Pár hete az Ubi teljesen váratlanul bejelentette, hogy a “futószalag” sorozatait pihenõ pályára küldi pár hónap, esetleg év erejéig, hogy megkapják a megfelelõ idõt és törõdést ahhoz, hogy a játékosok a lehetõ legjobb élményt kapják a jövõben. Na ez igazából azt jelenti, hogy a Breakpoint bukása arra késztette a stúdiót, hogy egy kicsit átgondolja a jövõbeni stratégiáját. Jelen pillanatban lehetetlen megmondani, hogy mi lesz belõle, de maradjunk bizakodóak, hogy sikerül egy kicsit megújítani az elfáradt sorozatokat. Ez az egész csupán annyiban kapcsolódik jelen cikkünk tárgyához, a Need for Speed Heat-hez, hogy talán a fentebb írt újratervezés erre a sorozatra is ráfért, hiszen olyannyira elhasználták már az amúgy rettentõ sikeres és idén 25(!!!) éves brandet, hogy a legújabb üdvöskéjük kis túlzással fû alatt jelent meg. Pedig hosszú idõ után talán az egyik legjobb Need For Speed játékról beszélhetünk.
Ha az elmúlt évek próbálkozásainak relatíve kudarcát egy mondatban kéne megfogalmaznom - annyi a probléma, hogy a Forza Horizon létezik. A FH igazából a NFS következõ evolúciós ugrása. A baj csak ugye csak annyi, hogy egy sikeres “open world” verseny játék, pláne ha annyira brutálisan minõségi mint a FH elég egy generációnak. Pedig a Heat egyáltalán nem lett rossz, sõt kiválóan szórakoztam vele! Egyszerûen csak az összehasonlításban nem tud elõrébb törni.
Ami már rögtön a kissé sablonos történeten is érzõdik. Kezdõk vagyunk, most jöttünk a városba, nem ismer senki, találkozunk egy szimpatikus lánnyal aki egy "badass" versenyzõ. A kisasszonynak egy legenda az apja és nyomi a bátyja. Megtetszünk neki, alapítunk egy bandát és lenyomunk mindenkit. Lesznek közben “rossz” fiúk és sok korrupt rendõr bácsi is megkeseríti a dolgunkat, de a jó mindig gyõzedelmeskedik. Kis túlzással egy kötelezõ opcionális történet az itteni sztori. Túl kell lenni rajta és mehetünk is a világba száguldozni, mert ha valamiben, hát ebben a Heat piszok jó lett. Adott egy jó nagy terület, Tenyérváros (Palm city, b0cs!) ahol jó sok tennivaló van. Vannak szétzúzásért rimánkodó óriásplakátok, sebességcsapdák, elrejtett flamingók és falra festett irka-firka graffitik. Ezeket érdemes megtalálni, összeszedni, mivel értékes alkatrészeket és fincsi új autókat is kapunk értük.
A Heat egyik nagy dobása a nappali és az éjszakai módok közötti választás lehetõsége. Nappal pénzt fogunk gyûjteni, este pedig kifestjük a kocsit, a fõhõsünket, felszereljük a neont a kocsi alá és indulhat is a “riszpekt” gyûjtögetés. Egész jó ez a mechanika és a két mód dinamikája. Pláne úgy, hogy bármikor tudunk közöttük váltogatni. Még külön kis kihívás lista is van, amit mi tudunk kiválasztani attól függõen, hogy melyik napszakban szeretnénk csapatni. A legnagyobb különbség abban van, hogy éjszaka ellepik a várost a rend éber õrei. Bármikor és bárhol felbukkanhatnak, egyáltalán nem érdekli õket, hogy esetleg éppen egy verseny közepében vagyunk vagy csak simán gyönyörködünk az éjszakai fényekben, ha gyorsan megyünk akkor õk gátlástalanul le akarnak majd kapcsolni. Minél tovább üldöznek és minél tovább maradunk életben, annál nagyobb lesz a szorzónk és ezáltal a jutalmunk is. No persze csak akkor ha sikerül elmenekülni így megúszni a kis éjszakai hancúrt velük. Mert, kár tagadni, a zsernyákok odateszik magukat rendesen - mint minden hasonszõrû játékban, itt is szépen dróton jönnek utánunk. Mehetsz te akárhogy, ha nem vágod le az utat, vagy bújsz el mindenféle hidak alatt, könyörtelenül utolérnek és elkapnak. Késõbb azért jobb lesz a helyzet, de sok rendõrt magunkra húzni sosem lesz egy túl bölcs dolog.
