[Előzetes] Comanche

Comanche

LotharFuchs Róbert2020.03.24. 17:00

A veteránoknak biztosan nem kell bemutatni, de mindenki más kedvéért: a Comanche egy 1992-ben indult sorozat, melyben az emblematikus (ám prototípus stádiumban ragadt), RAH-66 Comanche helikopter pilótájaként kellett szitává lőni / darabokra robbantani minden ellenséget. A fejlesztő Novalogic nem csak azért lehetett büszke a munkásságára, mert hiánypótló játékot alkotott, de azért is, amit anno a Voxel Space nevű grafikai motorjukkal elértek (és most erőt kellett vennem magamon, hogy a vicc kedvéért ne rotornak hívjam). A műfajra akkoriban jellemző, vektoralapú látványvilágot alaposan felrázta a terep forradalmi ábrázolása, és már ez önmagában elég lett volna a hírnévhez. De a biztonság kedvéért még megfejelték a szimuláció és az árkád egészséges keverékével, ami a nagyközönséggel is megszerettette a virtuális helikopterkedést.

És hogy ez ma miért releváns? Mert a széria szemmel láthatóan ugyanabban a szellemben folytatódik, amiben 1992 és 2001 között az aranykorát élte. Kezdésnek máris az egyik legfontosabb elem, az irányítás. Három profil közül lehet választani. Bevallom töredelmesen, hogy nem voltam túl kitartó a két haladóknak szánt beállítással (egér+billentyűzet felállással), de csak azért, mert a kezdőkre szabott opció - ha kisebb módosításokkal is, de - tökéletesen elégnek bizonyult. Egyjátékos és multiplayer (!) módban egyaránt. Nagyjából egy óra gyakorlás után már magabiztosan kezeltem a prototípust, az AI és a legtöbb emberi ellenfél legnagyobb bánatára. Ez azonban elsősorban nem az én érdemem, hanem a jól skálázható irányításé. Pont ezért azonban a kezelhetőségnek kizárólag az árkádosabb oldalát ismerhettem meg. Profi módban, botkormánnyal gyanítom élethűbb élményt nyújt, de ezt biztosra mondani nem tudom.

Azonban a szimulációtól való távolodás sem szabad, hogy nagy meglepetés legyen. A sorozat az évek múlásával mindinkább ebbe az irányba haladt, az akció maga pedig sosem volt élethű leképzése a valóságnak. Nagy tűzerő, végtelen lőszer, és természetesen a gépek strapabírása mind-mind a könnyedebb szórakozást célozzák meg. Miután egy Early Access állapotú játékról van szó, olyanokra most nem fecsérelnék sok szót, mint a menü fapadossága, a befejezetlen single kampány, a külső nézet (vagy bármilyen más, pilótafülkén kívüli nézet) hiánya, a multiplayerben elérhető 5 helikopter közti balansz, vagy a döcögős matchmaking. Ezek mind a korai állapot velejárói, amiket nem lenne fair felróni neki. Amit viszont igen, az a(z eddig látott) single kampány erőtlensége. A pályatervezés teljesen lineáris és csőszerű, ami sokszor pont az élvezetes és szabad manőverezésektől fosztja meg a játékost. Az AI érdemi kihívást nem tud nyújtani, ráadásul sokuk szinte teljesen statikus. Mivel itt csak egy helikopter érhető el az ötből, az arzenál nagy része kispadról nézi az eseményeket. A támogató feladatokra kitalált újítás, a drón indokolatlanul sokat van szerepeltetve, hogy elnagyolt épületek belsejében kicsit lövöldözzünk, aztán kapcsolókat nyomkodjunk vele. És bár ez a legkisebb gond, de a dialógusok B kategóriás akciófilmeket idéznek. Amennyiben a tutorial kitolt részeként tekintek erre az egy küldetésre, úgy elfogadható, de manapság ennyi már nem elég. Nagyon remélem, hogy a jövőben a többi misszióval majd rám cáfolnak, ugyanis a multiplayer ezzel szemben kifejezetten élvezetes volt.

Ami nem is csoda, hiszen saját bevallásuk szerint a többjátékos mód erősebb fókuszt kap. A pályák 4vs4 csatákra lettek tervezve, és minőségben, lehetőségekben össze sem hasonlíthatóak a single-ben látottakkal. Bőséges tér, sziklatornyok, barlangrendszerek, hegyek és völgyek olyan összetételben, amin mind vizuálisan, mind mechanikai értelemben érződik a tapasztalat, a vízió, és úgy általánosságban a törődés. A felhők például rejtekhelyként szolgálnak, a drónokkal pedig jóval kevesebb, de fontosabb feladatokat végezhetünk el annak fényében, hogy épp melyik pályára sorsolt. Az akció gyors, mégis a terep egy ügyes pilótának sok taktikai húzást tud kínálni, az öt helikopter egyedi karakterisztikája és felszerelése pedig egy változatos kasztrendszert ígér. Az egyensúllyal még lesz teendőjük, de a mindenki számára egyből elérhető Prototípus már most egy szolid gép minden szituációban. Az egyetlen igazi negatívum az, hogy (egyelőre) nem játsszák elegen. Egy-egy meccs elindítása még csúcsidőben is perceket igényel, és nem ritka, hogy ekkor is csak a teljes létszám töredékével sikerül. A végleges verzió ezen remélhetőleg változtatni fog, ám nem tudok nem aggódni a Comanche-ért: a multi orientált rétegjátékoknak mindig nehéz dolguk van, ha nem F2P-es, mikrotranzakciós modellel vágnak bele. Márpedig a fejlesztői ígéretek alapján az utóbbihoz bottal sem akarnak nyúlni, vagyis marad a fix árcédulás stratégia. A single után még talán ki is nevettem volna őket, a összkép ismeretében viszont már határozottan szorítok nekik.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 órája
4

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==