Gears of War 2 - teszt

Gears of War 2 - teszt

dragCsető Zsolt2008.11.07. 21:42

Bármennyire sem tűnhet annak sokak szemében, a Gears of War igazából egy rendkívül érdekes játék - kis túlzással még egy stílusos fricskának is nevezhetnénk a videójátékipar trendjeivel szemben. Hogy miért is? Nos, azért, Kedves Olvasó, mert miközben a stílusok közötti határvonalak egyre inkább elmosódnak, és a fejlesztők azon versengenek, hogy melyikőjük tudja aktuális játékában a lehető legtöbb zsánert összegyurmázni, addig az Epic Games semmitől sem zavartatva elkészítette a jelenlegi generáció egyik legmeghatározóbb produktumát. Egy mezei akciójátékot - milyen furcsa is ezt kimondani, amikor manapság kötőjeles kifejezés nélkül már nem is igazán lehet besorolni egy-egy friss fejlesztést a videójátékok széles palettájába.

Ha valamilyen bizarr oknál fogva egy mondatos teszteket írnánk, akkor a Gears of War 2-ről pontosan ugyanazt mondhatnánk, mint annak főhőséről, Marcus Fenix-ről: egyszerű, de kőkemény. Vagyis inkább badass, ahogyan Cliff Bleszinski vezető dizájner is szokta volt mondani. A játék egyszerűsége könnyedén magyarázható, hiszen tényleg kizárólag csak menni és lőni fogunk benne, a kőkemény jelző azonban már nem feltétlenül a körítést illeti. Ha esetleg valakinek másképp tűnt volna, a látszólag degradáló félmondatok között én valójában szöveges formában próbálok leborulni az Epic Games nagysága előtt, maga a koncepció ugyanis, amit a Gears of War képvisel olyannyira szilárd és olyannyira egyben van, hogy a sokrétűbb megvalósításról szóló kívánalmakat egy csapással, megkérdőjelezhetetlenül teszi semmissé.

Ennek tükrében bolondok is lettek volna a fejlesztők komolyabb reformokhoz nyúlni a második rész esetében: a folytatás már a kezdetektől fogva a több, szebb, jobb felfogás kézenfekvő jegyében készült. Vagyis inkább bigger, better, more badass, ahogyan Cliff Bleszinski vezető dizájner is szokta volt mondani - vagy ezt ellőttem már egyszer? Mindez tehát azt jelenti, hogy a Gears of War 2 első számú aranyszabálya és mindenki számára kötelezően betanulandó memoritere továbbra is a következő: bújj fedezékbe, vagy meghalsz. A két választási lehetőség közül nyilvánvalóan az első tűnik az optimálisabbnak, így hát ehhez fogunk ragaszkodni, amire nem meglepő módon a furmányos fejlesztő urak is gondoltak: a játék valóban a fedezék mögül történő harcról szól, csak hogy véget vessünk már a buta mellébeszélésnek.

Utóbbiből következően kiemelt szerep jut a pályatervezésnek és az irányításnak, a korábban jól bevált és betonbiztos alapoknak köszönhetően pedig a második rész cseppet sem csorbult elődjéhez képest ezen elemeket tekintve. A fedezékek elhelyezésére és mennyiségére továbbra sem lehet panasz, a borzasztóan könnyen elsajátítható és igen következetes irányításnak köszönhetően pedig a közöttük történő - nem mellesleg roppant látványos - közlekedés is gyerekjáték lesz. A közelharc szerelmesei is kapnak azért lehetőséget vágyaik kiélésére, hiszen a sorozat védjegye, a fegyverünkre szerelt láncfűrész a folytatásban is előszeretettel falatozik az ízletes sáskahúsból, sőt, ezúttal már látványos láncfűrészviadalt is vívhatunk a komolyabb kihívást jelentő Locust-ok ellen, egy-egy leegyszerűsített QTE formájában, csak hogy a sorozatot már jól ismerők is gazdagodjanak valamiféle új információval. Néha tehát a páratlan és kétség kívül brutális látványért mindenképpen megéri feláldozni egy-két lőtt sebet a biztonság oltárán, életerőcsík úgy sincs továbbra sem, maradt a divatos regenerálódós szisztéma: komolyabb sérülés esetén a földre esünk, és ha valamelyik társunk nem segít fel bennünket, akkor a golyózápor marad utolsó emlékünk.

