[Teszt] MediEvil

MediEvil

VegaNagy-Sz. Ferenc2019.10.30. 18:30

A Remake vonaton nincsen fék, de úgy tűnik nem is akarná húzogatni senki az elmúlt évek olyan sikeres és egyben minőségi átiratai után, mint a Crash, a Spyro vagy a Shadow of the Colossus. Ebbe a sorba próbálja a Sony betuszkolni az évekkel ezelőtt parkolópályára tett, egykor szebb napokat is megélt MediEvil sorozatát, főszerepben a közkedvelt élőhalott lovaggal, Sir Daniel Fortesque-kel. A három epizódot megélt széria első, 1998-as részét építették újra az alapoktól és bővítették ki minimálisan. Az már az első képeken és videókon látszott, hogy vizuálisan nagyszerűen sikerült újraértelmezni a jó húsz éves klasszikus kicsit elnagyolt, de erőteljesen a humorra építő képi világát. Olyannyira igaz ez, hogy ha a Crash vagy a Spyro mellé tesszük, szemmel látható, hogy mennyivel nehezebb dolguk volt ezúttal a készítőknek, a helyszínek és ellenfelek egy részét nem csak feljavítani kellett, hanem szinte újraértelmezni. Az emlékeidben úgy maradt meg a MediEvil, mint egy stílusosan kinéző PS1 cím? Uzsgyi fel a Youtube-ra szörnyülködni, hogy a korai 3D világ mennyire összecsapott hatást kelt ma.

Ha valakinek kimaradt volna az eredeti, gyorsan összefoglalom a lényeget. Sir Daniel egy botcsinálta lovag, akit a gonosz elleni döntő csatában még azelőtt fejbe nyilaznak, hogy igazándiból elkezdődött volna az ütközet. Ötszáz évvel később azonban hogy, hogy nem, mégis kap egy második esélyt, hogy újra megküzdjön a sötétség erőivel. A felütésből is látszik, hogy hiába a sötét, borongós pályák, a MediEvil egy könnyed paródia jó néhány popkulturális kikacsintással (Tim Burton filmjeit például egészen biztosan sokszor megnézték a készítők). Az akció-kaland zsáner tökéletesen illik ehhez a körítéshez, így Sir Daniel tucatnyi fegyvert ragadva vágja át magát a számtalan ellenfélen és az útjába kerülő könnyed feladványokon. És közben ismét több problémát okoz, mint amennyit megold, de legalább érződik rajta, hogy nagyon igyekszik. Annak az időszaknak a szerethető figurája ő, amely ontotta a hasonló, évtizedekkel később is emlékezetes karaktereket és közben képes volt nem komolyan venni magát.

Újragondolás ide vagy oda, a MediEvil megmaradt ízig-vérig old school alkotásnak, és ehhez most nyugodtan hozzáképzelheti mindenki azt a számtalan pozitív és negatív élményt, ami a fogalomhoz kapcsolódik. Jó eséllyel mindet meg fogjátok találni a játékban. A "nem öregedett túl jól" versenyben fej fej mellett halad az irányítás és a harcrendszer. Az irányítással egészen addig semmi gond nincsen, amíg sík, összefüggő terepen mozgunk, de amint egy lépcsőt próbálunk megmászni vagy el lyukba esünk bele, Sir Dan hajlamos ide-oda pattogni. Igazi gond azonban akkor van, amikor rövid időre a platformer elemek kerülnek domináns helyzetbe. Annyira nincs súlya a karakterünknek, hogy képtelenség egyszerre precízen és lendületesen ugrálni vele, de a szűk stégekről és földnyelvekről is többször fogunk leesni. Ez csak azért gond, mert ilyenkor életet veszítünk, ami némiképp igazságtalanul teszi nehezebbé a pályákat. A harcrendszernél hasonlóan problematikus, hogy sok ütésnek egyáltalán nem érződik a súlya. A fegyverkínálat egyébként pazar, egymástól valóban sokban különböző harci tárgyakkal apríthatjuk az ellent, a szituációhoz illően fogjuk váltogatni a különféle távolsági és közelharci eszközöket. A problémát a közelharc jelenti, támadunk mi is, az ellenfél is, össze-vissza sérül mindenki, de nem igazán érkezik erről jó visszajelzés. Persze, vonódik a HP és felvillan az, aki sebződött, de hiányzik az ütések ereje. Visszanéztem egyébként az eredeti játék videóit, ott valójában még rosszabb volt a helyzet, szóval a fejlődés valamelyest érezhető, már csak a sokkal jobb kamerakezelés miatt is.

