Spore: Origins - iPhone teszt

Spore: Origins - iPhone teszt

hzx2008.11.15. 14:00

"Szerezd meg a Spore-t (tí, emmm) a mobilodra! Lubickolj az őslevesben, kóstolj bele az evolúció korai szakaszába! Fejleszd egysejtűdet ragadozóvá..." - szól az egyik hazai telkó reklámja. "Ööö, kösz, de nem, illetve nem így," - válaszolja a tájékozott játékos - "mert magával a játékkal semmi gond, csak az nem Spore, hanem Feeding Frenzy vagy fl0w, ízlés szerint".

Távoli bolygón kellett éljen az, aki nem hallott még Will Wright Spore játékáról - ha van képzeletbeli versenye a címek körül rendezett felfordulásnak (khm, hype), akkor a Spore mindenképpen dobogóra kerül, akár egyből aranyérmes pozícióba. A mulasztás most kényelmesen bepótolható a Gamer365.hu vonatkozó tesztjével, vagy kevébé kényelmesen, de élményekkel mindenképpen gazdagabban a legközelebbi játékboltban vagy digitális disztribútornál. Rossz lóra tesz azonban az, aki mobil életmódjára való hivatkozással mobil eszközén próbálja megtapasztalni a (vallásos meggyőződése alapján) teremtés vagy teremtődés több millió éves kalandját. Az iPhone/N-Gage/Java platformokra megjelenő Spore: Origins ugyanis épp ott ér véget, ahol a PC-s alapjáték érdemben kezdődik: az őslevesből való kikászálódással. Bár egyesek a mellett érvelnek, hogy napjaink internetes kommunikációját figyelembe véve az értelem evolúciós fejlődése sokaknál ténylegesen véget is ért ott, az egysejtű prokarióták szintjén, azaz nekik úgyis mindegy, de a forgalmazók és az operátorok talán többet is tehetnének azért, hogy világos legyen: itt egy igazi mobil spinoff-ról van szó, azaz az eredeti játék szigorúan egy aspektusának a platform adta lehetőségek szerinti újragondolásáról.

Mint ilyen, az Origins azonban egyáltalán nem rossz játék. A feladat roppant egyszerű: a játék elején egy csupasz szemmel rendelkező hengeresféreggel(?) kell 30 pályát(?) végigenni(!), melynek eredményeként egy evolúciósan fejlett, sokszemű, csápos, csőrös, elektromos, turbó hengeresférget kapunk. Ezek a tulajdonságok nem az őslevesben úszó spermiumok elfogyasztásának közvetlen mellékhatásai - azokból először csak a DNS és az életerő származik át, majd a pályák(?) teljesítése révé nyert evolúciós pontokból vásárolhatóak össze a túléléshez nélkülözhetetlen okosságok. Ahogyan a kis lény egyre nagyobb és fejlettebb lesz, egyre nagyobb élőlényeket is képes megenni - nem remélt perverz örömmel töltve el a játékost, ahogyan az első pályákon még ránk vadászó utálatos csőrös, tüskés, csápos ragadozók a játék közepére főfogássá, majd a végére előétellé silányulnak. PC-s szemmel nézve a fejlesztési lehetőségek talán kicsit korlátozottak, de a kézben tartva teljesen elegendőnek tűnnek az Észlelés (szem, antenna, csali), az Offenzív (szonda, csőr, elektromosság), a Defenzív (pikkely, tüske, héj) és a Mozgás (farok, uszony, tolósugár) kategóriák alatt szereplő fejlesztési tételek, megfejelve a 4 szuper-elemmel, melykből mindig csak egy lehet aktív. A játékban persze nincs mód igazi evolúciós kísérletezésre, mert fejlesztési pontokból elég sok esik be a kasszába, így előbb utóbb mindenki sokszemű, csápos, csőrös, elektromos és turbó hengeresférget fabrikál magának, esetleg nem ebben a sorrendben. Az igazi egyediesítés ott kezdődik (és ér is véget), amikor a hengeresféreg hátára már nem csak pöttyös és csíkos textúra kerülhet, hanem (legalábbis az iPhone verzióban) a telefonon tárolt fényképek is választhatóak lesznek. Bodri kutya bamba képe soha el nem múló, vicces hangulattal ajándékozza meg kombatgilisztát.

A pályák a legtöbb esetben nem is igazi pályák, hanem különböző színű folyadékok, melyekben korlátozás nélkül lehet haladni, bármelyik irányban. Egy pálya addig tart, amíg a továbblépéshez szükséges DNS mennyiség össze nem gyűlik - amely azonban sokszor, és idegesítő módon, sokkal inkább a szerencsétől függ, sem mint a játékos valós képességeitől. Kivételek ezalól a szakaszhatárokon lévő labirintusok, melyekben nem a DNS gyűjtés, hanem a puszta túlélés a feladat - az áramlatok irányát követve lehet átlépni át az evolúció egy újabb virtuális állomására, valamint a boss-pályák, ahol egy-egy speciális élőlény legyőzése az egyetlen feladat. Az élőlények elfogyasztása kombóra fűzhető, amely bár gyorsan tölti a DNS csíkot, de ilyenkor a gép maga irányít, véletlenszerűen kapdosva a közelben tartózkodó, mozgó célpontok után. Szerencsés esetben - minden ehető volt - akár egy kombó is elegendő a pálya teljesítéséhez, kevésbé szerencsés és határozottan gyakoribb esetben viszont volt ragadozó is a közelben, amelyre annyiszor rárabolt a mohó kis hős, hogy az le is nullázta az életerőcsíkot.

