várná, hogy hasonló élményben legyen része. Sajnos az Infinity Ward által kreált látványvilágot nem tudták a Treyarchos srácok megismételni. Első ránézésre igazából nincs baj a játékkal, azonban a pályák sok helyen túlságosan sterilek, élettelenek. Ellenfelekből pedig nincs sok fajta - ezt ugye a CoD nagy ütközeteiben nem vesszük észre, de itt feltűnő, mikor két ikertestvér terrorista beszélget. A helyszínek változatosságára viszont nem lesz gondunk, a fél világot bejárjuk, és például a zúgó vonaton az esőben harcolni nagyon élvezetes. Ami nagyon hiányzott, az a tipikus Bond-kütyük jelenléte - tudom én, hogy ez a Bond már nem AZ a Bond, de akkor is, ilyen játékba kellenek az ilyenek, hiszen itt azért csak egy titkos ügynök van a főszerepben, nem Master Chief. A szereplők terén nem a véletlenre bízták a dolgot a fejlesztők, a film összes nevesebb szereplője itt van, legyen az Daniel Craig, vagy Judi Dench. A zenék sem lettek rosszak, követik az eseményeket és igazán jó hangulatot teremtenek, a játék elejére pedig sikerült egy annyira hangulatos főcímet összehozni, ami nekem azonnal bemászott a toptízbe, zenei téren mindenképp.

A Quantum of Solace egy élvezetes, de a jelenlegi felhozatalban csak egy erős közepes feletti akciójáték lett. Ami nagyon nagy hiba, hogy a filmeket ismerve az embernek magas elvárásai vannak, melyeket a Treyarch rendre nem tud teljesíteni. A CoD4 motor atombiztos alapjaira épített játékmenet nem pótolja azt az űrt, amit a játék rövidsége okoz és a rengeteg le nem ütött magas labda miatt ez bizony csak egy jól összerakott filmfeldolgozós iparos munkának fog látszani, nem a Goldeneye utáni legjobb Bond adaptációnak. Mint az ilyen feldolgozásoknál szoktam jelezni, ez a játék is rajongóknak kötelező, mindenki másnak akkor fogja megérni, ha már eggyel alacsonyabb árzónába kerül. Akkor viszont egy próbára mindenképp, hiszen nem minden nap lesz az emberből a híres duplanullás.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

12 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==