Az utóbbi évek során kezdünk hozzászokni, hogy a gamescom független játékfelhozatalát tekintve a legegyedibb és ambíciózusabb ötletek többségét a Poland standnál találjuk (khmLICHTSPEERkhm) és ez idén sem volt másként: A Gamedec, a Liberated és a Wanderlust Travel Stories is nehezen illeszthető be bármelyik szokványos kategóriába.
Gamedec
(Anshar Studios; PC; 2020)
A címadó gamedec egy olyan magánnyomozó, aki virtuális világokban old meg bűntényeket. Az Anshar Studios adaptív cyberpunk szerepjátéka Marcin Przybyłek lengyel sci-fi író kilencvenes évek óta futó és azonos című regényfolyama alapján készül, a 22. századi Varsóban játszódik, és tanúsága szerint a gyarló emberi természet mit sem változott a jövőben. A rövid játékmenet bemutatóban a gamedec a fenti előzetesben is megjelenő Free-to-Play játék világába lép be egy szórakozóhely VIP részlegének egy termináljától, ahová híres esportoló hátterének köszönhetően dumálta be magát, tehát választhatunk neki előéletet, ami párbeszédek során jöhet jól. A virtuális világban alaposan kinyíltak a lehetőségek: ahhoz, hogy kiderítsük, ki dolgoztat gyerekmunkásokat a F2P farmolós játékban, rengeteg lehetőségünk van információkat gyűjteni kezdve a játék karaktereinek kérdezgetésétől a kiváráson és hallgatózáson át a játékba való aktív bekapcsolódásig. A végkövetkeztetést akár az összes nyom töredékének begyűjtésével is levonhatjuk, amiből az következik, hogy egy-egy bűnügyet rendkívül sokféleképpen oldhatunk meg, és nem feltétlenül a legmelósabb nyomozómunka a célravezető.
Liberated
(Atomic Wolf; L.INC, Walkabout; PC, PS4, Xbox One, Switch; 2019 ősz)
Hasonlóan egyedi koncenpción alapul a Liberated, ami tulajdonképpen egy játszható képregény. A disztópikus jövőben játszódó grafikus novella története négy kötetre és az azokon belül játszható négy főszereplőre osztható. A talán nem is túl távoli jövő egy demokráciájában a hatalom fokozatosan vonja teljes ellenőrzése alá az állampolgárokat, akiket a modern technológia minden létező eszközével tart állandó megfigyelés alatt, miközben a sajtót és a közösségi médiát a manipulálásukra is felhasználja. A talán túl ismerősen hangzó társadalomkritika játékmenetét tekintve egy 2.5D-s platformer, ugyanis az olykor olvasható, olykor pedig megelevenedő képregénykockákban 2D-ben mozgunk a térbeli környezetben. A négy főszereplőből ketten az elnyomó, ketten pedig az elnyomott oldalon állnak, hogy a történet több nézőpontból mutassa meg egyeduralmi rendszerben való boldogulást. A kipróbálható demóban egy fiatal hackersrácot irányítottam, akivel lopakodtam és lesből támadtam, menekültem, drónokat lőttem ki, végigcsináltam egy QTE autós üldözést, illetve kihallgatott a rendőrség, ahol a több válaszlehetőség alapján lehettem együttműködő vagy nagypofájú. Bár van újrajátszhatósági értéke a Liberatednek, hiszen minden döntésünk más következményhez vezet, a történet végkimenetelét nem igazán változtathatjuk meg - ami egy kellően ütős sztori esetén nem feltétlenül baj.
Wanderlust Travel Stories
(Atomic Wolf; L.INC, Walkabout; PC, iOS; 2019. szept. 26.)
Egy egészen másfajta grafikus novella a Wanderlust Travel Stories, amely virtuális barangolásra invitál hat kontinens 21 országába, és a legkülönbözőbb okból útra induló modern világutazók szemén, valamint négy regényen és öt novellán keresztül igyekszik átadni az utazás, felfedezés és más kultúrák megismerésének örömét. A készítők bevallása szerint különböző irodalmi és játékműfajokat vegyítő kaland kb. 12 órányi élményt kínál elsősorban rengeteg szöveg és azt kísérő saját fénykép formájában, és remélik, hogy nem csak egyedi kikapcsolódást nyújt a hétköznapok rohanásában, de az utazás végére talán magunk is új szemmel tekintünk a körülöttünk lévő világra.