Böngyör hajú, pufókás fiú ül a nappali szőnyegén. Erősen összevont szemöldökkel tanulmányozza a „Basic Zsebkönyv” című olvasmány könyvtári példányát, aminek mosottas sárga fedeléhez lassan lapjai is hozzá színeződnek. A fakeretes televízió kéken világít előtte, rajta unottan pislákoló kockakurzorral horkol a Commodore 64. Lázas pötyögés. Hümmögés. Újabb sorok. Az alkotó elszántan pörgeti a viseltes oldalakat, majd mély lélegzetet vesz. Diadalittasan magasba emeli kezét és rácsap a Run feliratú gombra. A képernyőn feltűnő néhány öklömnyi pixel pedig már az ő világa.
Az elmúlt két hét bennem ezeket a pillanatokat idézte fel. A zúgó 486DX2 mellett Duke Nukem 3D sprite elemekkel és szektor aktivátorokkal pepecselő tizenévest és az RPG Maker menürengetegében bolyongó gimnazistát. A gyermek végtelen fantáziáját és a szürke mindennapokba belefásult kreativitást. Az alkotás örömét. A Dreams nem csupán a Media Molecule elmúlt tíz évben hajszolt “játssz, alkoss, oszd meg” formulájának kiteljesedése, de a stúdió következő évtizedének alapköve is. Sőt, talán a Te karrieredé?
A Dreams egy kivételes kreatív eszköztár
Bármilyen formája vagy területe is érdekeljen az alkotói folyamatoknak, itt valószínűleg találsz eszközt ahhoz, hogy megmutasd magad. A Dreams nem csupán egy piszkosul egyedi és fejlett voxel alapú grafikus motor, de hozzá egy komplett 3D modellező, keyframe animátor, pályaszerkesztő, csomópont szerűen felépített vizuális programnyelv és egy GarageBand-hez hasonló zenei szoftver is egyben. Csak a technológiai részéről oldalakat lehetne írni. Ez elsőre könnyen ijesztőnek tűnhet, de a fejlesztőcsapat rengeteget dolgozott azon, hogy a szükséges képességek elsajátítása önmagában is egy játékos folyamat legyen. Minden feladatra számtalan oktatóanyag jut, amelyek nem csupán száraz, előre rögzített videókból állnak, hanem aktívan bevonva, a gyakorlatban vezetnek rá az egyes elemek működésére és folyamatosan jutalmaznak. A tanulás nyilván ebben a formában is időigényes, aminek egy része az alap beállítással a DualShock kontrollert és Sixaxis funkciót is teljesen kihasználó kezelés megszokása. Ha valakit a hideg ráz a mozgásérzékeléstől, az támaszkodhat kizárólag az analóg karokra, de ez számos gyors gombkombinációt tesz lehetetlenné. A harmadik opció a két Movie kontroller bevetése, de hamar rájövünk, hogy ezek is csak egyes részfeladatokat könnyítenek meg. Szerencsére miután otthonosan mozgunk a térben, az egységes kezelőfelületnek és logikus felépítésnek köszönhetően később egyre könnyebben bővíthetjük tudásunkat az ismeretlen területeken. Ez lehetővé teszi, hogy bárki átfogó képet kapjon a játékfejlesztés alapjairól és egyedül is teljes projekteket valósítson meg. De miért csinálná bárki magányosan?
A Dreams egy fantasztikus közösség
Az egyes fejlesztői eszközök önmagukban elég lehetőséget biztosítanak ahhoz, hogy bekapcsolódjunk a kreatív folyamatokba. A közösség tagjai között akadnak, akik csak részletes karaktermodelleket szobrászkodnak digitálisan - ide kellhet például a Move kontroller esetleg. Vannak zenészek, akik rendkívül hangulatos dallamokat szólaltatnak meg a háttérben és animátorok, akik a figurák mozgását adják. Mások kivételesen jól boldogulnak a logikai programrészekkel és mondjuk random generátort vagy osztott képernyős módot huzaloznak össze - utóbbiról a fejlesztők például azt hitték, hogy lehetetlen jelenlegi formájában. A legtöbben ráadásul a Te kezed alá is dolgoznak! Bármit hozunk ugyanis létre Dreamsben, dönthetünk arról hogy csak megmutatjuk vagy meg is osztjuk másokkal. A szabadon hozzáférhető elemeink esetén a rendszer automatikusan feltünteti a nevünk az alkotók között, ha esetleg valaki beemeli azt egy nagyobb projektbe. Ennek köszönhetően már most hatékonyan működő csapatok alakultak ki és a belső asset-tár is rohamosan bővül. Akár azt is megtehetjük, hogy a villámgyors és jól szűrhető keresővel egy teljes játékot legózunk össze a már meglévő elemekből. Bizonyos alkotók ehhez komplett tematikus szetteket hoznak létre és tesznek közzé, azonos stílusban megalkotott modellekkel, környezeti elemekkel, animációkkal és akár hangokkal is. Az elmúlt egy év tapasztalata azt mutatja, hogy bár a Dreams közössége most is csak nagyjából félmillióra tehető, de minden tagja kivételesen aktív, együttműködő és segítőkész. Itt még a kommenteket is élvezet olvasni egy-egy folyamatban lévő projekt alatt. A Media Molecule csapata ráadásul pontosan tudja, hogy az eszköztár átnyújtása csak az első lépés volt, ezért folyamatosan figyelemmel követi a fejlesztéseket. Különböző témákra épülő közösségi versenyeket szervez, rendszeres streamekben mutatja be a legjobb alkotásokat és főoldalra emeli az arra érdemeseket. A játékosnak elég csupán szörfözni közöttük!