Ahogy lépkedjük a szinteket, úgy lesznek elérhetõek a jobbnál jobb autók. Még példákat sem mondok mert annyi van. De komolyan. És a legszebb, hogy szinte mindent ki- és le tudunk rajtuk cserélni. Minden részegység tuningolható, szinte az alap autóból is egy decens szörnyet tudunk varázsolni. Van kis millió matricázási opció de a legjobb, hogy egy gombnyomással megoszthatod a mûved és egy gombnyomással le is töltheted a “kommuniti” által kreáltakat. Akik erre rá vannak gerjedve, azoknak ez egy igazi paradicsom lesz. Természetesen online is csapathatjuk, ahol barátok vagy idegenekkel oszthatjuk meg a világunkat ami mindig is egy jó móka volt és az is marad.
Ami viszont a legnagyobb élvezet a játékban, az a vezetés. Nagyon el lett találva. A szimulátor simogatók persze azonnal fussanak tovább, meg akik annyira profik, hogy a kasztni rengésbõl megmondják, hogy mi a jó meg mi a nem. Mert ez itt kérem szépen árkádos mulatság, de annak nagyon jó. Méghozzá azért, mert nagyon szépen testre szabhatod minden autónál, hogy hogyan viselkedjen a kanyarokban, beállíthatod a menettulajdonságokat annak fényében, hogy te milyen stílusban vezetsz. Még egy futam közben behívható menü is van, ahol rögtön át is állíthatjuk a fõbb dolgokat akár verseny alatt is. A legnagyobb hangsúly a driftelésen van. Ha az nem megy, akkor sajnos sok sikerélmény nem fog minket érni. Egyszerûen muszáj megtanulni és nem szabad feladni, egy - egy beállítás megváltoztatása csodákra képes. Driftelni pedig nagyon jó! Amikor közel maximális sebességénél sikerül egy visszafordító, kvázi hajtûkanyart tökéletes ívben bevenni, az valami olyan tesztoszteron szaggató, két kézzel mellkas-veregetõ tarzan üvöltõs pillanat, amit maximum akkor érez az ember amikor férfiként sikerült elindítani egy mosást.
Grafikailag szerintem, láttunk már szebbet nála, Palm city is egy picit üresnek tûnik néha, viszont amikor egy jobb zene üvölt a fülünkbe, éjszaka szakadó esõben a brutálisan felcicomázott drágaságunkkal éppen móresre tanítjuk a mezõnyt, na akkor abszolúte beütött nálam a régi jó öreg NFS hangulat. Tudjátok, az amit annyira szeretünk és sajnos annyira hiányoltunk az elmúlt években. Most írhatnám, hogy egy jó kis iparos munka a Heat de nem teszem, mivel nagyon rég nem volt olyan, hogy egy este kétszer is csontra kifaggyon egy játék a PS4-en. Tudjátok, az a villanással egybekötött full kék halál. Néha a hangok és a zene veszett össze egy kicsit, nem tudták eldönteni, hogy éppen mikor és mi szóljon, de más problémával nem nagyon találkoztam és remélem ezeket is javítják majd az érkezõ patchek formájában.
via GIPHY
A Need For Speed Heat nem fogja megváltani a világot és semmiképpen sem taszítja le trónjáról a regnáló Forizon sorozatot, viszont egy nagyon pozitív és reménykedésre okot adó lépés a sorozat életében amit ebben a formában akár egy tovább polírozott második rész is követhet. Sok év után idén elõször lehet talán nyugodt szívvel ajánlani az aktuális NFS részt, ha az ember nem hatalmas elvárásokkal ül le elé és szeretne egy igazi vérbeli, relatíve tartalmas arcade autóversennyel nyomulni, az garantálom, hogy nem fog csalódni.