Engedélyezi a fizetős modokat a Valve

Engedélyezi a fizetős modokat a Valve

WarhawkLusztig Zsolt2015.04.28. 05:00

FRISS: És eddig élt a fizetős mod téma, a hajnali órákban a Valve bejelentette, hogy a negatív visszajelzések hatására vissza is vonja ezt a fícsört. Aki vett Skyrom modot az visszakapja a pénzét.

EREDETI HÍR: A Valve viszonylag rendszeresen szokott új funkciókat implementálni a Steam rendszerébe, gondoljunk csak a Greenlightra, vagy az egészen friss kurátor lehetőségekre. A napokban elindult új funkció viszont talán minden eddiginél komolyabb hullámokat vetett: engedélyezték, hogy a modok készítői pénzt kérjenek alkotásaikért.

Első körben a Skyrim kapta meg a fizetős modok lehetőségét, az ilyen programok készítői pedig már kapva kaptak is az alkalmon, a hír írásának pillanatában már tucatnyinál is több ilyen változtatás érhető el a játék Workshop oldalán. Ez a belső piac ráadásul úgy tűnik, hogy nem lesz a Valve, vagy akár az adott játék tulajdonosa (jelen esetben a Bethesda) által moderálva, a készítők olyan árat szabnak meg a programjaiknak, amilyet akarnak: maradhatnak ingyenesek, kaphatnak egy fix árat és van olyan opció is, hogy a vásárló annyit fizet, amennyit szeretne. Természetesen az ellenőrzés nélküli piacnak is megvannak a maga veszélyei, ennek kivédésére a Valve egy új pénzvisszatérítési rendszert vezetett be: ha a mod nem tetszik, vagy nem működik, akkor 24 órán belül vissza lehet kérni az árát (ami mondjuk a Steam Walletbe érkezik, szóval nem meglepő módon a Valve mindenképp jól jár benne).

Ez a lépés egészen váratlan volt és lényegesen nagyobb hullámokat vetett, mint bármelyik eddigi új Steam funkció. A lépés mellett állók azt mondják, hogy végre, hosszú idő után a modok készítői is kapnak valamilyen juttatást (ami egyébként a Skyrim esetében nem túl sok, a megszabott ár 25%-t kapja a készítő, a fennmaradó 75%-n pedig a Valve és a Bethesda osztozkodik), ráadásul azzal, hogy a készítőket nem csak elismerik, de meg is fizetik, a készülő modok minősége, hossza, komolysága is javulhat.

Igen ám, azonban a rendszernek vannak komoly árnyoldalai is, legalábbis a most feltűnően hangos ellenzők szerint. Kezdődik azzal, hogy a Valve híres arról, hogy valami vad ötletet kitalál, bedobja a nagyvilágba, majd jól otthagyja, nem kifejezetten hallgatva a visszajelzésekre. Arról beszélve, hogy a modok világában nem csak a Steam létezik, sőt! Ott a hatalmas adatbázissal rendelkező Mod DB, melyet potenciálisan otthagyhatnak az alkotók a meggazdagodás reményében, ezzel továbblökve a PC-s játékirányt az egypólusú irányba.

A modok ráadásul "külsős" emberektől jönnek, nem mennek keresztül azokon a minőségi ellenőrzéseken, mint egy házon belül fejlesztett DLC. Igen, egy napon belül visszakaphatja az ember a pénzét, de mi van akkor, ha a mod csak egy hét játék után generál valamilyen game-breaking hibát? Ezek mellett pedig felmerül a szerzői jog kérdése is: eddig az esetek többségében mind az egyes alkotók, de sokszor akár nagyobb cégek is hajlamosak voltak szemet hunyni egy-egy "lopás" felett (Tessék csak megnézni például a Tabletop Simulatorhoz készült "nem hivatalos" táblás játékokat!), ez azonban egy fizetős mod esetében már nem fog működni.

Ez egyébként be is bizonyosodott viszonylag gyorsan, egy nappal az indulás után a Valve már elérhetetlenné is tette az egyik ilyen fizetős modot (Art of Catch nevűt), mert abban olyan tartalom volt, melyet egy másik, egyébként ingyenes modból vett át. Azóta mindkét mod fejlesztője megszólalt, de a helyzet nem lett sokkal tisztább, a levett kiegészítőt készítő Chesko például azt nyilatkozta, hogy az indulás előtt a Valve biztosította arról, hogy nem okoz gondot, ha egy mod egy másik mod bizonyos részleteit tartalmazza. Egyébként az ilyen szerzői jogi kérdéseket a Valve "közönségi rendőrség" módszerrel tervezi megoldani, a modok egy ideig csak láthatóak lesznek, de nem lehet őket megvásárolni, ez idő alatt pedig a közösség "feljelentheti" azt, amelyiknél valamilyen gebaszt szagol.

A fenti dolgok miatt pedig határozottan komoly ellenérzéseket szült. A Change.orgon lévő "töröljék a fizetős modokat" petíciót például egy nap alatt nagyjából 34ezren "írták alá", mostanra pedig már 70ezer fölé emelkedett az ellenzők száma. Sőt, a Steamen is alakult bojkott csoport, akik megfogadták, hogy nem fognak ilyen kiegészítőket vásárolni. Mások azonban sokkal mókásabb módon tiltakoznak, a Skyrim Workshop oldalát például elárasztották a rendszert különböző módon kihasználó kiegészítők. Ilyen például az Extra Apple, mely 35 dollárért egy darab extra almát helyez el a Bannered Mare kocsmában, vagy ott a Literally Nothing mod, mely a nevéhez hűen abszolúte semmit nem ad a játékhoz. Viszont szükséges hozzá az Extra Apple mod.

Szóval jól látható, hogy a Valve most valami komoly dologba tenyerelt, melyről egyelőre az első nap után nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy egy szép új világba tereli-e a PC-s játékvilágot, vagy épp ellenkezőleg, egy új, külön bejáratú pokoli bugyrot épített fel neki.

FRISS: Láthatóan a fejlesztők is mind másépp reagálnak a kérdésre. Garry Newman, a Garry's Mod készítője például teljes mellszélességgel a változás mellett áll. Mint elmondta, őt is érték támadások, mikor eladta a Garry's Modot, azonban miután kiderült, hogy ezzel a vásárlók egy, az ingyenes változatnál lényegesen jobb terméket kaptak viszonylag gyorsan elcsitultak a hullámok. Ráadásul a befolyó összeg megalapozta az ő személyes megélhetését és segítette egy, ma már harmincnál is több embert foglalkoztató cég beindulását. Véleménye szerint a jelenlegi bevételi elosztás (25% a fejlesztőnek, a többin a Valve és a játék kiadója / fejlesztője osztozik) valóban nem a legjobb, de úgy véli, hogy ez később, ahogy egyre több és több játéknál felbukkan ez a lehetőség, majd finomodni fog.

A Killing Floor mögött álló Tripwire viszont nem így gondolja. Gyorsan frissítették a jelenleg Early Access státuszban leledző Killing Floor 2 licensz szerződését és beleírták, hogy a játékhoz készülő modokat csakis ingyenesen lehet megosztani, annak bármilyen kereskedelme az adott mod letiltását eredményezi.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

18 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==