A tesztelt iPhone verzió teljes mértékben kihasználja a platform interfészének lehetőségeit - a protagonista hernyó a telefon döntésével terelhető a kívánt irányba, míg a szuper-képességek a képernyőn megjelenő ikon megérintésével aktiválódnak. Az irányítás egyedisége a játék hibája és nehézségi faktora is egyben - míg a kontrolleren az analóg kar elengedésre nulla pozícióba ugrik vissza, a telefont a játékosnak kell oda visszamozgatnia, s amely még az iPhone bekapcsolható grafikus dőlés-visszajelzése ellenére sem könnyű feladat. A kényszertartás nemcsak hogy roppant kényelmetlen, már pár perc után is, de konkrétan lehetetlenné is teszi a sokak által kedvelt elfekvő, elnyúló pozíciót, annak ellenére is, hogy a nullpozíció menüből változtatható. A cím körülbelül egy, másfél órányi játékidejét az irányítás pontatlansága okozta elhalálozások húzzák ki két óra fölé, melyet a játék folyamán unlockolható Survival mód és az achievement-ek megszerzése sem nyújt meg érdemben.

Nehéz a Spore: Origins-t kategorizálni. A játék egyszerű, könnyen áttekintető és megérthető, így tökéletes játéknak tűnik azok számára, akik nem akarnak a PC-s változat mélységeibe belemerülni, vagy gyors kikapcsolódásra vágynak utazás közben. Bizonyos pályákat azonban a tipikus mobiljáték-vásárlók türelmét messze meghaladó számban kell, újra és újakezdeni, így casual címnek sem nevezhető tiszta lelkiismerettel. Nem lenne jobb vagy rosszabb ez a cím, ha a fejlesztő egyértelműbben belőtte volna a célcsoportját, mégis több örömet szerezne azoknak, akik abban a tudatban fizetnek érte 10 dollárt, hogy igényeiknek megfelelő kihívásokkal szembesítik, szórakoztatják őket.

Pár szót még az iPhone-ról, mint játékplatformról. A nyáron, az Apple digitális szoftverboltja, az Application Store beindulása kapcsán hirtelen felfokozódott az érdeklődés az iPhone, mint mobiltelefon/handheld hibrid iránt. "Van egy címünk, amit exkluzívan iPhone-ra fejlesztünk." - jelentette be például John Carmack, s nem véletlenül ő: a technológiai fejlődés lehetővé tette, hogy olyan erejű hardverelemek kerüljenek egy hordozható, elemről működtetett készülékbe, amilyenekről korábban még csak álmodni sem mertünk. "Az iPhone olyan erős, mint a DreamCast!" - tette hozzá Simon Jeffrey, a Sega America elnöke, és ha valakinek, neki ez elhihető. Az App Store megnyitása után a letölthető, illetve megvásárolható játékok egyből a leginkább keresett szoftverek közzé kerültek, és azok közül is kiemelkedett például a Super Monkey Ball, melyet a jóisten (és az Amusement Vision) is egy mozgásérzékelővel megszerelt kézikonzolra teremtett. Ez egyben szépen felrajzolja a platform határait is: csak azok a játékok működnek jól az iPhone -on, melyek irányítása megoldható a döntés/mozgásérzékelők és a többé-kevésbé pontos érintőképernyő nyújtotta lehetőségeken belül. Ez, és az ingyenes SDK puzzle-klónok ezreivel töltötte meg a Store-t, így jelenleg az iPhone leginkább a PDA-kra korábban jellemző, pár dolláros játékfelhozatallal rendelkezik. El kell telnie egy kis időnek, hogy kiderüljön: az iPhone-on lehet-e, érdemes-e komolyabb címeket tervezni, azokba pénzt fektetni, illetve hogy van-e erre érdemi kereslet. Az EA Spore: Origins játéka (és a hozzá tartozó online Aréna) a lehető legjobb lépés ebbe az irányba.


SUMMA SUMMARUM

**Ami tetszett**: mókás alapötlet, remek megvalósítás

**Ami nem tetszett**: problémás irányítás, gyenge szavatosság

## Hat pont a tízből

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 órája
11

Heti megjelenések

1 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

1 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

3 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

4 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

4 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

5 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

5 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

5 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

6 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

6 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

7 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

8 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

8 napja
21

Heti megjelenések

8 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

2024.04.12.
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

2024.04.11.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==