[Teszt] D&D Classics (Baldur I-II, Icewind Dale, Planescape: Torment)

D&D Classics (Baldur I-II, Icewind Dale, Planescape: Torment)

mcmackoGéczy Attila2019.11.10. 23:00

Végigtekintek a főoldalon, és azt látom, hogy az egykor PC-n kiváltságos műfajok vígan élnek a mai napig, sőt, olykor konzolokon is sikeresen vetik meg a lábukat. Már csak néhány Infinity-motorral készült játék hiányzik, horkanhat fel az egyszeri olvasó, a Gamer365 pedig teljesíti is a kívánságát, mindjárt négy Infinity-klasszikussal. A Baldur's Gate I-II, a hozzájuk tartozó DLC-k (a 2016-ös Siege of Dragonspear-el egyetemben), valamint a Planescape: Torment és az Icewind Dale: Enhanced Edition jártak a tesztműhelyben. Ezek a csomagok így, a felsorolás mentén, kettesével kaphatóak konzolra, így ha valaki beruház az egyik duplázó pakkosba, az garantáltan egy-kétszáz óra feletti játékidővel számolhat. Ezek a címek ugyanis nem vicceltek a maguk idejében sem - annyi tartalmat zsúfoltak az eredeti fejlesztők (Black Isle és Bioware) a játékokba, amelyek ma is vígan elmennének egy korszerű szerepjátékban.

Kezdjük ott, amire mindenki kíváncsi, és amely pontok univerzálisan értelmezendők mind a négy játékra. Avagy, hogyan is másztak át ezek a címek PC-ről konzolra? A Beamdog egyszer már kiváló munkát végzett - a felújított változatok a gondos, aprólékos munkának köszönhetően már évekkel ezelőtt ismét meghódították a régi rajongókat. Ugyanez az érzés, a portolási munka alázatos elismerése a konzolos verziók indítása után is elönti az embert. Figyelmes UI finomhangolások és grafikai lehetőségek sora várja a játékosokat, melyek értelemszerűen és intelligensen lettek konzolra áthangszerelve. Tévé-nappalimérettől függően skálázhatóak a betűk, a menük pillanatok alatt elérhetőek az okos gamepad kiosztásnak köszönhetően. Zoomolhatunk ki-be, mintha nem lenne holnap, és a pre-renderelt háttér olykor kaotikus áttekintését is segíti néhány okos furfang a felhasználói interface szerves részeként. Meglepett, hogy a karaktereket, mint egy csapatot, kvázi az analóg karral együtt irányíthatjuk. Persze messze van ez a fajta irányítás a point and click szemlélettől, és ez a rendszer olykor útkeresési galibákat is tud okozni, de mégis sokkal konzolosabb lesz így az összkép. Persze hiába van pause, meg újszerű kontrol, olykor azért problémákkal is találkozhatunk - az elénk terülő tárgyak kijelölése néha például problémákat tud okozni, és sok a statikus elem - mondom ezt OLED TV tulajként. Megmondom őszintén, ezt a szövegmennyiséget a tévé előtt amúgy is nehezemre esik olvasgatni. A Beamdog még arra is vette a fáradtságot, hogy különböző D&D szabályok szerint sorolja a nehézségi szinteket, de messziről jött embernek ez ma már esetleg keveset mondhat. Kellő elhivatottsággal ezeket a problémákat (amelyek az eredeti forrásanyagoktól származnak) meg lehet ugrani. De hangsúlyozom még egyszer: kellő elhivatottsággal.

A játékok viszonylagos öregsége például szintén megosztó lehet. Hiába tett meg mindent a Beamdog, azért a televízió előtt tényleg más mondjuk egy Baldur 2-t látni, mint annak idején a 14'-es CRT monitorunk előtt. Fontos látni, hogy míg pár éve vígan újrakezdtem egy IWD partyt az Enhanced Edition megjelenésének idején a laptopommal, most ugyanezt már Xbox előtt szinte csak a teszt kedvéért tettem meg. Persze az első pillanatokban nagyon lelkes voltam, de tudjátok, amikor elmélyülős-szöszmötölős PC-s játékélményre vágyom, az egész más, mint amikor a kanapéba huppanok le valami élményszerűt keresni. Félreértés ne essék, a négy Infinty-játék most is ténylegesen élményszámba megy.

A Baldur első része (bár ez tűnik a legkopottabbnak mind közül), bemutat egy olyan kezdetet, amire a mai napig építkezik az ipar, például a sok szinten elismert Pillars of Eternity sorozat formájában. A Baldur 2 megtolja ezt az egészet egy már-már ünnepélyesen durva tartalommal és helyszínválasztékkal. Itt kapunk egy olyan sztorit, aminek a mellékküldetései is gyakran akkora és olyan minőségű térképekre terelnek, amelyekre annak idején sok más RPG főszála is irigykedett volna. Aztán jön a Torment, aminek az első órájában már tízszer lehidalsz, olyan dumákkal és akkora hangulattal találkozol. Tudod, ez az a játék, ami nélkül a Disco Elysium sem lett volna az év GOTY várományosa. Aztán ott van az akciósabb, egyenesebb Icewind Dale. Olyan hangulattal és északi környezettel, ami besírósan szép, és elmesélhetetlenül mesés, mind a mai napig.

Szóval ebben a kettősségben kell magunkkal és a négy játékkal zöld ágra vergődnünk. Még egyszer mondom, a Beamdog maximális lelkiismerettel végezte a dolgát. Egyszerűen nem tudom, hogy lehetett volna ettől okosabban áthozni a televízió+gamepad kényelmére az Infinity játékok legjavát. Sőt, amint látjátok, a programok értékei nem vesztek el - ezek vérbeli klasszikusok, rettentő súlyos, iparági alapokat hozó és rengető minőséggel. A rengéseket a mai napig érezzük, még ha nem is tudjuk, hogy annak idején ezek a formulák honnan származtak. Csak ugye az a fránya kényelmes habitusunk ne lenne. Ezeket a címeket nem feltétlenül a tévére teremtették. Ha nyomultál a Pillars-szal konzolon, vagy ha nagyon vágysz a régi élményekre a kedvenc Xboxod, PS-ed vagy Switch-ed mellett (Ez utóbbin nincs touch-irányítás, ami nagy hiba!), főleg akkor érdemes az árában sem szerény Enhanced Edition kiadásokat behúzni. Csak aztán vigyázz, nehogy falakba fuss, vagy túl hamar elvessz a részletekben.

A Baldur játékok, az Icewind Dale és a Torment is meghálálja a rétegekben való áskálódást. Ám, hogy ezt konzolon, PC-n vagy inkább tableten/telefonon teszed, az immár szokás, vágy és pénztárca, nem pedig elérhetőségi korlátok kérdése.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

23 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==