[Teszt] The Suicide of Rachel Foster

The Suicide of Rachel Foster

VegaNagy-Sz. Ferenc2020.02.17. 19:00

Habár sok dolog miatt jogosan kritizálhatók a sétálószimulátorok, az kétségtelen, hogy az elmúlt öt év során elég szépen körvonalazódott, hogy mi működőképes ezekben a játékokban és mi kevésbé. Ha nem is tudjuk őket összehasonlítani az interakciók minősége és mennyisége vagy a változatos játékmenet szerint, annál nyilvánvalóbbak tudnak lenni a különbségek abban, hogy milyen a párbeszédek vagy monológok színvonala, a karaktereket mennyire sikerült többdimenzióssá varázsolni és az egyébként teljesen halott külvilág miként elevenedik meg a történéseken vagy visszaemlékezéseken keresztül. A lore kiépítése, ami egy szerepjátékban esetleg “csak” járulékos elem, itt maga az esszencia, ha ez nincs rendjén, akkor onnantól nagyjából semmi más sem lesz.

Azért tartottam fontosnak ezzel a bevezetővel kezdeni a The Suicide of Rachel Foster tesztjét, mert a vizsgált játék mintapéldája annak, hogy attól, hogy valaki megérti egy-egy zsáner alapmechanizmusait, még egyáltalán nem biztos, hogy képes is maradandót alkotni benne. Az alapfelállás itt is rendkívül ígéretes, adott egy múltbéli konfliktus, egy ígéretes helyszín és egy problémákkal teli főszereplő. Több mint tíz évvel ezelőtt apuka megcsalta egy tizenhat éves lánnyal anyukát, aki erre rájön, majd közös lányukat autóba ültetve örökre elköltözik. A csábító (vagy megrontott, ha a másik irányból nézzük) Rachel öngyilkos lesz, évekkel később meghal az anya, majd nem olyan rég az apa is. Örökségként egy hegyi szállodát hagy a lányára, aki azóta nem járt ott, hogy anyja még tiniként elrángatta őt onnan. Most visszatér az elhagyatott épületbe, hogy szembenézzen a múlttal és saját zavaros gondolataival. Ez az alapfelállás, a rendelkezésre álló eszközök pedig nem sok meglepetést tartogatnak: napról napra egyre nagyobb területeket járunk be a szállodából, amit egy hóvihar teljes egészében elzár a külvilágtól, közben pedig telefonon tartjuk a kapcsolatot egy ismeretlen férfival, akivel egyre szorosabb kapcsolatba kerülünk.

A játék felépítésében és működésében alaposan emlékeztet a Firewatchra: minden nap ugyanabból a szobából kiindulva fedezzük fel egyre jobban a külvilágot, közben pedig egy ismeretlen hanggal tartjuk a kapcsolatot, aki egy kicsit mindig többet tud mindenről, mint mi magunk. Aztán a szálloda feltárása közben egyre inkább minden szál az öngyilkos Rachel felé vezet, így nem is ér meglepetésként az, hogy jó évtizedes halála nem zárult le mindenkiben, többek között mi is egyre több elfojtott emléket engedünk szabadjára. A végére teljesen kiderülnek a lány halálának részletei, az odavezető négy órás út pedig... szinte eseménytelen. Na nem úgy, ahogy a sétálószimekben általában telik az idő, hanem ahogy egy közepes történetet szoktak elmesélni közepes eszközökkel.

A legnagyobb gond, hogy a szálloda maga nincs eléggé kihasználva, pedig kellően hatalmas. Ilyen típusú játékokban minden egyes tárgynak meg kell, hogy legyen a maga története és minden szobának a maga szerepe. Itt az épület felén csak átrohanunk, de ahol valami érdekeset látnánk, ott se igazán tudunk meg semmit az adott kép vagy szoba történetéről. A beszélgetések sincsenek igazán jól felépítve, sok rövid, jól megírt párbeszéd helyett kevesebb, de nagyon hosszú beszélgetést fogunk végighallgatni, amivel az a baj, hogy általában a végén tudjuk meg, hogy most épp hova kellene mennünk és mit kellene csinálnunk, tehát előtte két percig csak állunk és a falat bámuljuk a beszélgetést követve. Ezután felkerekedünk, de ahelyett, hogy menet közben jönnének a sziporkázó párbeszédek, inkább csendben jutunk célba, ahol újabb hosszú beszédet hallgathatunk meg egy helyben állva. Kalandjátékos elemek vagy feladványok nincsenek, de ez még nem lenne akkora probléma, ha dramaturgiailag jobban lenne felépítve a csúcspont felé vezető út, végül is egy halálesetet nyomozunk ki. De csak apróbb meglepetéseket kapunk, itt-ott kisebb váratlan, néha kiszámítható fordulatokkal.

A Rachel Forster kategóriáján belül nem rossz játék, csak éppen ritkán képes kilépni a középszerűségből. A fent már említetteken kívül igaz ez audiovizuális értelemben is, sokkal több és érdekesebb hang- és fényjátékot elbírt volna egy tomboló viharral körbezárt elhagyatott szálloda. Maga a négy órás hossz önmagában nem lenne problémás ebben a műfajban, nagy kár, hogy ebből legalább egy órát önszorgalomból tettem hozzá azzal, hogy bejártam az összes olyan szobát, aminek annyi a szerepe, hogy nélkülük nem lenne hiteles a szálloda alaprajza. A játék befejezése után azt éreztem, hogy amit kaptam, annak valamiféle pre-alpha verziónak kellett volna lennie, és ezt kellett volna dúsítani a fejlesztés második körében további eseményekkel, történésekkel, jobban megírt párbeszédekkel és rejtéllyel. Így sajnos félkész hatást kelt (habár a története kerek és következetes, ez vitathatatlan) és nem viszi semmivel sem előrébb a sétaszimeket.

***The Suicide of Rachel Foster | Platform: PC (tesztelt) |

Ár: 17 EUR | Kiadó / Fejlesztő: Daedalic Entertainment / ONE-O-ONE GAMES | Megjelenés: 2020. február 19.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

16 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==