Szinte pont egy évvel ezelőtt történt, hogy erősen bizakodó elvárásokkal zártam le a MotoGP 07 tesztjét. Szerencsére nem hiába: Talmácsi Gábor másnap a gyorsaságimotoros széria első magyar világbajnoka lett, és bár most egy balszerencsés esztendőt követően nem kezdhetem azzal, hogy azóta már meg is védte a címét, abban minden bizonnyal sokan egyetértünk, hogy hazánk legnépszerűbb sportolója megérdemelten és fantasztikus eredményekkel a tarsalyában léphet tovább - pontosabban feljebb -, a 250 köbcentiméteres géposztályba.
Idén minden esetre még címvédőként húzhatta Talmácsi a gázt a mezőnyben, így a MotoGP 08-ban is a szépséges egyes rajtszámmal köszönthetjük motorosunkat. Bizony, nem elírás: a Capcom és a Milestone közös sorozata a tavalyi, PlayStation 2 exkluzív kezdetet követően idén már átköltözött az újgenerációs masinákra is, a japán kiadó pedig egyben a MotoGP kizárólagos licenszét is a magáévá tette, így a minimális elvárások közé került az is, hogy a kisebb kategóriák is helyet kapjanak a játékban - szerencsére így is történt.
Az idei kiadás legnagyobb tartalmi újítása tehát kétség kívül az, hogy ezúttal már mindhárom géposztály versenyző- és csapatfelhozatala megtalálható a játékban, erről pedig hamar megbizonyosodhatunk, hiszen a főmenübe érkezve rögtön méretes deja vu érzés válik úrrá rajtunk, miután ugyanazon - sajnos kevéske - opció köszönt bennünket, mint egy évvel ezelőtt. A rend kedvéért azért fussunk végig rajtuk, hiszen a célplatformok száma megsokszorozódott azóta. A Quick Race és a Time Trial játékmódok túlságosan sok magyarázatra nem szorulnak, az instant, rövid szórakozás lehetőségét kínálják, míg a Championship egy teljes (avagy kedvünk szerint rövidített) szezon teljesítését takarja, tetszőleges kategóriában, tetszőleges pilótával. Van emellett online és offline multiplayer is, ám nem kell semmi komolyra gondolni, hiszen csak hagyományos versenyekre van lehetőségünk.
A Challenge mód ismerős lehet azoknak, akik játszottak a tavalyi kiadással: itt különféle speciális feladatokat kell megoldanunk, melyeket abszolválva a valós világbajnokságon készült képeket és videókat nyithatunk meg. Ezek száma furcsa módon ötvenre feleződött a tavalyi évhez képest: persze hamar rájövünk, hogy azért, mert a másik felük a generációváltás hozományaként Achievement-té, illetve Trophy-vá alakult, az viszont már nehézkesen magyarázható, hogy a változatosság terén is erőteljesen megcsappant a kínálat. Lényegében az összes valamilyen idő, avagy pozíció elérését tűzi ki célul, a körítés variálásával persze, ami kissé csalódást keltő a MotoGP 07 kreatívabb kihívásaira visszaemlékezve.
A felsorolás végére hagytam az új játékmódot, mert azért egy ilyen mégis csak akad, ez pedig a Career. A legalapvetőbb különbség itt az, hogy egy általunk kreált versenyzővel kell beleugranunk a világbajnokság kűzdelmeibe, értelemszerűen újoncként, így kezdetben csupán a 125-ös kategória három legkisebb csapatának valamelyikéhez társulhatunk be. Ezt követően viszont lényegében már minden úgy zajlik, mint a Championship mód esetében, annyi különbséggel, hogy a bajnokságban szerzett pontjaink után négy tulajdonság szerint (végsebesség, gyorsulás, fékek és stabilitás) fejleszthetjük versenygépünket, lépésenként felzárkózva ezzel az élmezőnyre. Emellett az év végén lehetőségünk nyílik arra, hogy más csapathoz igazoljunk: ez is pontjainkhoz van kötve, melyekből elegendőt szerezve aztán a 250-es és a MotoGP mezőnybe is továbbléphetünk.
Tartalmilag tehát továbbra sem mondhatjuk, hogy a MotoGP 08 túlmutat akár a két generációval korábbi licenszelt versenyjátékokon, de legalább az élvezetfaktorhoz jelentősen hozzájáruló vezetési modellt jól eltalálták a Milestone fejlesztői. Három fokozat választható: árkád, haladó és szimuláció, melyek kellemesen belőtt átmenetet kínálnak az egyszerűen elsajátítható, játékosbarát kezeléstől a nagyobb kihívást jelentő, és több óvatosságot igénylő modellen át egészen a realizmus felé tendáló, száz százalékos koncentrációt igénylő fokozatig. Kezdetben érdemes rászánni néhány kört az alapok megtanulására a legkönnyebb feltételek mellett, az első szezonunkba azonban már nyugodt szívvel belekezdhetünk a haladó opciót választva, hiszen nehezebb mivolta ellenére a versenyek is jóval élvezetesebbek így.
...élvezetesebbek, de sajnos koránt sem tökéletesek. Nagy bánatomra azt kell mondanom, hogy sok hiányosság érintetlenül maradt a tavalyi évhez képest. Alapvető, és a versenyjátékok kritikus hibájaként van jelen a miránk csupán minimális mértékben reagáló, sínen motorozó MI-mezőny, a motorbeállítási lehetőségek fájóan egyszerűek, a versenypályák kidolgozására pedig ezúttal sem szántak túlságosan sok időt, hiszen jópár pontatlanság akad - na persze nem a konkrét aszfaltcsíkot, hanem a környezetet illetően. Emellett a generációváltás nem igazán érződik a grafikán: a motorok és az időjárási effektek egész jó szintet hoznak, minden más azonban bőven hagy kívánnivalót maga után. És ha már időjárás: nagy izgalommal vetettem bele magam első versenyembe a Donington Park-ban, ahol hagyományosan szakadó eső fogadott, amikor is azt tapasztaltam, hogy a külsőségeket leszámítva szinte ugyanaz történik, mint száraz pályán. Eszeveszett száguldás, a várt nagy csúszkálás szinte teljes hiányával, kiegészülve azzal az elborzasztó ténnyel, hogy kőkemény két másodperccel motoroztam csupán gyengébbet a mindenkori körrekordnál. Sajnáltam még emellett a kommentátor, valamint a licensz mellé illő nagyszabású prezentáció hiányát, de legalább a tavalyi kiadás katasztrofális töltési idejeit sikerült kellemesebb hosszúságúra csökkenteni.
Vitathatatlan tény, hogy a játékélmény szempontjából legfontosabb tényezők, a hivatalos és teljes licensz, a jó vezetési modell, és a késői megjelenésnek köszönhetően egészen pontos erőviszonyok miatt összességében egy kellemes motoros játék lett a MotoGP 08, minden más szempontból azonban olyan keveset kínál, hogy erősen megkérdőjelezhető a dobozon feltüntetett évszám - épp úgy, mint tavaly, csak most még tetézi a bajt az is, hogy egy generációval újabb gépek is be lettek célozva. Minden esetre az igencsak soványka stílusbeli kínálat miatt ha valaki nagyon vágyik arra, hogy néhány virtuális címmel tovább gyarapítsa Talmácsi Gábor világbajnokságainak számát, az egy-két hétig mindenképpen szórakozását lelheti a MotoGP 08-ban, ám a komolyabb elismerések begyűjtéséhez még bőven van min dolgoznia a Milestone csapatának. Remélhetőleg jövőre már többet kapunk.