A Dreams egy végtelen tartalomszolgáltató
Mert akkor sincsen probléma, ha a fenti lehetőségek nem voltak képesek felpiszkálni a fantáziádat. A Dreamiverse fogyasztói oldalról éppen annyira innovatív, érdekes és szórakoztató tud lenni. A sokoldalú és flexibilis eszköztárnak köszönhetően már most képviselteti magát szinte az összes játékstílus. 3D és 2D platformerek, belső nézetű lövöldék, akció-szerepjátékok, logikai és puzzle címek, tárgykeresős és dialógusválasztós kalandjátékok, séta szimulátorok, horror élmények, autóversenyek, városépítő vagy éppen körökre osztott stratégiai játékok? Mindenből kaphatsz egy kis kóstolót. Az utolsó kifejezés viszont fontos. Ezek folyamatban lévő munkák. Szemtelen másolatok. Csírázó új koncepciók. Próbaváltozatok. Bár a korai hozzáférésnek köszönhetően nagyon gyakran találunk meglepően polírozott darabokat, jelenleg egyik sem fog húsz percnél tovább tartani. A teljes értékű projektek beéréséhez nyilván ennél jóval több időre van szükség. Ez most egy "bite-sized" falat-élmény. De úgy is van felépítve! Az egyedi technológiának köszönhetően pillanatok alatt suhanhatunk mások álmai között. Töltési idő lényegében nincsen. Így gyakran azon kaptam magam, hogy a néhány perces próbák összességében órákra nyúlnak el. Mindig van valami érdekes. Mindig ott a következő izgalmas koncepció vagy lenyűgöző képi világgal megáldott alkotás. Ráadásul a játékok mellett találunk látványos technológiai erőfitogtatásokat, fix kamerás mozgó műalkotásokat, rövid animációs filmeket és videóklipeket is. Mindezt akár webes felületről (indreams.me) is nyomon követhetjük és egyetlen kattintással bedobhatjuk az érdekes darabokat a “játszd később” szekcióba. Elég megnézni a kritikában feltűnő képlopatokat, melyek mindegyikét én készítettem a tesztidősztak alatt. Mondanom sem kell, hogy mekkora potenciál bújik meg közöttük.
A Dreams egy művész álma
Ezt próbálja megmutatni a Media Molecule által a játékhoz csomagolt első mozifilm hosszúságú alkotásuk is. Az Art's Dream bár szintén nem fog másfél-két óránál tovább tartani (duplája, ha a rejtett jutalmakat is felkutatjuk), remekül demonstrálja, hogy mire képes a rendelkezésünkre álló eszköztár. A magába fordult, önmarcangoló zenész vívódása egyértelműen a csapat legérettebb története, ami tele van gyönyörű képekkel, jópofa szituációkkal és szerethető karakterekkel. Na meg néhány fülbemászó musical betéttel. Mindeközben bravúrosan váltogatja a gameplay elemeket. Az egyik percben még egy hack'n'slasht játszunk, a következőben már egy repülős szekvenciát, amit később egy platformerből átváltó twin stick lövölde zár. Ha pedig hihetünk az ígéreteknek, akkor ez csupán az első fecske ami tőlük érkezett és a jövőben további belső fejlesztések várhatóak a Dreams álomvilágába.
A Dreams csupán a kezdet!
Mert a teljes változat megjelenése csak egy fontos lépés volt a sok közül a kijelölt úton. A jelenleg elérhető online ponttábla és kanapé ko-op lehetőségek mellé hamarosan érkezik a teljes netkóddal ellátott többjátékos opció és PSVR támogatás is. A Dreamiverse projektjei napról-napra válnak összetettebbé és csiszoltabbá, a közösség által bővített assett-tár pedig folyamatosan duzzad tovább minőségi darabokkal. Mindeközben a #MadeInDreams hashtag egyre nagyobb figyelmet kap. Nem csupán a Playstation hivatalos Youtube csatornáján tűntek fel felhasználók által készített játékok rövid reklámjai, de a napokban az egyik első sikercímért (Blade Gunner) felelős ausztrál fiatalember már konkrét állásajánlatot is kapott egy európai fejlesztőstúdiótól. Ennek fényében nem lennék meglepve, ha a következő generáció neves játékfejlesztői közül néhányan a Dreams álomvilágából kerülnének a pályára.
Akár Te is! Ha érzel magadban megfelelő ambíciót és mutatsz némi érdeklődést a játékipar iránt, akkor ez egy remek lehetőség, hogy kipróbáld magad. De talán akkor sem szabad a 40 dolláros indulóárral a polcon hagyni, ha mindössze a jelenleg apró darabokban felkínált élményekre, egyedi ötletekre és folyamatosan fejlődő projektekre vagy kíváncsi. Mert a Dreams kétség kívül egy generációt meghatározó alkotás. Az marad mindössze vita tárgya, hogy pontosan melyiké.
sQr
***Dreams | Platform: PlayStation 4 (PS4 Pro tesztelt)
Kiadó: Sony Interactive Entertainment / Fejlesztő: Media Molecule
Ár: 11.990 HUF | Megjelenés: 2020. február 14. ***