[Teszt] Dawn of Fear

Dawn of Fear

Gamer3652020.02.06. 23:16

A Dawn of Fear egy iszonyú kockázatos vállalkozás volt a spanyol Brok3nsite részéről. És nem csak azért, mert a fix kameranézet, nulla fizika és a tizenévvel ezelőtti grafika ellenére olyan durva diszfunkciók vannak a játékban, amivel kész csoda, hogy a Sony beengedte a Store-ba. Ezzel együtt valami elképesztően jó, noha borzasztó rossz játék a Dawn of Fear. Mármint annyira más megközelítést és kompetenciákat igényel, hogy az félelmetes. Tényleg így játszottunk régen? Tényleg. Durva, hogy az iparág honnan hova jutott el, az meg még inkább, mennyire elkényelmesedtemtünk. Mármint, gondolom, nyilván nem egyedi jelenség. A Dawn of Fear annyira klasszikus, hogy szinte játszhatatlan. Pedig hihetetlenül hangulatos és konkrétan bájos, ahogy minden ódiumával (azért a tankszerű irányítás nem hiányzott, na) újraalkotott egy korszakot, amit a klasszikus Resident Evil és a Silent Hill fémjelez.

A grafika szörnyű, a harcrendszert erősen szokni kell, a továbbhaladást akadáylozó bugok eleinte nem ritkák. Olyankor inkább kezdjük újra, a mentési lehetőségek pazarlása végzetes lehet. Szétesnek a terek, összeomlik a játék, technikailag tulajdonképpen horror. És mégis működik. De lehet, hogy csak harminc fölött.

A Dawn of Fear 2020-ban meghatározó élmény. Egészen fantasztikusan újraalkották azt a struktúrát, amit úgy húsz éve láttunk utoljára (és igazából őszintén örülünk, hogy a hardveres képességek már jóval meghaladták). Úgy két-három óra alatt azért át lehet állni egy másik nézőpontra és ritmusra, meg arra, hogy nézőponttól függően (ennyire körülményesen még annak idején sem kezelték a fix kameranézetet) változik a mozgás iránya is. Ezzel nagyjából ösztönszintű reflexeket kell felülírni, de ha nincs más hátra, akkor kénytelenek vagyunk.

Egyetlen öt perces boss fight (ami simán tarthat másfél órán keresztül is) karakterisztikájának kibontása érthetővé teszi az egész játék jellegét és világosan kijelöli azt a célcsoportot, aki esetleg értékelheti.

Van a néni, aki valamiféle kaszával próbál kiiktatni minket. Zárt térben mozgunk, annyi munícióval, amennyivel érkeztünk. (Ez legyen sok, megfelelő mennyiségű First Aid Kittel, egyébként töltsünk vissza egy korábbi állást és hozzunk olyan döntéseket, hogy ez megvalósuljon. Három First Aid-el egyébként már megoldható, de nagyon keserves lesz.) A siker kulcsa egyrészt az ellenfél, másrészt a kameraállások és irányítás természetének készségszintű ismerete. Utóbbiak nem olyan könnyen (vagy gyorsan) elsajátíthatók, de minden egyes hibából lehet tanulni. A hiba viszont rekord gyorsasággal vezet Hes Muerto felirathoz és állhatunk neki újra a legutolsó mentéstől. Amiből ugye nincsen sok, de leginkább irtó kevés. Döntsünk előrelátóan. Sok sikert! De ezzel még mindig nem védtük ki, hogy az ellenség néha mondjuk beszoruljon valahova. Nyilván ez esetben is neki kell futni még egyszer. Vagy párszor.

A Dawn of Fear hihetetlen flashback, de a logikai feladatok minősége és komplexitása elmarad a klasszikusoktól. Nem mintha baj lenne, így sem könnyű darab. Javarészt azért, mert manapság nem valami kézenfekvőek a húsz évvel ezelőtti hardveres nehézségeket áthidaló megoldások. Ezzel együtt meg lehet találni a módját az ellenfelek likvidálásának, az erőforrásmenedzsmentnek és a mechanikának. Ez nem kevés adaptációs képességet, szellemi kapacitást és türelmet igényel. Nem csak a játékra/történetre kell figyelni, de konkrétan mindenre is, beleértve a dinamikát, a tempót, a pályaszerkezetet és az ellenfelek jellegzetességeit. Némi ritmusérzék sem árt. Térkép egyáltalán nincs, ami kissé hardcore, de el lehet lenni nélküle, csak tényleg figyelni kell, az inventory viszont szerencsére káptalan. Még csak az kellett volna, hogy azt is korlátozzák.

Az elején lehetnek olyan bugok (a későbbi glitchek és hibák ezekhez képest nevetségesen jelentéktelenek), amelyek visszavethetik a lelkesedést, de érdemes tovább menni; egyébként lehet is, csak kissé méltatlan módon kell megoldani (a'la brute force). Cserébe rengeteg burkolt és alig burkolt utalás van a stílusmintákra; szívmelengető élmény beléjük botlani vagy felismerni őket. Viszont 6000 ezer forintot nagyon megér egy régen meghaladott, de annak idején nagyon is jónak számító játékmenet, atmoszféra és nézőpont, még ha nem is annyira grandiózus vagy elborult, mint egy RE cím (az ellenségeket azért itt is eléggé kitalálták). Vagy egy olyan korszak esszenciájának tényleges átélése, amiből születési idejüknél fogva egyesek természetszerűleg kimaradtak. Na, ők valószínűleg nem lesznek ennyire lelkesek, de egy modernizált irányítással kiadott remasterednél (például Resident Evil 0 HD) lehet nehézséget állítani, könnyített irányítást és több mentési lehetőséget kérni; itt nem. A zenék és hanghatások viszont egészen kimagasló színvonalúak, főleg a Silent Hillt idéző zongorafutamok és a mesterien idegtépő diszharmóniák.

Minden hajtépés ellenére kitűnő időutazás volt és csak alig néhányszor vágtam földhöz a kontrollert. Néha (jobbára, de leginkább mindig) kifejezetten kellemetlen, irritáló és dühítő (főleg a technikai hibák összessége), de jó tudni, hogy még létezik a becsületbeli ügy kategória, és azért nehezített pályán is el tudunk bukdácsolni a legvégső groteszk és indokolatlanul nagy bossig. Tényleg csak azoknak ajánlom, akik tudják, hogy milyen a klasszikus, autentikus túlélő horror és biztosak benne, hogy nem kapnak agyérgörcsöt tőle.

AliceWake

***Technikailag 3/10

Élményre 7/10***

Dawn of Fear | Platform: PS4 | Ár: 20 EUR | Kiadó / Fejlesztő: Brok3nsite | Megjelenés: 2020. feb. 03.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

14 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==