Apropó társ: ezt a szerepet a néha buta módon viselkedő AI miatt előnyös, ha valamelyink barátunk tölti be, hiszen ezúttal is lehetőségünk van kooperatív módban végigjátszani a sztorit. Sőt, a játék számos pontján látszik, hogy igazán csak ekkor tárulkozik ki előttünk a Gears of War 2, hiszen nem elég, hogy a komolyabb harcok során jóval hatékonyabb offenzívát tudunk így indítani, de nem egy esetben külön utakon, egymást segítve kell majd haladnunk, ami mindenképpen hangulatosabb élő-lélegző társsal, mint holmi mesterséges intelligenciával karöltve. Ha már szóba került a multiplayer, itt szánnék néhány mondatot a második rész nagy újdonságára, a Horde módra, amelyet maximum öten, szintén kooperatív módon játszhatunk, és a folyamatosan özönlő, valamint egyre erősödő Locust hordák ellen kell felvennünk benne a harcot. Már ez az egy opció is képes lenne arra, hogy hosszú távon fenntartsa az érdeklődést az online móka iránt, de mondani sem kell, a "hagyományos" multinak sincs oka szégyenkezésre - ezt már az első rész is jócskán bizonyította.

Illene lassan érvényesíteni a korábban hangoztatott több, szebb, jobb kijelentést, mert hogy ez valóban így is van. Vitathatatlan, hogy az első résznek megvoltak a maga hibái, ezek pedig sokak számára olyan jellegűek voltak, hogy összességében viszonylag kis súlyuk ellenére is jócskán lehúzták a játékélményt. Ha te esetleg ebbe a táborba tartozol, és pontosan emiatt nem játszadozol a második rész megvásárlásának gondolatával, akkor azt mondom: adj Marcus-nak még egy esélyt. Nem nevezném igazán hosszú játéknak a Gears of War 2-t: a kritikus tíz órás határon belül kényelmesen befejezhető, és mindösszesen öt fejezetből áll. Ez az öt felvonás azonban nem akármilyen: a sztori itt már a starttól kezdve jóval nagyobb fordulatszámon pörög, mint az előzményben, a későbbiekben a fordulatokat sem veti meg, a helyszínek között pedig egészen elképesztőek is akadnak - olyannyira csodálatos némelyik, hogy csakazért sem kezdek példálózásba, legyen meglepetés. Az pedig már csak hab a tortán, hogy mindezt nulla üresjárattal, az unalom teljes száműzésével produkálja a játék.

A felütésként tárgyalt egyszerűség ide vagy oda, az Epic Games a koncepcióban rejlő utolsó cseppet is kifacsarta: a változatosság minden szempontból már-már meglepő méreteket ölt, az emlékezetes-szájtátós kategóriába legalább fél tucat jelenetnek helyet kell szorítani (vigyázat, a néhány hete képeken már látott Reaver szekvenciánál esélyes az alsónemű csere), a játék utolsó harmada pedig egész egyszerűen zseniális. Ami a külsőségeket illeti: már az első rész sem volt egy csúnyácska példány, de amit a folytatás során az Unreal Engine 3 a képernyőre pakol, azt néha valóban nehéz szavakkal leírni, hiszen mind a részletek, mind a kidolgozás, mind pedig az összkép tekintetében lényeges előrelépés történt. Az audiovizuális szféra másik felén pedig hasonlóan minőségi kíséretet kap a játékmenet, a hátborzongató Locust hangoktól kezdve a remekül eltalált szinkronon és párbeszédeken át egészen a nagyszabású zenei körítésig.

Ha a legnagyobb videójáték-klasszikusok közé a legtöbben nem is sorolnák be, az kétségtelen, hogy az első rész több szempontból is méretes referencia volt a videójátékipar számára a jelenlegi generációban - gondolok itt a motorra és a játékmechanika alappillérére. Az Epic Games azonban szerencsére nem érte be ennyivel: olyannyira nem, hogy a Gears of War 2 példaértékű folytatás lett, olyan, amely akár az előbb említett elitben is helyet követelhet magának. Mert a játék viszonylagos rövidsége ide vagy oda, a Gears of War 2 minden más szempontból epikus - nincs is rá jobb szó -, és rendkívül magasra tette a lécet a trilógia lezáró darabja számára.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

12 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==