[sQr] A Tim Sweeney monológ margójára

A Tim Sweeney monológ margójára

Gamer3652020.02.13. 15:20

Az Academy of Interactive Arts & Sciences 2002 óta tartja meg Las Vegas-ban a D.I.C.E. Summit rendezvényét az Oscar-gála mintájára. Bár ebből általában csak a zárásként funkcionáló díjátadó nyertesei szokták elérni a hírportálokat. A nyitóbeszéd megtartására és a műsor levezetésére azonban minden évben felkérnek valakit, így állt már a színpadon többek között Gabe Newell, Todd Howard, Hideo Kojima, Phil Spencer és tavaly az akkori SIE WWS elnöke, Shawn Layden is. Idén ez a megtiszteltetés az Unreal motor egyik megalkotóját és egyben az Epic Games alapítóját és elnökét, Tim Sweeney-t érte. A milliárdos programozónak pedig volt bőven mondanivalója. Nekem meg néhány kósza gondolatfoszlányom mellé.

"A következő évtizedben látni fogjuk, ahogy a játékok egyre tovább erősítik a társas kapcsolatokban betöltött szerepüket. Ma már éppen annyira kommunikációs csatornák, mint a szórakoztatás eszközei. A videójáték iparágnak pedig komoly felelőssége van ebben, amit nem lehet félvállról venni. Vegyük például a Ne bántsátok a feketerigót! [Harper Lee 1960-as regénye - szerk.] című alkotást és azt, hogy mekkora hatással volt az akkori kor emberére. Úgy gondolom, hogy hasonlóan fontos szerepe van a véleményformálásban a játékoknak is."

A rasszizmus megítélésére vonatkozó hasonlat talán egy picit erős, de egy nagyon érdekes területet kapargat. A politika és véleményformálás jelenléte a játékvilágban ma is megosztó téma, ezért gyakran még az egyértelmű esetekben is igyekeznek takargatni az áthallásokat a valós eseményekkel. Jó példa erre a tavaly megjelent Call of Duty: Modern Warfare, ami a közelmúltbeli katonai megmozdulások elferdítésére alapozott számos küldetés alatt. A fejlesztői (Infinity Ward) interjúban ennek ellenére lázasan próbálták árnyalni a képet: “mégis mit nevezünk politikainak?” Vagy beszélhetünk a Ubisoft marketing kampányáról a The Division 2 esetében, ami a kiadó szerint “nem próbál politikai állásfoglalást tenni”. Aztán mikor 2018 év végén többszázezer kormányalkalmazott maradt fizetés nélkül az USA elnöki döntésének köszönhetően, a játék privát bétájára ezzel a címmel mennek ki a meghívók: “Gyere és nézd meg milyen egy igazi kormányzárlat!” Vagy talán nincs politikai felhangja a Tell Me Why (DONTNOD Entertainment) első transznemű főhősének? Nem érezni ilyet egy Metal Gear Solid történetben? Érdekes beszédtéma lehetne, de úgy tűnik Tim Sweeney sem mer belemenni részletesebben, mert a következő mondatokkal el is fojtja az izgalmas topikot.

"A világ piszkosul elcseszett jelenleg. A politikai nézeteink diktálják még azt is, hogy éppen melyik gyorsétterembe járunk. Ökörség. Ezért semmi értelme ilyen megosztó témákat behozni a játékainkba. Tisztán és világosan külön kell választanunk az “államot és az egyházat”! Az alkalmazottak, játékosok és bárki más szabadon kifejtheti a véleményét, de nekünk, mint vállalatnak minden esetben pártatlannak kell maradnunk.”

Persze az állásfoglalás nem meglepő az elmúlt hónapok eseményeinek tükrében. Az Epic Games részvények 40%-át a kínai óriásvállalat, a Tencent birtokolja. Ezzel pedig csupán egy apró szegletét jelentik a szórakoztatóipar számos területén érdekelt kínai befektetőknek, akik a “Free Hong Kong” mozgalom keltette sajtóvisszhang miatt kiemelten figyelnek minden elejtett mondatra. A két kijelentés közötti látszólagos ellentmondást később twitteren így simította össze Tim Sweeney:

"Ha egy játék politikai témákat érint, akkor azt alkotói kreativitás hatására kellene, hogy tegye és nem egy marketinges csapat haszonlesése miatt."