Sokan nyilván tartanak attól, hogy egy húsz évvel ezelőtti játék mennyire nehéz a mai elvárások tükrében. A MediEvil ha nem is a legkönnyedebb cím, de közepesnél semmiképpen sem nehezebb, van viszont egy tényező, ami a frusztrációt erősen növel(het)i. A játékban ugyanis nem lehet menteni, valamint checkpointok sincsenek, ami azt jelenti, hogy ha a nagyjából húsz perces pályákon a bossharcnál fogy el az összes életünk, akkor az egészet újra kell kezdeni. A dolgok harci része egyébként jól kézben tartható, ha ügyesen választjuk meg a fegyvereket és az életek számát a pályák kezdetén maximumon tartjuk. Így már csak a béna platformer-szakaszoktól kell rettegni. Minden más egyébként nagyon rendben van a játékban, a hangulat szerintem simán jobb, mint az eredetiben, a pályadizájn pedig bájosan ezredfordulós, nagyon egyszerű felépítéssel és feladatokkal, amik minimális gondolkodást ugyan igényelnek, de az előrehaladás inkább apró ötletekre, mintsem hatalmas agymunkára épül.

A nagyjából húsz helyszínen végig lehet döngetni 6-8 óra alatt, de a fent már említett okok miatt úgyis többször fogunk nekifutni néhány helyszínnek. Az egyetlen plusz tartalom az eredetihez képest az elveszett lelkek megmentése, ez az opció az utolsó pályák egyikén nyílik meg és egyfajta keresgélős játék, ami minden pályát érint. Összesen tizenkilenc lélekkel találkozhatunk, akik mindegyike elmond egy rejtvényt, amiből ki kell találni, hogy hol helyezhetjük őket örök nyugalomra. Jópofa, de láthatóan inkább az volt a cél vele, hogy ki lehessen pipálni, hogy az eredetihez képest készült valami "extra tartalom" is. Mindenesetre ha mindenkit végső nyughelyére kísérünk, elérhetővé válik a játék eredeti verziója is a főmenüben, szóval érdemes rászánni a plusz időt.

A MediEvil remake azért volt igazán különleges a számomra, mert míg sok játék a legelején nagyon tetszik, a közepe felé már hajlamos vagyok sötétebben látni a helyzetet. Itt ez pont fordítva történt, az első három-négy pálya épp csak annyira tetszett, hogy kitartson a lendület, azonban megszerezve az új fegyvereket és elérve a magasabb kihívást nyújtó pályákat egyre jobban belerázódtam. Kellettek a kicsit frusztráló újrakezdések is, hogy ne vegyem félvállról az ellenfeleket és nagy örömet nyújtott a pályák teljes maxolása is. Tisztában vagyok azzal, hogy a többség nem lesz ennyire türelmes Sir Dannel, mert valljuk meg, hiába a csinos új külső és a kisebb játékmenetbeli változtatások, a belső egy ízig-vérig PS1-es játékot takar, kell tehát hozzá alapos nyitottság (és a nosztalgiára való hajlam sem árt). De ha ez megvan, egy imádni valóan kellemes - és szellemes - időutazásban vehetsz részt!

***MediEvil | Platform: PS4

Kiadó: Sony Interactive Entertainment | Fejlesztő: Other Ocean Emeryville | Megjelenés: 2019. október 25.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

12 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==