A beszéd a politikai területen kívül is tartalmazott néhány érdekes kijelentést. Nem hagyta szó nélkül például a cross-platform fontosságát és erős kritikával illette azokat a cégeket, akik továbbra sem nyitják meg teljesen a platformjukat és korlátozzák a fejlesztőket. Utalva ezzel többek között a Sony nehezen megtörő hozzáállására és az Apple ökoszisztémára.

”Amit mi szeretnénk elérni és elfogadtatni mindenkivel, az a vásárlók egyenlősége és szabadsága. Ehhez azonban fel kell számolni a falakat és a monopóliumokat. A Fortnite-ban azok a játékosok, akik a barátaikkal közösen töltik az idejüket, kétszer olyan sokáig maradnak és többet költenek. A Cross-platform a jövő és ebben mindenkinek ki kell venni a részét. [...] A jelenlegi üzleti modell abból húz hasznot, hogy sérti a játékosok jogait. A Facebook és a Google éllovasa ennek, hiszen ingyen kínálnak szolgáltatásokat, de valójában az adataikkal és a szabadságukkal fizet mindenki ezért. A Fortnite-ot például elutasította a Google Play Store, csak mert egy általuk nem támogatott monetizációs formát használt. Ennek változnia kell és változni is fog!”

A fenti eszmefuttatás persze több ponton is megmosolyogtató lehet. Első körben mondjuk a monopólium megtörésénél, hiszen ez egyértelműen a Steam-re vonatkozó megállapítás volt. Az Epic Games Store több mint egy éve próbál agresszívan területet szerezni magának a digitális disztribútorok között, ami nyíltan a Valve ellen irányzott kijelentésekkel kezdődött - 88 százalékos részesedést kínálva 70% helyett a kiadóknak és fejlesztőknek. Ezt követte számos időszakos exkluzív tartalom megvétele (mint a Metro Exodus, Control és Borderlands 3) és az ingyen játék osztása (olyan címekkel, mint a Celeste, a Soma vagy a What Remains of Edith Finch?) ami jelenleg is tart. Az erős konkurencia minden esetben a felhasználók érdekeit is szolgálja, de valóban figyelembe veszi a “vásárlók egyenlősége és szabadsága” részt is amikor hónapokra kisajátít egy alkotást? Az ingyen nyújtott szolgáltatások után a játékosok viselkedését monitorozó és az így szerzett adatokkal visszaélő vállalatok felelősségvállalását a fentiek (és a felröppent kínai kormánnyal összefüggő pletykák) tükrében talán nem kommentálnám.

“Meg kell kérdeznünk magunktól hogy milyennek akarjuk látni ezt az iparágat a jövőben. Olyanok akarunk lenni, mint Las Vegas a pénznyelő gépeivel? Vagy széles körben elismert alkotók, akinek a termékében bízhatnak a vásárlóik. Szerintem egyre több kiadó fog eltávolodni a loot box megoldásoktól. Tartózkodnunk kellene attól, hogy az általunk kialakított élményt az befolyásolja, hogy mennyi pénzt költöttünk. A loot box rendszer a szerencsejáték minden elemét tartalmazza, kivéve egyet: a végén soha nem nyerhetünk több pénzt vele.”

Nem lehetett érintetlenül hagyni a dobozokat sem. Nem véletlenül! Az Epic Games az elsők között csatlakozott a The Entertainment Software Association által meghirdetett mozgalomhoz, ami a loot boxok átláthatóbbá tételét tűzte ki célul. A Fortnite ennek megfelelően már tavaly év elején átdolgozta a lámáit (X-Ray Llamas), amivel nem csupán előre láthatja a játékos a kínált tárgyakat, de duplikációt sem kaphat. Ez az irány jó. A kérdés az, hogy elég is? A mikrotranzakcióra építő modell egyik problémája csupán, ha nem vagyunk tisztában az esélyeinkkel. Nem feltétlenül megoldás, ha merítünk egyet a nyíltan felkínált ezer apró dologból. Talán az esélyeinket nem befolyásolja, de a kellemetlen kényszerérzet megmarad.

Tim Sweeney monológja viszont egyvalamire mindenképpen alkalmas. Hogy beszéljünk róla. Az általa érintett témák érdekesek és fontosak. Egyes elemei gyakran kerülnek a virtuális címlapokra, míg másokat inkább igyekszünk a szőnyeg alá seperni. Nem kell egyetérteni egy legendás programozóval. Még kevésbé egy firkászban felmerülő első gondolatokkal, amit szándékosan vitaindítónak pötyögött mellé. Inkább beszéljünk róla!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

10 órája

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

18 órája
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

3 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

6 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

7 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

8 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

9 napja
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==